Paljonkos tuolla C-Vectralla on yhtymäkohtia Saabeihin? Kattelin vaan että ainakin tuo 2,0T (175hv) lienee sama kone kuin NG9-3:ssa, vai kuinka?
Onko joku ajellut molemmilla ja vertautuuko ajomukavuus mitenkään Saappiin, esim. tuolla sporttipenkkiversiolla?
Nimim. jossain vaiheessa tulevaisuudessa farmarin hankinta edessä. 9-5 farkku varmaan ykkösvalinta, mutta voi kai näitä elossa olevia merkkejäkin vähän harkita. Ihan vähän siis vain.
NG9-3 ja C-Vectra ovat samalla alustalla, mutta Vectra on isompi, ja varsinkin farmari on peräosaltaan lähinnä valtava. 2.2-litraisen koneen ja automaatin kanssa on ainakin ensimmäisissä vuosimalleissa ollut ongelmia, sellainen oli nimittäin meillä ja kadotti pakkasnestettä niin ovelasti että tehtaallakaan ei ainakaan olevinaan käsitetty minne se meni. Ajettavuudesta en osaa hirveästi sanoa kun en itse ollut tuolloin ajokortti-iässä, mutta kyllä siinä noin matkustajan näkökulmasta ja muiden kommenttien perusteella ihan ison auton ominaisuudet oli.
Edit: Ja tosiaan 2.0T on B207, 2.8T:kin on kolkista tuttu, samoin dieselit (2.2 OG-kolkista ja -femmasta, 3.0 V6 OG-femmasta ja 1.9:t OG-femmasta ja NG-kolkista).
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Samalla alustalla? Pohjalevyllä kyllä, mutta ei alustalla. Alusta ei ole sama asia kuin pohjalevy. Alusta ei myöskään ole sama asia kuin iskarit, tai jouset.. Keskustelin aikanaan saabin tehtaalla työskennelleen henkilön kanssa asiasta, ja hän sanoi että saabin alustaan on tehty asioita erilailla, josta johtuen c-vectran koko alusta ei ole vaihdettavissa 9-3:seen. Siellä on hitsattu ja vahvistettu erilailla paikkoja, kiinnityspisteet jne.. Pelkästään re-axes taka-akselistorakenne erottaa vectran ja 9-3:sen alustat toisistaan erilaisiksi.
2,0 litrainen kone on kotoisin Ruotsista lohkovalua ja tasapainoakselin osia lukuunottamatta. (TM 19/2002, lohkovalu+tp-akselin romppeet ovat GM:lta lainassa). Se on ollut aikanaan uusi konstruktio eikä kyseistä moottoria ole ennen NG9-3:sta ollut missään muussa GM-konsernin autossa.
Pakari kirjoitti:2,0 litrainen kone on kotoisin Ruotsista lohkovalua ja tasapainoakselin osia lukuunottamatta. (TM 19/2002, lohkovalu+tp-akselin romppeet ovat GM:lta lainassa). Se on ollut aikanaan uusi konstruktio eikä kyseistä moottoria ole ennen NG9-3:sta ollut missään muussa GM-konsernin autossa.
Onko kyseessä siis ihan kelpo moottori, noin niinkuin OG-Kolkin ja Femman koneisiin verraten? Ei ole kokemusta NG9-3:sta.
Kyllä se koneena on hyväkäytöksinen ja toimiva konstruktio. TP-akselin ketjulaahain voidaan lukea tyyppiviaksi joka koneeseen itsessään kohdistuu. Virityspotentiaalia siitä koneesta ei löydy niin paljoa, stage1 lastu n.200hv/320nm lienee arkiajoon paras hinta/laatusuhteeltaan.
C-Vectra on ihan hyvä auto, tosiaan tilaa paremmin kuin 9-3SS/SC:ssä ja muutenkin ihan asiallinen paketti. Saabin eduksi laskisin paremman ajettavuuden, ohjaus ja alusta ovat selvästi erilaiset ja 9-3 on tässä osiossa parempi. Huvittavaa kyllä, sen sijaan mielestäni Opelissa on laadukkaampia materiaaleja käytetty sisustassa. C-Vectran vakiokytkin on myös kertaluokkaa järeämpää tekoa kuin kolkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com