Olen tässä vähän miettinyt syntyjä syviä: Että siis
nastaton rengas+ hiekka on pahempi kuin
nastallinen rengas + hiekka. Vai olisiko tutkimuksessa ollut vertailukohta
nastaton + hiekka ja
nastallinen ja ei hiekkaa.
Jos näin että nastallinen rengas ei kuluta tietä niin paljon niin sellaisethan pitäisi sitten asentaa kaikkeen raskaaseenkin liikenteeseen, jossa ei nastoja ole. Tosin, eihän noista rekoista tunnu asfalttiin uria tulevankaan joten joku ei nyt täsmää jos kerta nastaton kuluttaa enemmän.
Ja sitten menneeseen talveen. Asun SYRJÄSEUDULLA ja syksytalvi ajettiin sulia teitä. Joulukuussa oli muutama tosi liukas päivä, ajettiin vähän varovaisemmin. Tammikuussa normaali hyvä talvinen keli. Helmikuussa taas on ollut sulaa tietä ja niin poispäin. Oikeasti liukkaita päiviä ei tainnut siis tähänkään kauteen tulla kuin muutama.
Ei ole kyllä taaskaan tuntunut yhtään niin turvattomalta kuin mitä rengastestit antaa olettaa. Alla kun on jo elämänsä loppusuoralla olevat kitkat!!!!! Ei kolareita tai ongelmmallisia ylämäkiä tai mitään muuta mitä kuulemma aiheutuu kun ajaa nastattomilla. Ainoastaan kaupungissa kiillottuneet risteykset saa joskus aikaan suhinaa kiihdyttäessä, mutta kuitenkin matka taittuu muun liikenteen tahtiin?!? Rouvan autosta nastat löytyy ja enemmän minä sillä pelkäsin ajaa kuin omalla autolla (tosin väärän merkkinenkin). Täytyy kait kiittää onneaan että olen hengissä!
Sitten taas herää kysymys siitä miten paljon tieliikenteessä säästettäisiin kuolemia, jos talvirenkaiden käyttöikä laskettaisiin pakolla alhaiseksi. Se kun on tiedossa että pari kautta ajettu nastarengas ei ole yhtään parempi pidoiltaan kuin vastaavan verran ajettu nastaton, vaan jopa huonompi. Nythän tuolla painellaan suruitta nastakiimassa yli viiden vuoden ikäisilläkin renkailla, missä ei ole siis minkään valtakunnan pitoa enää, etenkin jos kulutuspinta on kulunut 4-6mm kieppeille (ainiin, mutta nastathan on melkein kaikki tallella...).
Ei sillä, kallistahan se olisi mutta niin ihanan turvallista. Rangaistushan siitä pitää antaa jos ajaa hengenvaarallisen liukkailla vanhoilla rengasmalleilla, mitkä ovat uusiin nähden paljon heikompia!