9-5:n alustan säätö
Jep, juuri näin kuten Tunexin sivulla homma menee.
Muuten, se auraus ei itsessään tossa pienessä camber hieronnassa paljoa muutu. Mutta keskitys voi muuttua jos ennen säätöä veti paljon jommalle kummalle puolen ...
Kotikonstein tässä tilanteessa voi säätää molempia raidetagon päitä yhtäpaljon, toista auki ja toista kiinni. Vartti kerrallaan on sopiva kertasäätö. Tässä on syytä olla tarkkana ettei logiikka petä ja joudu todella säätämään....
T/Pekka
Muuten, se auraus ei itsessään tossa pienessä camber hieronnassa paljoa muutu. Mutta keskitys voi muuttua jos ennen säätöä veti paljon jommalle kummalle puolen ...
Kotikonstein tässä tilanteessa voi säätää molempia raidetagon päitä yhtäpaljon, toista auki ja toista kiinni. Vartti kerrallaan on sopiva kertasäätö. Tässä on syytä olla tarkkana ettei logiikka petä ja joudu todella säätämään....
T/Pekka
9-5 SE 3.0t -99
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
Tuosta aurauksesta vielä...
Oikeaa auraus säätöä haettaessa kannattaa ottaa huomioon käytetty camber-kulma sekä muut alustan laitteet, kuten puslat ja nivelten ikä jne..
Sillä jos camber jätetään suureksi, rengas kulkee luonnollisesti hiukan kallellaan. Tällöin myöskin renkaan sisempi reuna on enemmän painuneena, eli renkaan ulkoreunalla on suurempi (pidempi) kehä.
Koska renkaan pyörimisnopeus on tietenkin sama koko renkaan leveydellä, pyörä pyrkii kääntymään (auton kulkusuunnassa) sisäänpäin, eli se kääntää puslissa ja nivelissä olevan välyksen niin, että auraus kasvaa. Tämä vaikutus vielä kasvaa nopeuden lisääntyessä.
Myös renkaan ominaisuudet (leveys, rakenteen jäykkyys jne) vaikuttaa siihen, kuinka suuri ko. muutos loppujen lopuksi on.
Eli jos camber siis jätetään nopeata kaarre-ajoa varten suureksi, pitäisi myös kaikki alustan muut osat olla järeämpiä/uusia, jotta alusta toimisi johdonmukaisesti.
kh / Tunex
Oikeaa auraus säätöä haettaessa kannattaa ottaa huomioon käytetty camber-kulma sekä muut alustan laitteet, kuten puslat ja nivelten ikä jne..
Sillä jos camber jätetään suureksi, rengas kulkee luonnollisesti hiukan kallellaan. Tällöin myöskin renkaan sisempi reuna on enemmän painuneena, eli renkaan ulkoreunalla on suurempi (pidempi) kehä.
Koska renkaan pyörimisnopeus on tietenkin sama koko renkaan leveydellä, pyörä pyrkii kääntymään (auton kulkusuunnassa) sisäänpäin, eli se kääntää puslissa ja nivelissä olevan välyksen niin, että auraus kasvaa. Tämä vaikutus vielä kasvaa nopeuden lisääntyessä.
Myös renkaan ominaisuudet (leveys, rakenteen jäykkyys jne) vaikuttaa siihen, kuinka suuri ko. muutos loppujen lopuksi on.
Eli jos camber siis jätetään nopeata kaarre-ajoa varten suureksi, pitäisi myös kaikki alustan muut osat olla järeämpiä/uusia, jotta alusta toimisi johdonmukaisesti.
kh / Tunex
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 9-5:n alustan säätö
Nostetaanpas tätä ketjua kun aihe kiinnostaa...
Omassa 2001 farkku femmassa on taka-akselilla camber jonkin verran pielessä, sen kun näkee jo silmälläkin.
Alustaa on madallettu -30 mm mutta ongelma oli jo enne sitä olemassa.
Sama oli edellisessä 1998 sedanissakin.
Eihän tuo muuten haittaisi mutta tuntuu syövän noita takarenkaita oiken urakalla.
Aiheeseen liittyvää keskustelua olen selannut läpi täällä foorumilla oikein urakalla.
Ilmeisesti taakse saa ulomma ja ylemmän puslan "epäkesko" versiona jolla saisi ongelmaa korjattua mutta ko. puslaa ei ihan vähällä etsimisellä löytynyt netistä enään...
Ja sitten ilmeisesti "shimmilevyillä" saa myös säädettyä jos saa navan pultit auki jollain ihmeellä
Mites näitä on korjattu ja miköä olisi hyvä, helppo ja halpa konsti
Omassa 2001 farkku femmassa on taka-akselilla camber jonkin verran pielessä, sen kun näkee jo silmälläkin.
Alustaa on madallettu -30 mm mutta ongelma oli jo enne sitä olemassa.
Sama oli edellisessä 1998 sedanissakin.
Eihän tuo muuten haittaisi mutta tuntuu syövän noita takarenkaita oiken urakalla.
Aiheeseen liittyvää keskustelua olen selannut läpi täällä foorumilla oikein urakalla.
Ilmeisesti taakse saa ulomma ja ylemmän puslan "epäkesko" versiona jolla saisi ongelmaa korjattua mutta ko. puslaa ei ihan vähällä etsimisellä löytynyt netistä enään...
Ja sitten ilmeisesti "shimmilevyillä" saa myös säädettyä jos saa navan pultit auki jollain ihmeellä

Mites näitä on korjattu ja miköä olisi hyvä, helppo ja halpa konsti

Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Aero"
- Viestit: 318
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: 9-5:n alustan säätö
Ota yhteys Pro car Service . sieltä ohjaavat Mika Orbinskin autopajalle.
Mika tekee pysyvän säädön ilman epäkeskoja .Itsellä oli sama ongelma alustasarjan kanssa , ei ole enää eikä taka renkaat kulu,samalla tuli pyörän kulmat oikea oppisesti säätäen kohdalleen.
Mika tekee pysyvän säädön ilman epäkeskoja .Itsellä oli sama ongelma alustasarjan kanssa , ei ole enää eikä taka renkaat kulu,samalla tuli pyörän kulmat oikea oppisesti säätäen kohdalleen.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 9-5:n alustan säätö
Okei, kuullostaa todella hyvältä. Muistatko yhtään mitä tuollainen operaatio kustansi?sedaneiwagon kirjoitti:Ota yhteys Pro car Service . sieltä ohjaavat Mika Orbinskin autopajalle.
Mika tekee pysyvän säädön ilman epäkeskoja .Itsellä oli sama ongelma alustasarjan kanssa , ei ole enää eikä taka renkaat kulu,samalla tuli pyörän kulmat oikea oppisesti säätäen kohdalleen.
Pitää olla tuonne yhteydessä, vaikka Sipoosta tuleekin matkaa aika lailla tuonne.
Mutta silti, sais hyvän....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 9-5:n alustan säätö
Asia kiinnostaa myös ja ihan mielenkiinnosta kuinka säätö sitten on toteutettu jos kerran ei ole epäkeskoja käytetty?sedaneiwagon kirjoitti: ... pysyvän säädön ilman epäkeskoja ...
Saab 9-5 2.0t 1998
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 9-5:n alustan säätö
Mä oletan että heillä on niitä navan väliin pultatattavia säätölevyjä millä tekevät säädön.ysifemma kirjoitti:Asia kiinnostaa myös ja ihan mielenkiinnosta kuinka säätö sitten on toteutettu jos kerran ei ole epäkeskoja käytetty?sedaneiwagon kirjoitti: ... pysyvän säädön ilman epäkeskoja ...
Ihan vertailun vuoksi olisi kica tietää mitä sellaiset epäkeskopuslat maksaisi..?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Aero"
- Viestit: 318
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: 9-5:n alustan säätö
En voi ilman lupaa julkisesti selostaa. Se on ainut keino joka pysyy arvoissa!
Re: 9-5:n alustan säätö
Siis sitä tarkoitin että tuleeko sinne todella camberin säätö eli halutessaan camberia voi säätää vai onko se vain kiinteä asennus?


Saab 9-5 2.0t 1998
-
- "Aero"
- Viestit: 343
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: 9-5:n alustan säätö
Mistäpäin PK-seutua saa laadukasta alustasäätöä? Siis sellainen paikka jossa tunnetaan saab ja tiedetään mitä tehdään.... Tällähetkellä auto on eräällä pajalla säädettävänä ja nyt tuntuu että niillä on homma ihan hakusessa... Vai onko se normaalia että saabin 4pistesäädössä menee koko päivä? aluksi kun puhuttiin parista tunnista...mutta nyt on "herkistely" venynyt jo iltapäivän puolelle...
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
Re: 9-5:n alustan säätö
Itse itselleni vastaten totean että sinne ei tule säätöä vaan on ns. "jäykkä" asennus eli pyöränkulmat tulee siihen mihin asentaja sattuu ne saamaan ja piste. (Kustannusarvio oli noin 350 €)ysifemma kirjoitti:Siis sitä tarkoitin että tuleeko sinne todella camberin säätö eli halutessaan camberia voi säätää vai onko se vain kiinteä asennus?

Saab 9-5 2.0t 1998
Re: 9-5:n alustan säätö
Olisko syytä perehtyä siihen alustan rakenteeseen esim. Kurkkaamalla auton alle? Ei siellä ole mitään säätöruuvia mitä jotkut kyselijat vissiin toivoo camberin säätöön. Sitten vielä yksi asia. Kun rengas on pystyssä. Camber on 0. Sisäänpäin oleva yläreuna on negatiivista ja ulospäin positiivista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-5:n alustan säätö
sedaneiwagon kirjoitti: ... Mika Orbinskin autopajalle.
Mika tekee pysyvän säädön ilman epäkeskoja ... ongelma alustasarjan kanssa ...
Siis vastaukseni koski tätä asiaa kun kyselin kuinka Orbinski laittaa takapyörän kulmat jiiriin ...

Saab 9-5 2.0t 1998
Re: 9-5:n alustan säätö
Saab.96 kirjoitti:Mä oletan että heillä on niitä navan väliin pultatattavia säätölevyjä millä tekevät säädön.ysifemma kirjoitti:Asia kiinnostaa myös ja ihan mielenkiinnosta kuinka säätö sitten on toteutettu jos kerran ei ole epäkeskoja käytetty?sedaneiwagon kirjoitti: ... pysyvän säädön ilman epäkeskoja ...
Ihan vertailun vuoksi olisi kica tietää mitä sellaiset epäkeskopuslat maksaisi..?
Oletus ei osunut ihan kohdilleen ... säätö tapahtuu alinta poikittaista tukivartta "muokkaamalla" ...
Ongelmaksi voi tulla että asetettu pyörän kulma ei ole aivan optimi jos jostain syystä tulee muutoksia alustaan säädön jälkeen esim. pyörä koko muuttuu ...

Saab 9-5 2.0t 1998