Vaihdelukko

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
MarkoNy
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2015 21:28

Vaihdelukko

Viesti Kirjoittaja MarkoNy »

Moi

Auto on -99 9-5 2.3t wagon. Eikös virta-avaimen pitäisi lähteä irti kun vaihteen laittaa pakille? Tässä kyllä lähtee mutta keppiä joutuu painattamaan taaksepäin samalla kun avainta ottaa irti. Sama proseduuri avainta takaisin laitettaessa.
Onko yleinenkin vika ja miten korjattavissa?
Keppi on muutenkin aika väljänoloinen kokolailla kaikkiin suuntiin.

Miten sujuu säätö jos vaihtaa vaihdevivuston?

T uusi Saabisti
9-5 2.3t wagon -99 + BSR
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Vaihdelukko

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vaihtoehtoja, ettei pakki ole kunnolla pohjassa tai sitten vivusto säädetty väärin, jolloin keppi ei mene riittävän taakse.

Kulunut vivusto lähtökohtaisesti antaa enemmän heiluntavaraa kepille joka suuntaan. Liian kuluneella vivustolla ongelmaksi tulee yleensä, että 5.&pakki ei mene päälle kunnlla päälle tai sitten 1-2 vaihteet.. riippuen millä puolella väljää.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Vaihdelukko

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Voiko vivustoa säätää? Minulla ei aina mene pakki kunnolla päälle kun on auto käynnissä..
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1894
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Vaihdelukko

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Voi,

Pykälä neloseen >> sekä vaihdekepin kehyksen alta ja vaihdelaatikon päästä löytyy reiät johon pitää laittaa tuurna, oikean paikan saamiseksi kohdalleen.

Tietysti vivustoa pitää löysätä tangosta jos reiät eivät kohtaa ja kiristää uudelleen kohdilleen kun reiät kohtaavat. Jossain täälä voorumilla tämä on varmaan paremminkin selitetty. Myös Wissistä ja Haynesin korjausmanuaalista löytyy tuohon toimenpiteeseen ohjeet...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
heimo
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Syys 09, 2014 15:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaihdelukko

Viesti Kirjoittaja heimo »

Kannattaisi ehkä myös tarkistaa apurungon puslien kunto ennen kuin ryhtyy vivustoa säätämään. Omassa 9-5:ssä olleet vaihteistonsiirron ongelmat hävisivät lähes kokonaan puslarempan jälkeen...
9⁵ Vector StW -06
MarkoNy
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2015 21:28

Re: Vaihdelukko

Viesti Kirjoittaja MarkoNy »

Muut pykälät menee kyllä päälle ihan jees. Vitonen ja pakki huonommin kuin muut. Onko kellään jäänyt nurkkiin pyörimään moista vivustoa?
Onko näitä korjattu onnistuneesti vai onko 400e ainoa tapa parantaa tilannetta?
Luulishan puslia pystyvän vaihtelemaan jos sieltä ei muuta enemmälti kulu. Vai ovatko ne palloniveletkin sitten entisiä?

T Marko
9-5 2.3t wagon -99 + BSR
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Vaihdelukko

Viesti Kirjoittaja Hook »

Palloniveliä saa motonetista ~5e/kpl ja sitten m8 kierrtankoa pätkä lisäksi. Ongelmaksi tulee ne muoviset holkit itse akseleiden ympärillä ja sekään ei ole helpoiten purkaantuvaa sorttia, kun on prässätty kasaan.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2583
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vaihdelukko

Viesti Kirjoittaja Termos »

Hiukan aiheen vierestä, mutta kun holkkihomma näyttää kyykähtäneen yhteydenottojen puutteessa.

Projektifoorumilla http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7&start=30 oli juttua noiden uudempien (-04- 10) vipusysteemeiden holkeista, joita Maptun sorvaa suht suolaisella jälleenmyyntihinnalla:

https://www.maptunparts.fi/vaihteisto-j ... 04-10.html

Niin tarjouduin lähettämään oman Aeron väljän vipuhässäkän hommasta kiinnostuneelle koneistajalle:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3#p1057303

Vivusto on edelleen tallella, jos holkkihommaan löytyy tekijämies :wink:
Noudettavissa vaasasta, tulevana viikonloppuna matkaa kokkolan kautta ylivieskaan. Siirtyy roskikseen seuraavan takaloosterin siivouksen yhteydessä :lol:
Viimeksi muokannut Termos, To Tammi 22, 2015 23:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Vaihdelukko

Viesti Kirjoittaja Hook »

Olen jo yhden palasiksi puretun 9-5 98-03 mekanismin antanut hovikoneistajalle työn alle kesällä.. Mutta motivaatio ollut hetkellisesti kateissa koneistajalta.. Pitääpä taas potkia hellästi :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Vaihdelukko

Viesti Kirjoittaja Raser »

MarkoNy kirjoitti:Eikös virta-avaimen pitäisi lähteä irti kun vaihteen laittaa pakille? Tässä kyllä lähtee mutta keppiä joutuu painattamaan taaksepäin samalla kun avainta ottaa irti. Sama proseduuri avainta takaisin laitettaessa.
Minä joudun joskus myös hieman painamaan pakkia parempaan asentoon (syvemmälle) saadakseni avaimen irti virtalukosta.

Pakin ja muiden vaihteiden kytkeytymisessä oli pientä hankausta auton ostaessani, mutta ongelmat poistuivat lähes täysin kun vaihteistoöljy vaihdettiin.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: Vaihdelukko

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Termos kirjoitti:Hiukan aiheen vierestä, mutta kun holkkihomma näyttää kyykähtäneen yhteydenottojen puutteessa.

Projektifoorumilla http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7&start=30 oli juttua noiden uudempien (-04- 10) vipusysteemeiden holkeista, joita Maptun sorvaa suht suolaisella jälleenmyyntihinnalla:

https://www.maptunparts.fi/vaihteisto-j ... 04-10.html

Niin tarjouduin lähettämään oman Aeron väljän vipuhässäkän hommasta kiinnostuneelle koneistajalle:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3#p1057303

Vivusto on edelleen tallella, jos holkkihommaan löytyy tekijämies :wink:
Noudettavissa vaasasta, tulevana viikonloppuna matkaa kokkolan kautta ylivieskaan. Siirtyy roskikseen seuraavan takaloosterin siivouksen yhteydessä :lol:
Elekääpä hättäilkö :) tässä on pitäny sähköpyörää rakentaa yms. jännää. Puota se tähän kalajoelle tuolla reissulla eläkä roskiin :) privailen tarkemmin vaikka..

Edit: tuolla oli puhetta että ois eroa vuosimalleissa.. mulla nimittäin MY03 että sopiiko edes, mutta siinähän selviää.
* 9-5 Aero MY03 *
MarkoNy
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2015 21:28

Re: Vaihdelukko

Viesti Kirjoittaja MarkoNy »

Hienoa kun joku tarttuu härkää sarvista. Tässähän olisi pieni mahdollisuus tienatakin. Siis jos saisi ehjättyä noita niveliä saattaisi kunnostettuja saada myytyäkin jokusen kappaleen.
9-5 2.3t wagon -99 + BSR
karihai
"Viggen"
Viestit: 526
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihdelukko

Viesti Kirjoittaja karihai »

Maptun varmaan sorvaa nuo holkit kullasta, ainakin hinnasta päätellen, melkein 140 euroo parista holkista. Muutenkin Maptun voisi mielestäni hieman tarkistaa hintojaan noin niin kuin yleisesti kautta linjan, alkaa olla jo liian kallista kamaa harrastajalle.
Vastaa Viestiin