Talvirenkaat 2014-2015

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirenkaat 2014-2105

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

jameli kirjoitti: "Suomen talveen Sunnystä ei ole"
Mitähän Nissan-kuskit tuosta tuumaa? :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Vs: Talvirenkaat 2014-2015

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Jos samanlainen "talvi" tulossa niin aivan sama mitkä pepet alla pyörii. Ite päästelen kesä pieksuilla niin pitkään ku mahdollista. Ja ikänä en rengasratsiaan ole joutunut. ENKÄ JOUDU :D
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 877
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Talvirenkaat 2014-2015

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Taidan laittaa alle Goodyear ug400:et, nypityt nastat, alle 5mm pintaa, dot jostain -99 paikkeilta. Varmaan lyö jopa Sunnyt pidossa.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Transit l2h1 300m180 -12 (ka)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Talvirenkaat 2014-2015

Viesti Kirjoittaja Risto »

Tutkimus, joka kertoo sen, minkä jo tiesimmekin liukuesteettömistä "talvirenkaista": http://www.iltasanomat.fi/autot/art-142 ... m-auto-etp
Teknologian tutkimuskeskus VTT:n julkaiseman tutkimuksen mukaan talvikelillä kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa alla on ollut useammin kitkat kuin nastat, kun vertailukohtana ovat erityyppisten renkaiden osuudet.

Kaikkein selvin ero nastallisten ja ei-nastallisten talvirenkaiden välillä oli jäisellä tiellä ajettaessa: kitkarenkailla ajetut onnettomuudet olisivat vähentyneet jopa 83 prosenttia, jos autossa olisi käytetty nastoja.

– Jos kaikki kitkarenkaita käyttävät vaihtaisivat nastoihin, voitaisiin välttää keskimäärin yksi kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus talvikaudessa. Vastaavasti, jos kaikki ajaisivat kitkoilla, kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyisivät vuosittain keskimäärin yhdeksällä, VTT:n tutkija Juha Luoma sanoo.
http://www2.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T204.pdf
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2014-2015

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kitkamiehet voi sitten laskeskella tilastoja siitä montako kymmentä tuhatta henkeä tilastollisesti kuolee maailmassa nastojen irrottaman katupölyn seurauksena :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Talvirenkaat 2014-2015

Viesti Kirjoittaja Risto »

Sekin tutkittiin aikoinaan, että liukurengas + hiekka kuluttaa enemmän tienpintaa kuin nastarengas.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvirenkaat 2014-2015

Viesti Kirjoittaja 3J »

Ja senkin voisi laskeskella, paljonko tulisi enemmän kuolonuhreja jos nastoilla ei karhennettaisi jäätä sellaiseksi että liukurengas pitää edes hieman. Norjasta löytyy kokemusta. Tieistä tuli melkoisia luistinratoja kun nastoja ei juuri käytetty.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Talvirenkaat 2014-2015

Viesti Kirjoittaja Raser »

Kun vähän suukapulaa höllentää, niin vanhuuden höperö isäukko väittää että "ne" ajeli pelkillä kesärenkailla ympäri vuodet joskus mustavalkofilmin aikoihin..., väittää se myös ajelleensa moottoripyörällä ilman kypärää, lieneekö se syynä noihin juttuihin.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Talvirenkaat 2014-2015

Viesti Kirjoittaja SS »

Tutkimuksessa ei ole tehty lainkaan eroa Keski-Euroopan ja pohjoismaisten kitkojen välille, eikä myöskään renkaiden kunnolle.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Talvirenkaat 2014-2015

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^Joo ne oli varmaan niitä vanhoja hyviä aikoja, kun kaikki osasivat ajaa. Ei tarvittu epsiä, apsia eikä nastarenkaita. Ja kaikki pärjäsi oikein hyvin, ehkä jopa paremmin kuin nykyisin. Mitä nyt tieliikenteessä kuoli tuplamäärä ihmisiä kuin nykyään vaikka autoja oli rekisterissä joku kolmekymmentä :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Talvirenkaat 2014-2015

Viesti Kirjoittaja Risto »

SS kirjoitti:Tutkimuksessa ei ole tehty lainkaan eroa Keski-Euroopan ja pohjoismaisten kitkojen välille, eikä myöskään renkaiden kunnolle.
Sivulla 19 käsitellään renkaiden kuntoa.
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Talvirenkaat 2014-2015

Viesti Kirjoittaja viggen »

SS kirjoitti:Tutkimuksessa ei ole tehty lainkaan eroa Keski-Euroopan ja pohjoismaisten kitkojen välille, eikä myöskään renkaiden kunnolle.
Siinäpä se, olen kokeillut ns. keski-euroopan kitkarenkaita. Niiden välilläkin on suuria eroja aikaisemmat Bridgestonen kitkat oli melko pahaset varsinkin sivupito onneton. Nykyään alla Nokian W RD 3, kolmas talvimenossa ja olen tosi tyytyväinen näihin. Nyt vetorenkaat kuluneet alle puolen kulutuspinnasta, joten pito edessä ei enää kovin hyvä. Nastarenkaat on aina paremmat kun on oikein jääkelit. Isäukolla Suomessa ei ollut -54 Volkkarissa ollenkaan talvirenkaita, sellaiset tuli alle vasta -66, kun osti uuden Volkkarin. Suurin osa autoilijoista ajeli kesärenkailla talviaikaan -60 luvun alkupuolella Suomessa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Talvirenkaat 2014-2015

Viesti Kirjoittaja HEV »

Juu, meillä oli Kuplassa takana oikein karkeakuvioiset talvirenkaat, mutta ei nastoja, ja edessä siis kesärenkaat. Muistan vielä selvästi, kun (siniseen) -65 mallisen mukana hankittiin koko satsi nastarenkaita omilla vanteillaan - muistan vielä miten ne oli autotallissa seinää vasten odottamassa allevaihtoa ja isä selosti kuinka näillä helpottuu hänenkin työ- ja muutkin ajonsa talvisaikaan. Liikennettä oli silloin niin paljon, että jonain talvisena sunnuntaiaamuna, kun ajettiin naapuripitäjään sukulaisiin, oltiin suuren osan matkasta ensimmäinen auto yöllisen aika runsaan lumisateen jälkeen vielä joskus yhdeksän maissa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Talvirenkaat 2014-2015

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Asun syrjäseudulla ja täällä voi olla TODELLA liukasta ja erittäin lumista. En uskalla laittaa näihin aika pitkän matkan autoihin mitään halpisrenkaita. Käytössä erilaisia Nokian HKPL -renkaita. Defenderissä on ollut jo 7 vuotta lujemmat maastoauton renkaat Nokian HKPL:t. Erittäin kestävät ja vielä on pintaa erinomaisesti. Ne ovat tehty todelliseen työkäyttöön. Toisissa autoissa on tavallisia HKPL seiskoja ja vitosia. Erinomaisia renkaita nekin, kestävät maksimissaan 3 talvea näillä kilometreillä, jotka eivät ole kuitenkaan montaa kymmentä tuhatta mutta ei myöskään vain yhtä kymppitonnia.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Talvirenkaat 2014-2015

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Olen tässä vähän miettinyt syntyjä syviä: Että siis nastaton rengas+ hiekka on pahempi kuin nastallinen rengas + hiekka. Vai olisiko tutkimuksessa ollut vertailukohta nastaton + hiekka ja nastallinen ja ei hiekkaa.
Jos näin että nastallinen rengas ei kuluta tietä niin paljon niin sellaisethan pitäisi sitten asentaa kaikkeen raskaaseenkin liikenteeseen, jossa ei nastoja ole. Tosin, eihän noista rekoista tunnu asfalttiin uria tulevankaan joten joku ei nyt täsmää jos kerta nastaton kuluttaa enemmän.

Ja sitten menneeseen talveen. Asun SYRJÄSEUDULLA ja syksytalvi ajettiin sulia teitä. Joulukuussa oli muutama tosi liukas päivä, ajettiin vähän varovaisemmin. Tammikuussa normaali hyvä talvinen keli. Helmikuussa taas on ollut sulaa tietä ja niin poispäin. Oikeasti liukkaita päiviä ei tainnut siis tähänkään kauteen tulla kuin muutama.
Ei ole kyllä taaskaan tuntunut yhtään niin turvattomalta kuin mitä rengastestit antaa olettaa. Alla kun on jo elämänsä loppusuoralla olevat kitkat!!!!! Ei kolareita tai ongelmmallisia ylämäkiä tai mitään muuta mitä kuulemma aiheutuu kun ajaa nastattomilla. Ainoastaan kaupungissa kiillottuneet risteykset saa joskus aikaan suhinaa kiihdyttäessä, mutta kuitenkin matka taittuu muun liikenteen tahtiin?!? Rouvan autosta nastat löytyy ja enemmän minä sillä pelkäsin ajaa kuin omalla autolla (tosin väärän merkkinenkin). Täytyy kait kiittää onneaan että olen hengissä!

Sitten taas herää kysymys siitä miten paljon tieliikenteessä säästettäisiin kuolemia, jos talvirenkaiden käyttöikä laskettaisiin pakolla alhaiseksi. Se kun on tiedossa että pari kautta ajettu nastarengas ei ole yhtään parempi pidoiltaan kuin vastaavan verran ajettu nastaton, vaan jopa huonompi. Nythän tuolla painellaan suruitta nastakiimassa yli viiden vuoden ikäisilläkin renkailla, missä ei ole siis minkään valtakunnan pitoa enää, etenkin jos kulutuspinta on kulunut 4-6mm kieppeille (ainiin, mutta nastathan on melkein kaikki tallella...).
Ei sillä, kallistahan se olisi mutta niin ihanan turvallista. Rangaistushan siitä pitää antaa jos ajaa hengenvaarallisen liukkailla vanhoilla rengasmalleilla, mitkä ovat uusiin nähden paljon heikompia!
:roll:
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Vastaa Viestiin