Kannentiiviste lopahtanut?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mara81
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 18:47
Paikkakunta: Helsinki

Kannentiiviste lopahtanut?

Viesti Kirjoittaja mara81 »

Elikkäs epäilen kannentiivisteen lopahtamista, koska jäähdytysjärjestelmään kerää painetta ja matalilta kierroksilta kiihdyttäessä vaikuttaa siltä kuin moottori kävisi kolmella sylinterillä.

- Kommentteja? Onko aiheitta epäillä kannentiivisteen menoa?

- Kuinkahan kova homma se kannentiivisteen vaihtaminen one ja mitkä on vaikeimmat vaiheet siinä hommassa?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mikä auto, vuosimalli ja millä moottorilla?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mara81
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 18:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mara81 »

Eli siis on 900i -90, eli 2:n litran 8-venttiilinen ruisku.
Lisäksi vielä semmoinen piirre, että pakoputkesta tulee liian kauan
selvästi näkyvää pakokaasua -> mahtaakohan mennä jäähdytysvettä pakokaasun sekaan.

Öljyä ei vaikuttaisi olevan jäähdytysnesteen seassa.
Tyhjäkäynti vaeltaa hiukan...
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kannentiiviste lopahtanut?

Viesti Kirjoittaja okaalto »

mara81 kirjoitti: - Kuinkahan kova homma se kannentiivisteen vaihtaminen one ja mitkä on vaikeimmat vaiheet siinä hommassa?
Kommentti tähän vaikeimpaan vaiheeseen, että taitaa olla se vaihe kun kansi on irti ja pitäisi diagnosoida vauriot ja päättää toimenpiteet. Muuten 8V-koneen kannen irroita&kiinnitä onnistui ainakin tällaiselta tee-se-itse -korjaajalta ohjeiden kanssa ongelmitta. Kunhan vain sai ensin hankittua sellaisen torx-hylsyn joka kesti remontin vaatimat momentit.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Aaltoilu kuuluu asiaan jos on 8v kat malli. Mun kohalle on tullut hyvin monta tiiviste vikaa jossa vedet menee ainoastaan palotilaan. Kuten omassakin 100tkm sitten teki vesipuristuksen ja kone jumissa...
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
babar
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 16:05

Viesti Kirjoittaja babar »

katoppas tuo "jäähdytinnesteet taivaalle" topic. Mulla menossa juuri kannentiivisteen vaihtoprojekti. Helsingissä minäkin. irottamiseen meni n. 4h sisältäen kaksi pyöristynyttä pulttia, jotka täytyi operoida. Tällä hetkellä kansi on eräällä pajalla täydellisessä rempassa.
Mulla oli saatavana vain perus työkalut, joten tuli halvemmaksi teettää työ. Eli irrotin vain kannen. Kerron hintatiedoista, kun saan tietää.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Ja, nuo kansityöt kannattaa huolella tehdä sillä kun sen tekee kunnolla niin kone kestää sitten ikuisuuden :D
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Suabisti puhuu asiaa: Tekee sen kunnolla niin saa toiset 500tkm ajaa huoletta =) Saabi kestää!

Ne venat kannattaa hioa tahnan kanssa oikein hyvin seeteihin. Tee rauhassa ja monta kertaa karkean kanssa. Sitten vasta viimeisenä se hieno tahna.

Shimmit oikein, niin ei naputa edes kylmänä. Saat hyvän tyhjäkäynnin ja kulutus on pientä sen jälkeen...

Onnea sinullekin prokkikseen.

-H-
mara81
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ke Kesä 02, 2004 18:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mara81 »

Näyttää siltä, että kansiremppa olisi edessä...

- Ne kannen pultit ilmeisesti ovat torx-kantaisia, ainakin jostakin olen semmoisen käsityksen saanut. Jos joku osaa sanoa, että mitä kokoa 2 litraisessa, 8 venttiilisessä vm90 ruiskussa ne kansipulttien kannat ovat niin ilmoittakoon...

Täytyy nääs tehdä kunnon lista mitä kaikkea pitää kaupasta hankkia, ettei tarvitse sitten rempan aikana tuhlata kauppareissuihin aikaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Mara,

Kun sitten nappaat kannen pois, niin ota huomioon, että sieltä pääsee sitä jäähdytysnestettä valumaan juuri noihin kannen pulttien kierteisiin. Se on iso NO NO sitten. Käytä vaikka jotain ilmapuhallusvärkkiä, millä saat ne kierteet puhtaiksi. Jos sinne jää vettä ja laitat pultin ja kiristät, voi pahimmassa tapauksessa kuulua riks raks ja poks. Lohko kaputt tai pinnapultti katki. Ei kiva. Saa käyttää pulteissa VÄHÄN moottoriöljyä vaikka. Mieluiten melkein kuivana ineen :D

Lohkon pinta ois hyvä saada aivan puhtaaksi. Itse käytin snurrassa sellasta kumimaista laikkaa, joka ei vahingoittanut itse lohkon tiivistyspintaa, mutta oli armoton muille jäämille.

Tee sitten äskeistä linkkiä mukailleen tuo kiristys. Menee just oikein sit.

Siit tulee hyvä! Usko itseesi ja just doo iiit!

-H-
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mites mää muistelisin, että nykyään on noi jälkikiristykset suositeltu unohdettavaksi.
Ainakin saabin orggis tiivisteellä tuommoset ohjeet taitaa tulla mukana.

Haulla varmaan löytyy juttua tuosta...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Onko nuin???

Itse ainakin vedin tuolla äskeisellä ohjeella ja kone rokkaa nätisti.

Eikä se jälkikiristys ole kuin muutaman satkun enemmän siitä ekasta momentista. Jos en muista väärin.

-H-
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

kallek postasi parisen vuotta sitten noi ohjeet mitkä tulee orggistiivisteen mukana:

60nm
80nm
90ast


Jollain on varmaan tuo ohje oikein lapullakin....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

hessu75 kirjoitti:Mara,

Kun sitten nappaat kannen pois, niin ota huomioon, että sieltä pääsee sitä jäähdytysnestettä valumaan juuri noihin kannen pulttien kierteisiin. Se on iso NO NO sitten. Käytä vaikka jotain ilmapuhallusvärkkiä, millä saat ne kierteet puhtaiksi. Jos sinne jää vettä ja laitat pultin ja kiristät, voi pahimmassa tapauksessa kuulua riks raks ja poks. Lohko kaputt tai pinnapultti katki. Ei kiva. Saa käyttää pulteissa VÄHÄN moottoriöljyä vaikka. Mieluiten melkein kuivana ineen :D
Tätä sivuttiin jossain toisessa keskustelussa ihan hiljan, eli kannattaa laskea jäähdytysnesteet pois myös lohkosta esim. siitä pakosarjan alla olevasta tyhjennyspropusta. Jos lorottaa vain alavesiletkusta, jää nestettä tosiaan koneeseen kantta myöten. Kun lohko on tyhjä vedestä ennen kannen irrottamista, pysyy paikatkin kuivana paremmin.
Vastaa Viestiin