Kannentiiviste lopahtanut?
Kannentiiviste lopahtanut?
Elikkäs epäilen kannentiivisteen lopahtamista, koska jäähdytysjärjestelmään kerää painetta ja matalilta kierroksilta kiihdyttäessä vaikuttaa siltä kuin moottori kävisi kolmella sylinterillä.
- Kommentteja? Onko aiheitta epäillä kannentiivisteen menoa?
- Kuinkahan kova homma se kannentiivisteen vaihtaminen one ja mitkä on vaikeimmat vaiheet siinä hommassa?
- Kommentteja? Onko aiheitta epäillä kannentiivisteen menoa?
- Kuinkahan kova homma se kannentiivisteen vaihtaminen one ja mitkä on vaikeimmat vaiheet siinä hommassa?
Mikä auto, vuosimalli ja millä moottorilla?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Kannentiiviste lopahtanut?
Kommentti tähän vaikeimpaan vaiheeseen, että taitaa olla se vaihe kun kansi on irti ja pitäisi diagnosoida vauriot ja päättää toimenpiteet. Muuten 8V-koneen kannen irroita&kiinnitä onnistui ainakin tällaiselta tee-se-itse -korjaajalta ohjeiden kanssa ongelmitta. Kunhan vain sai ensin hankittua sellaisen torx-hylsyn joka kesti remontin vaatimat momentit.mara81 kirjoitti: - Kuinkahan kova homma se kannentiivisteen vaihtaminen one ja mitkä on vaikeimmat vaiheet siinä hommassa?
Aaltoilu kuuluu asiaan jos on 8v kat malli. Mun kohalle on tullut hyvin monta tiiviste vikaa jossa vedet menee ainoastaan palotilaan. Kuten omassakin 100tkm sitten teki vesipuristuksen ja kone jumissa...
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
katoppas tuo "jäähdytinnesteet taivaalle" topic. Mulla menossa juuri kannentiivisteen vaihtoprojekti. Helsingissä minäkin. irottamiseen meni n. 4h sisältäen kaksi pyöristynyttä pulttia, jotka täytyi operoida. Tällä hetkellä kansi on eräällä pajalla täydellisessä rempassa.
Mulla oli saatavana vain perus työkalut, joten tuli halvemmaksi teettää työ. Eli irrotin vain kannen. Kerron hintatiedoista, kun saan tietää.
Mulla oli saatavana vain perus työkalut, joten tuli halvemmaksi teettää työ. Eli irrotin vain kannen. Kerron hintatiedoista, kun saan tietää.
Ja, nuo kansityöt kannattaa huolella tehdä sillä kun sen tekee kunnolla niin kone kestää sitten ikuisuuden 

Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Suabisti puhuu asiaa: Tekee sen kunnolla niin saa toiset 500tkm ajaa huoletta =) Saabi kestää!
Ne venat kannattaa hioa tahnan kanssa oikein hyvin seeteihin. Tee rauhassa ja monta kertaa karkean kanssa. Sitten vasta viimeisenä se hieno tahna.
Shimmit oikein, niin ei naputa edes kylmänä. Saat hyvän tyhjäkäynnin ja kulutus on pientä sen jälkeen...
Onnea sinullekin prokkikseen.
-H-
Ne venat kannattaa hioa tahnan kanssa oikein hyvin seeteihin. Tee rauhassa ja monta kertaa karkean kanssa. Sitten vasta viimeisenä se hieno tahna.
Shimmit oikein, niin ei naputa edes kylmänä. Saat hyvän tyhjäkäynnin ja kulutus on pientä sen jälkeen...
Onnea sinullekin prokkikseen.
-H-
Näyttää siltä, että kansiremppa olisi edessä...
- Ne kannen pultit ilmeisesti ovat torx-kantaisia, ainakin jostakin olen semmoisen käsityksen saanut. Jos joku osaa sanoa, että mitä kokoa 2 litraisessa, 8 venttiilisessä vm90 ruiskussa ne kansipulttien kannat ovat niin ilmoittakoon...
Täytyy nääs tehdä kunnon lista mitä kaikkea pitää kaupasta hankkia, ettei tarvitse sitten rempan aikana tuhlata kauppareissuihin aikaa.
- Ne kannen pultit ilmeisesti ovat torx-kantaisia, ainakin jostakin olen semmoisen käsityksen saanut. Jos joku osaa sanoa, että mitä kokoa 2 litraisessa, 8 venttiilisessä vm90 ruiskussa ne kansipulttien kannat ovat niin ilmoittakoon...
Täytyy nääs tehdä kunnon lista mitä kaikkea pitää kaupasta hankkia, ettei tarvitse sitten rempan aikana tuhlata kauppareissuihin aikaa.
Mara,
Kun sitten nappaat kannen pois, niin ota huomioon, että sieltä pääsee sitä jäähdytysnestettä valumaan juuri noihin kannen pulttien kierteisiin. Se on iso NO NO sitten. Käytä vaikka jotain ilmapuhallusvärkkiä, millä saat ne kierteet puhtaiksi. Jos sinne jää vettä ja laitat pultin ja kiristät, voi pahimmassa tapauksessa kuulua riks raks ja poks. Lohko kaputt tai pinnapultti katki. Ei kiva. Saa käyttää pulteissa VÄHÄN moottoriöljyä vaikka. Mieluiten melkein kuivana ineen
Lohkon pinta ois hyvä saada aivan puhtaaksi. Itse käytin snurrassa sellasta kumimaista laikkaa, joka ei vahingoittanut itse lohkon tiivistyspintaa, mutta oli armoton muille jäämille.
Tee sitten äskeistä linkkiä mukailleen tuo kiristys. Menee just oikein sit.
Siit tulee hyvä! Usko itseesi ja just doo iiit!
-H-
Kun sitten nappaat kannen pois, niin ota huomioon, että sieltä pääsee sitä jäähdytysnestettä valumaan juuri noihin kannen pulttien kierteisiin. Se on iso NO NO sitten. Käytä vaikka jotain ilmapuhallusvärkkiä, millä saat ne kierteet puhtaiksi. Jos sinne jää vettä ja laitat pultin ja kiristät, voi pahimmassa tapauksessa kuulua riks raks ja poks. Lohko kaputt tai pinnapultti katki. Ei kiva. Saa käyttää pulteissa VÄHÄN moottoriöljyä vaikka. Mieluiten melkein kuivana ineen

Lohkon pinta ois hyvä saada aivan puhtaaksi. Itse käytin snurrassa sellasta kumimaista laikkaa, joka ei vahingoittanut itse lohkon tiivistyspintaa, mutta oli armoton muille jäämille.
Tee sitten äskeistä linkkiä mukailleen tuo kiristys. Menee just oikein sit.
Siit tulee hyvä! Usko itseesi ja just doo iiit!
-H-
Mites mää muistelisin, että nykyään on noi jälkikiristykset suositeltu unohdettavaksi.
Ainakin saabin orggis tiivisteellä tuommoset ohjeet taitaa tulla mukana.
Haulla varmaan löytyy juttua tuosta...
Ainakin saabin orggis tiivisteellä tuommoset ohjeet taitaa tulla mukana.
Haulla varmaan löytyy juttua tuosta...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
kallek postasi parisen vuotta sitten noi ohjeet mitkä tulee orggistiivisteen mukana:
60nm
80nm
90ast
Jollain on varmaan tuo ohje oikein lapullakin....
60nm
80nm
90ast
Jollain on varmaan tuo ohje oikein lapullakin....
Teemu paimiosta
#1266,
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Tätä sivuttiin jossain toisessa keskustelussa ihan hiljan, eli kannattaa laskea jäähdytysnesteet pois myös lohkosta esim. siitä pakosarjan alla olevasta tyhjennyspropusta. Jos lorottaa vain alavesiletkusta, jää nestettä tosiaan koneeseen kantta myöten. Kun lohko on tyhjä vedestä ennen kannen irrottamista, pysyy paikatkin kuivana paremmin.hessu75 kirjoitti:Mara,
Kun sitten nappaat kannen pois, niin ota huomioon, että sieltä pääsee sitä jäähdytysnestettä valumaan juuri noihin kannen pulttien kierteisiin. Se on iso NO NO sitten. Käytä vaikka jotain ilmapuhallusvärkkiä, millä saat ne kierteet puhtaiksi. Jos sinne jää vettä ja laitat pultin ja kiristät, voi pahimmassa tapauksessa kuulua riks raks ja poks. Lohko kaputt tai pinnapultti katki. Ei kiva. Saa käyttää pulteissa VÄHÄN moottoriöljyä vaikka. Mieluiten melkein kuivana ineen![]()