9-5 Aeroa menossa tänään hakemaan

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
konTomi
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 09:37
Paikkakunta: Haapajärvi

9-5 Aeroa menossa tänään hakemaan

Viesti Kirjoittaja konTomi »

http://www.nettiauto.com/6976978

Tuollaista menossa tänään hakemaan, tinkasin tonnin pois hinnasta. Alkuperäisellä omistajalla, ostettu Kokkolasta v. 2002 ja hinta ollut 53 000 euroa, ollut rouvashenkilön käytössä ja omistajan mukaan virheettömässä kunnossa.

Mitäs asioita tarkistan ennen rahojen luovutusta? On mulla yksi 9-5 ollut, mutta siitä on jo aikaa. Tässä meinaa olla täys täpinä päällä! :mrgreen:
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 9-5 Aeroa menossa tänään hakemaan

Viesti Kirjoittaja suapas »

9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: 9-5 Aeroa menossa tänään hakemaan

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Haulla löytyy hommeleita, mut jos tähän ny mitä mieleen tulee:

Kylmäkäynnistys, noille kilsoilla voi jo hyvinkin ketju rohista kylmänä jos/kun öljynvaihdot ollu sinnepäin. Samalla näkee että tuleeko sinistä savua/ haiseeko öljy. Harvemmin mitsuissa noita ongelmia on.

Jos autoa suinkin saa ylös niin pääsee näkemään että paljonko öljyä pohjasta löytyy, merkkaako reviiriään yms. Öljykorkkia auki ja katsoo että löytyykö smetanaa, toi on huonolla huohotuksella olevalla lohkolla.

Koeajolla maantiellä pitäs laitteen kulkea suoraan, eikä kaarteissa pitäs tuntua vaappumista mihinkään suuntaan. Jos näin ei ole, niin todennäköisesti takapään puslat alkaa olemaan valmiit jossei ole uusittu.

Kunnon kiihdytyksiä kannattaa ottaa, esim. 60-120 kolmosella niin näkee että pätkiikö kone / tuleeko fuelcut. Samoin jos maantiellä tasakaasulla nypyttää niin viittaisi tulpatkasetti -suunnan ongelmiin.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2091
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: 9-5 Aeroa menossa tänään hakemaan

Viesti Kirjoittaja Julle »

Örkinrumilus kirjoitti: toi on huonolla huohotuksella olevalla lohkolla.
Miten lohko on muuttunut uudemmissa?
9-5 Aero - 00
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 Aeroa menossa tänään hakemaan

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Näistä kuvista sen näkee:

2002 http://www.mitt-eget.com/saab/images/cc ... _large.gif
2004 http://www.mitt-eget.com/saab/images/ccv_2004_large.gif

Öljynkeräimeltä hengitysreikä kampikammioon(lohkossa siis reikä).
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9-5 Aeroa menossa tänään hakemaan

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Julle kirjoitti:Miten lohko on muuttunut uudemmissa?
Ainakin niin että öljyloukon takana on lohkossa reikä öljyn paluulle.
Örkinrumilus kirjoitti: toi on huonolla huohotuksella olevalla lohkolla.
Huohotuksen kannalta näillä eri vuosimalleilla ja moottoriversioilla ei ole mitään eroa, huohotinjärjestelmään sen sijaan on tehty lukuisia parannuksia ajanmyötä :idea:
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 Aeroa menossa tänään hakemaan

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Öljyn paluu ei mene siitä lohkon reijästä, vaan loukun pohjalta letkua pitkin öljypohjaan.

EDIT. Ja onhan huohotuksessa selvä ero, kun kampikammio pääsee hengittämään öljyloukkuun??? Tätähän ei vanhemmissa tapahdu.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
konTomi
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 09:37
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 9-5 Aeroa menossa tänään hakemaan

Viesti Kirjoittaja konTomi »

Kertakaikkisen mainio laitos, lyhyen koeajon jälkeen 120 viiskymppistä pöytään ja menoksi. Kaikki pelaa (sidin ja acc:n näyttöä vaille) hienosti, ei kolinoita, rahinoita tai rutinoita. Ei öljyvuotoja, huollot tehty, huohotinpäivitys asennettu jne. Saabia rakastavalta porukalta ostettu, haikeina jäivät vilkuttamaan perään. Kahdet uudenkarheat renkaat, ulkoa ja sisältä melkein kuin uusi.

Onko sidin ja acc:n näytön kanssa wanhat constit edelleen vai kannattaako käyttää Englannissa mutka?
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Aeroa menossa tänään hakemaan

Viesti Kirjoittaja 3J »

Onneksi olkoon siis!

Onhan siinä huohotin päivitettynä?

SID ja ACC: Jos tarkoitat vanhoilla keinoilla niitä silitysrautoja ja vaahtomuoveja niin ei kannata. Joko vaihdat näyttökaapelin itse, pyydät foorumin guruja vaihtamaan sen, tai lähetät Simonille englantiin.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 Aeroa menossa tänään hakemaan

Viesti Kirjoittaja jameli »

3J kirjoitti:Onneksi olkoon siis!

Onhan siinä huohotin päivitettynä?

SID ja ACC: Jos tarkoitat vanhoilla keinoilla niitä silitysrautoja ja vaahtomuoveja niin ei kannata. Joko vaihdat näyttökaapelin itse, pyydät foorumin guruja vaihtamaan sen, tai lähetät Simonille englantiin.
http://webshop.saabparts.com/en/produkt ... o-displayd
Uusi käyttämätön SID-näyttö n. 290eur.
Tai vanhan korjaaminen itse 30eur (23eur +7eur postikulut), myös AC-näytön kaapeli 23eur.
http://www.pixelfix.net/eng/saab.html

Lähettämällä Iso-Britanniaan välttyy askartelulta:
http://www.saabdisplayrepairs.co.uk/default.html
SID-korjaus 55£, ACC 60£ ja varashälyttimen sireenin korjaus 55£ eli koko hoito 228eur.

Uusi käyttämätön ACC n. 310eur.
http://webshop.saabparts.com/en/produkt ... panel-acc2
__________________
Harrastus tauolla.
konTomi
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 09:37
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 9-5 Aeroa menossa tänään hakemaan

Viesti Kirjoittaja konTomi »

3J kirjoitti:Onneksi olkoon siis!

Onhan siinä huohotin päivitettynä?

SID ja ACC: Jos tarkoitat vanhoilla keinoilla niitä silitysrautoja ja vaahtomuoveja niin ei kannata. Joko vaihdat näyttökaapelin itse, pyydät foorumin guruja vaihtamaan sen, tai lähetät Simonille englantiin.
Juu, lukee tossa, on päivitetty huohotin.

Sid ja acc, tuo about 30e itse korjattuna, sen teen! Kiitokset.
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 Aeroa menossa tänään hakemaan

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Sitten vaan rahaa jemmaan 50tkm sisällä tulevaa jakopää ja mahdollisesti männänrengasjumppaa varten :).

Myös MAF kannattaa uusia ja ite laittaisin ennakoivasti 250tkm-> bensapumpunkin.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
konTomi
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 09:37
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 9-5 Aeroa menossa tänään hakemaan

Viesti Kirjoittaja konTomi »

Ajattelin käyttää SIDin Simonilla, eipä tuo paha ole jos on sitten takuukin työlle. ACC:tä ei varmaan voi irrotella nyt talvella, laitan sen itse uudella kaapelilla sit keväällä ku jaksaa, se ei kuitenkaan ole niin huono.

On kyllä makea rassi, 230 tkm huolto olisi kohtapuoliin, kirjan perusteella lähinnä tarkistuksia ja öljynvaihtoa. Josko kuitenkin käyttäisi ihan korjaamolla kun aiemmistakin huolloista on merkinnät.
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 Aeroa menossa tänään hakemaan

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Nimimerkki Hook laittaa sidin kuntoon. Voin suositella, joulukuussa kävi ACC korjauksessa ja ei moitittavaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: 9-5 Aeroa menossa tänään hakemaan

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Kyllä nuo öljynvaihdot yms. Tekee itse, siinä on 120tkm huolto tosin seuraavaksi missä menee hihnat ja rullat ja vesipumppu vaihtoon. Että kannattaa harkita teettääkö sen sitten samalla kertaa.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Vastaa Viestiin