Lämmityslaitteen lämmönsäätöläpät rikki/kenno tukossa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
timotapani
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Huhti 29, 2012 17:43

Lämmityslaitteen lämmönsäätöläpät rikki/kenno tukossa?

Viesti Kirjoittaja timotapani »

Hei!

Kun ulkona oli +2 ja lämpötilan säätö 27 asteessa, kuskin edessä olevasta suuttimesta tuli ikkunaan 20-21 asteista ilmaa ja apukuskin puolelta 16-17 asteista. Lämpötilan säädön askelmoottori ja säätövipu toimivat.
Termostaatti ja vesipumppu ovat ok.

Vuosi sitten tuli lämpimähkön ilman mukana kabiiniin silloin tällöin jotain vaaleaa pientä hilpettä, joka voisi olla sitä ainetta, jolla lämmönsäätöläpät ovat päällystetty.

Lämmönsäätöläpät vuotavat?
Läpistä irronnut hilpe tukkii apukuskin puoleista päätä enemmän kuin kuskin puoleista?
Kenno tukossa sisältä?

Pitääkö vapaasti hengittävässä ottaa imusarja pois, jotta lämmityslaitteen flektin kotelon saa irti, autossa on ilmastointi.

Sattuuko kukaan tietämään, mitä läpät maksavat SAABilla?

Kaikesta tiedosta, arvelusta ja mielipiteistä etukäteen kiitokset!
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Lämmityslaitteen lämmönsäätöläpät rikki/kenno tukossa?

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

timotapani kirjoitti:Hei!

Kun ulkona oli +2 ja lämpötilan säätö 27 asteessa, kuskin edessä olevasta suuttimesta tuli ikkunaan 20-21 asteista ilmaa ja apukuskin puolelta 16-17 asteista. Lämpötilan säädön askelmoottori ja säätövipu toimivat.
Termostaatti ja vesipumppu ovat ok.

Vuosi sitten tuli lämpimähkön ilman mukana kabiiniin silloin tällöin jotain vaaleaa pientä hilpettä, joka voisi olla sitä ainetta, jolla lämmönsäätöläpät ovat päällystetty.

Lämmönsäätöläpät vuotavat?
Läpistä irronnut hilpe tukkii apukuskin puoleista päätä enemmän kuin kuskin puoleista?
Kenno tukossa sisältä?

Pitääkö vapaasti hengittävässä ottaa imusarja pois, jotta lämmityslaitteen flektin kotelon saa irti, autossa on ilmastointi.

Sattuuko kukaan tietämään, mitä läpät maksavat SAABilla?

Kaikesta tiedosta, arvelusta ja mielipiteistä etukäteen kiitokset!
Eikös ne purkaannu sieltä akvaariosta eli otat sen mustan muovilevyn irti konepellin alta tulipellin päältä
Ari 1622
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Lämmityslaitteen lämmönsäätöläpät rikki/kenno tukossa?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Lämmityslaitteen lämmönsäätöläpät rikki/kenno tukossa?

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Taitaa olla joo imusarja tiellä vaparissa, ilmastoinnin nostossa.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmityslaitteen lämmönsäätöläpät rikki/kenno tukossa?

Viesti Kirjoittaja jus »

Vuosimallia tai moottorityyppiä tarkemmin ei kerrottu, mutta korkealla imusarjalla olevasta B202-tonnarista puhallinkotelon saa kyllä pujoteltua pois imusarjaa irrottamatta. Kaasuläppäkotelon löysäämällä saa lisää tilaa, muttei sekään ihan pakollista, vaikkakin kannattavaa - kolmen mutterin irrotuksella paljon lisää väljyyttä.
Kuva

Jos taas kyseessä on moniosaisella korkealla imusarjalla oleva 2,3-litrainen vapari, niin imusarjan ylin puolisko on siirrettävä sivuun. Sen saa liikkumaan pois tieltä muutaman kannakeruuvin irrottamisella, helpompaa kuin miltä ajatuksena ensin kuulostaa.
Kuva Kuva

Tämä siis ilmastoiduissa. Ilmastoimattomassa kaikki on niin paljon helpompaa, tilaa riittää.

Onhan hanskalokero-ohjekirjassa neuvottu ACC:n kalibrointi jo kokeiltu, painetaan samanaikaisesti Auto ja Vent / Auto ja sivunuolet? Lämmönsäätöongelmassahan kyse voi olla vaan läppien asennon unohtumisesta esim. virtakatkoksen johdosta.

Läpät on päällystetty tummahkolla solumuovilla. Näyttäisikö se murentuessaan vaalealta - ei minun mielestäni. Puhallinkotelon pohjalla on äänieristeenä paksumpaa karkeampaa solumuovia, tummaa sekin. Lämppärin kennon reunojen tiivisteenä on joissain autoissa ollut vaaleata vaahtomuovia, mutta sitä on niin vähän, ettei siitä oikein riitä suuttimia tai näkyville kantautumaan. Puhaltimen siipipyörä on vaaleata muovia, mutta jos se alkaisi hangata johonkin ja murentua, kuuluisi varmaan ääntäkin. Tuon muruongelman takia puhallin varmaankin on syytä irrottaa tutkittavaksi, vaikka kalibroinnilla lämpöä alkaisikin tulla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin