Saabel

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1660
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Saabel

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Paljonkos tuolla C-Vectralla on yhtymäkohtia Saabeihin? Kattelin vaan että ainakin tuo 2,0T (175hv) lienee sama kone kuin NG9-3:ssa, vai kuinka?

Onko joku ajellut molemmilla ja vertautuuko ajomukavuus mitenkään Saappiin, esim. tuolla sporttipenkkiversiolla? :)

Nimim. jossain vaiheessa tulevaisuudessa farmarin hankinta edessä. 9-5 farkku varmaan ykkösvalinta, mutta voi kai näitä elossa olevia merkkejäkin vähän harkita. Ihan vähän siis vain. :oops:
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabel

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

NG9-3 ja C-Vectra ovat samalla alustalla, mutta Vectra on isompi, ja varsinkin farmari on peräosaltaan lähinnä valtava. 2.2-litraisen koneen ja automaatin kanssa on ainakin ensimmäisissä vuosimalleissa ollut ongelmia, sellainen oli nimittäin meillä ja kadotti pakkasnestettä niin ovelasti että tehtaallakaan ei ainakaan olevinaan käsitetty minne se meni. Ajettavuudesta en osaa hirveästi sanoa kun en itse ollut tuolloin ajokortti-iässä, mutta kyllä siinä noin matkustajan näkökulmasta ja muiden kommenttien perusteella ihan ison auton ominaisuudet oli. :D

Edit: Ja tosiaan 2.0T on B207, 2.8T:kin on kolkista tuttu, samoin dieselit (2.2 OG-kolkista ja -femmasta, 3.0 V6 OG-femmasta ja 1.9:t OG-femmasta ja NG-kolkista).
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Saabel

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Samalla alustalla? Pohjalevyllä kyllä, mutta ei alustalla. Alusta ei ole sama asia kuin pohjalevy. Alusta ei myöskään ole sama asia kuin iskarit, tai jouset.. Keskustelin aikanaan saabin tehtaalla työskennelleen henkilön kanssa asiasta, ja hän sanoi että saabin alustaan on tehty asioita erilailla, josta johtuen c-vectran koko alusta ei ole vaihdettavissa 9-3:seen. Siellä on hitsattu ja vahvistettu erilailla paikkoja, kiinnityspisteet jne.. Pelkästään re-axes taka-akselistorakenne erottaa vectran ja 9-3:sen alustat toisistaan erilaisiksi.

2,0 litrainen kone on kotoisin Ruotsista lohkovalua ja tasapainoakselin osia lukuunottamatta. (TM 19/2002, lohkovalu+tp-akselin romppeet ovat GM:lta lainassa). Se on ollut aikanaan uusi konstruktio eikä kyseistä moottoria ole ennen NG9-3:sta ollut missään muussa GM-konsernin autossa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1660
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Saabel

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Pakari kirjoitti:2,0 litrainen kone on kotoisin Ruotsista lohkovalua ja tasapainoakselin osia lukuunottamatta. (TM 19/2002, lohkovalu+tp-akselin romppeet ovat GM:lta lainassa). Se on ollut aikanaan uusi konstruktio eikä kyseistä moottoria ole ennen NG9-3:sta ollut missään muussa GM-konsernin autossa.
Onko kyseessä siis ihan kelpo moottori, noin niinkuin OG-Kolkin ja Femman koneisiin verraten? Ei ole kokemusta NG9-3:sta.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabel

Viesti Kirjoittaja AZP »

On se luotettavampi kuin femmassa ja OG-kolkissa ollut Trionic 7 ainakin. Ja aivan eri vuosikymmeneltä.
Viimeksi muokannut AZP, Ti Tammi 06, 2015 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Saabel

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä se koneena on hyväkäytöksinen ja toimiva konstruktio. TP-akselin ketjulaahain voidaan lukea tyyppiviaksi joka koneeseen itsessään kohdistuu. Virityspotentiaalia siitä koneesta ei löydy niin paljoa, stage1 lastu n.200hv/320nm lienee arkiajoon paras hinta/laatusuhteeltaan.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saabel

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

C-Vectra on ihan hyvä auto, tosiaan tilaa paremmin kuin 9-3SS/SC:ssä ja muutenkin ihan asiallinen paketti. Saabin eduksi laskisin paremman ajettavuuden, ohjaus ja alusta ovat selvästi erilaiset ja 9-3 on tässä osiossa parempi. Huvittavaa kyllä, sen sijaan mielestäni Opelissa on laadukkaampia materiaaleja käytetty sisustassa. C-Vectran vakiokytkin on myös kertaluokkaa järeämpää tekoa kuin kolkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin