Vaihdelukko
Vaihdelukko
Moi
Auto on -99 9-5 2.3t wagon. Eikös virta-avaimen pitäisi lähteä irti kun vaihteen laittaa pakille? Tässä kyllä lähtee mutta keppiä joutuu painattamaan taaksepäin samalla kun avainta ottaa irti. Sama proseduuri avainta takaisin laitettaessa.
Onko yleinenkin vika ja miten korjattavissa?
Keppi on muutenkin aika väljänoloinen kokolailla kaikkiin suuntiin.
Miten sujuu säätö jos vaihtaa vaihdevivuston?
T uusi Saabisti
Auto on -99 9-5 2.3t wagon. Eikös virta-avaimen pitäisi lähteä irti kun vaihteen laittaa pakille? Tässä kyllä lähtee mutta keppiä joutuu painattamaan taaksepäin samalla kun avainta ottaa irti. Sama proseduuri avainta takaisin laitettaessa.
Onko yleinenkin vika ja miten korjattavissa?
Keppi on muutenkin aika väljänoloinen kokolailla kaikkiin suuntiin.
Miten sujuu säätö jos vaihtaa vaihdevivuston?
T uusi Saabisti
9-5 2.3t wagon -99 + BSR
Re: Vaihdelukko
Vaihtoehtoja, ettei pakki ole kunnolla pohjassa tai sitten vivusto säädetty väärin, jolloin keppi ei mene riittävän taakse.
Kulunut vivusto lähtökohtaisesti antaa enemmän heiluntavaraa kepille joka suuntaan. Liian kuluneella vivustolla ongelmaksi tulee yleensä, että 5.&pakki ei mene päälle kunnlla päälle tai sitten 1-2 vaihteet.. riippuen millä puolella väljää.
Kulunut vivusto lähtökohtaisesti antaa enemmän heiluntavaraa kepille joka suuntaan. Liian kuluneella vivustolla ongelmaksi tulee yleensä, että 5.&pakki ei mene päälle kunnlla päälle tai sitten 1-2 vaihteet.. riippuen millä puolella väljää.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Vaihdelukko
Voiko vivustoa säätää? Minulla ei aina mene pakki kunnolla päälle kun on auto käynnissä..
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Re: Vaihdelukko
Voi,
Pykälä neloseen >> sekä vaihdekepin kehyksen alta ja vaihdelaatikon päästä löytyy reiät johon pitää laittaa tuurna, oikean paikan saamiseksi kohdalleen.
Tietysti vivustoa pitää löysätä tangosta jos reiät eivät kohtaa ja kiristää uudelleen kohdilleen kun reiät kohtaavat. Jossain täälä voorumilla tämä on varmaan paremminkin selitetty. Myös Wissistä ja Haynesin korjausmanuaalista löytyy tuohon toimenpiteeseen ohjeet...
Pykälä neloseen >> sekä vaihdekepin kehyksen alta ja vaihdelaatikon päästä löytyy reiät johon pitää laittaa tuurna, oikean paikan saamiseksi kohdalleen.
Tietysti vivustoa pitää löysätä tangosta jos reiät eivät kohtaa ja kiristää uudelleen kohdilleen kun reiät kohtaavat. Jossain täälä voorumilla tämä on varmaan paremminkin selitetty. Myös Wissistä ja Haynesin korjausmanuaalista löytyy tuohon toimenpiteeseen ohjeet...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Vaihdelukko
Kannattaisi ehkä myös tarkistaa apurungon puslien kunto ennen kuin ryhtyy vivustoa säätämään. Omassa 9-5:ssä olleet vaihteistonsiirron ongelmat hävisivät lähes kokonaan puslarempan jälkeen...
9⁵ Vector StW -06
Re: Vaihdelukko
Muut pykälät menee kyllä päälle ihan jees. Vitonen ja pakki huonommin kuin muut. Onko kellään jäänyt nurkkiin pyörimään moista vivustoa?
Onko näitä korjattu onnistuneesti vai onko 400e ainoa tapa parantaa tilannetta?
Luulishan puslia pystyvän vaihtelemaan jos sieltä ei muuta enemmälti kulu. Vai ovatko ne palloniveletkin sitten entisiä?
T Marko
Onko näitä korjattu onnistuneesti vai onko 400e ainoa tapa parantaa tilannetta?
Luulishan puslia pystyvän vaihtelemaan jos sieltä ei muuta enemmälti kulu. Vai ovatko ne palloniveletkin sitten entisiä?
T Marko
9-5 2.3t wagon -99 + BSR
Re: Vaihdelukko
Palloniveliä saa motonetista ~5e/kpl ja sitten m8 kierrtankoa pätkä lisäksi. Ongelmaksi tulee ne muoviset holkit itse akseleiden ympärillä ja sekään ei ole helpoiten purkaantuvaa sorttia, kun on prässätty kasaan.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Vaihdelukko
Hiukan aiheen vierestä, mutta kun holkkihomma näyttää kyykähtäneen yhteydenottojen puutteessa.
Projektifoorumilla http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7&start=30 oli juttua noiden uudempien (-04- 10) vipusysteemeiden holkeista, joita Maptun sorvaa suht suolaisella jälleenmyyntihinnalla:
https://www.maptunparts.fi/vaihteisto-j ... 04-10.html
Niin tarjouduin lähettämään oman Aeron väljän vipuhässäkän hommasta kiinnostuneelle koneistajalle:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3#p1057303
Vivusto on edelleen tallella, jos holkkihommaan löytyy tekijämies
Noudettavissa vaasasta, tulevana viikonloppuna matkaa kokkolan kautta ylivieskaan. Siirtyy roskikseen seuraavan takaloosterin siivouksen yhteydessä
Projektifoorumilla http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7&start=30 oli juttua noiden uudempien (-04- 10) vipusysteemeiden holkeista, joita Maptun sorvaa suht suolaisella jälleenmyyntihinnalla:
https://www.maptunparts.fi/vaihteisto-j ... 04-10.html
Niin tarjouduin lähettämään oman Aeron väljän vipuhässäkän hommasta kiinnostuneelle koneistajalle:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3#p1057303
Vivusto on edelleen tallella, jos holkkihommaan löytyy tekijämies

Noudettavissa vaasasta, tulevana viikonloppuna matkaa kokkolan kautta ylivieskaan. Siirtyy roskikseen seuraavan takaloosterin siivouksen yhteydessä

Viimeksi muokannut Termos, To Tammi 22, 2015 23:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Vaihdelukko
Olen jo yhden palasiksi puretun 9-5 98-03 mekanismin antanut hovikoneistajalle työn alle kesällä.. Mutta motivaatio ollut hetkellisesti kateissa koneistajalta.. Pitääpä taas potkia hellästi 

ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Vaihdelukko
Minä joudun joskus myös hieman painamaan pakkia parempaan asentoon (syvemmälle) saadakseni avaimen irti virtalukosta.MarkoNy kirjoitti:Eikös virta-avaimen pitäisi lähteä irti kun vaihteen laittaa pakille? Tässä kyllä lähtee mutta keppiä joutuu painattamaan taaksepäin samalla kun avainta ottaa irti. Sama proseduuri avainta takaisin laitettaessa.
Pakin ja muiden vaihteiden kytkeytymisessä oli pientä hankausta auton ostaessani, mutta ongelmat poistuivat lähes täysin kun vaihteistoöljy vaihdettiin.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Vaihdelukko
Elekääpä hättäilköTermos kirjoitti:Hiukan aiheen vierestä, mutta kun holkkihomma näyttää kyykähtäneen yhteydenottojen puutteessa.
Projektifoorumilla http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7&start=30 oli juttua noiden uudempien (-04- 10) vipusysteemeiden holkeista, joita Maptun sorvaa suht suolaisella jälleenmyyntihinnalla:
https://www.maptunparts.fi/vaihteisto-j ... 04-10.html
Niin tarjouduin lähettämään oman Aeron väljän vipuhässäkän hommasta kiinnostuneelle koneistajalle:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3#p1057303
Vivusto on edelleen tallella, jos holkkihommaan löytyy tekijämies
Noudettavissa vaasasta, tulevana viikonloppuna matkaa kokkolan kautta ylivieskaan. Siirtyy roskikseen seuraavan takaloosterin siivouksen yhteydessä


Edit: tuolla oli puhetta että ois eroa vuosimalleissa.. mulla nimittäin MY03 että sopiiko edes, mutta siinähän selviää.
* 9-5 Aero MY03 *
Re: Vaihdelukko
Hienoa kun joku tarttuu härkää sarvista. Tässähän olisi pieni mahdollisuus tienatakin. Siis jos saisi ehjättyä noita niveliä saattaisi kunnostettuja saada myytyäkin jokusen kappaleen.
9-5 2.3t wagon -99 + BSR
Re: Vaihdelukko
Maptun varmaan sorvaa nuo holkit kullasta, ainakin hinnasta päätellen, melkein 140 euroo parista holkista. Muutenkin Maptun voisi mielestäni hieman tarkistaa hintojaan noin niin kuin yleisesti kautta linjan, alkaa olla jo liian kallista kamaa harrastajalle.