Neuvoja...
Neuvoja...
Nyt potkuhousu, turbo sensonic, vigge ja muut asiantuntijat tietoa peliin. Perheessämme on 900i, 900T16 ja autoedun puitteissa GM:n tuote. Reissaamme paljon ja yleensä aina kovilla kuormilla: 5 henkeä+koira. Nyt on sitten mennyt herne lopullisesti nenään ja tehoa pitää saada lisää. Se on niin mieltä ylentävää vilauttaa pitkiä, että ohi tultaisi ja sitten ei tehot riitäkkään .Ajatus olisi hukata nuo vanhat Saabit ja hankkia tilalle 9-5 Wagon. Entisenä 9000T omistajana tuntuisi, että kone olisi oltava 2,3. Ja Aeroon ei riitä rahat... Joten kysymys kuuluu: minkälaisia tehoja noista kohtuudella saa ulos ? ( kohtuu rahalla=3000euroopan dollaria max. ) Mitenkä laatikot kestävät ? Ja tärkein: oletteko mitanneet ohituskiihtyvyyksiä autoistanne ? 60-120, 100-150 jne.
Re: Neuvoja...
YsiFemmasta en sen enempää tiedä, joten en osaa moottorin valintaa kommentoida sen enempää. Periaatteessa 2.0t:llä pärjää sillä onhan mylly sama kuin 2.3t, iskunpituutta ja mäntiä lukuunottamatta. Virityksen kannalta molemmista pannuista saa ihan kivasti irti. Esim maptun tarjoaa seuraavat stage III setitSaabikas kirjoitti:Nyt potkuhousu, turbo sensonic, vigge ja muut asiantuntijat tietoa peliin. Perheessämme on 900i, 900T16 ja autoedun puitteissa GM:n tuote. Reissaamme paljon ja yleensä aina kovilla kuormilla: 5 henkeä+koira. Nyt on sitten mennyt herne lopullisesti nenään ja tehoa pitää saada lisää. Se on niin mieltä ylentävää vilauttaa pitkiä, että ohi tultaisi ja sitten ei tehot riitäkkään .Ajatus olisi hukata nuo vanhat Saabit ja hankkia tilalle 9-5 Wagon. Entisenä 9000T omistajana tuntuisi, että kone olisi oltava 2,3. Ja Aeroon ei riitä rahat... Joten kysymys kuuluu: minkälaisia tehoja noista kohtuudella saa ulos ? ( kohtuu rahalla=3000euroopan dollaria max. ) Mitenkä laatikot kestävät ? Ja tärkein: oletteko mitanneet ohituskiihtyvyyksiä autoistanne ? 60-120, 100-150 jne.
2.3t 2.0t
250hp 390Nm 240hp 360Nm
Antamasi budjetti riittää vallan mainiosti koneen virittämiseen ja rahaa jää vielä tarvittaessa alusta laittoon. Yleensä pelkän lastun vaihto kustantaa 600-1200E. Koko putkisto katilla kustantaa pyöreät 1000E
Ohessa Maptunin mittaamat arvot 2.3t:lle. Viripajojen aikoihin kannattaa suhtautua pienellä varauksella
Saab 9-5 2.3t
170,185 Hp/280 Nm Original
Stage 1
235 Hp/380 Nm
Muita valmistajia ovat mm.:
Hirsch Performance, Abbott Racing, SQR, ChipCenter, Swedish Dynamics,
Speedparts, Nordic uhr tuning, BSR
Ja mitä tulee laatikon kestävyyten niin tietooni on tullut ainostaan muutama tapaus jossa loota on sanonut poks. Molemmissa autoissa oli toisaalta ruutia enemmän kuin pienessä kylässä. Lisäksi osien kestävyys riippuu todella paljon ajotavasta, kaiken saa rikki vaikka vakio tehoilla.
Kysyit myös kiihtyvyydestä. Oma viggen stage yks romuilla kiihtyy 80-120
vajaassa neljässä sekunnissa.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
tossahan noi oli
Tossahan toi Olli poika pisti kokonaisuudessaan nuo virisetit.
Nyt kun olen täällä Ruotsissa tuli sellainen pieni kiihdytyskisa 9000 viritetyn turbon kanssa ja tällä kertaa ainakin siinä Jönsköpinin jälkeisessä ylämäessä mun aero vei voiton. (se mäki on sellainen 3km pitkä ja aika jyrkkä). Ja lisää aiheen vierestä että nää svennet ajaa todella kummallisesti. Ohittelevat keltaisilla viivoilla kiilaavat ja roikkuvat perässä (tai roikkuivat kun hermo meni). Ja huomenna taas tutustumaan näiden sekopäitten liikenne kulttuuriin.
Niin toi 9-5 on oiva valinta ainakin tilojen puitteessa.
Nyt kun olen täällä Ruotsissa tuli sellainen pieni kiihdytyskisa 9000 viritetyn turbon kanssa ja tällä kertaa ainakin siinä Jönsköpinin jälkeisessä ylämäessä mun aero vei voiton. (se mäki on sellainen 3km pitkä ja aika jyrkkä). Ja lisää aiheen vierestä että nää svennet ajaa todella kummallisesti. Ohittelevat keltaisilla viivoilla kiilaavat ja roikkuvat perässä (tai roikkuivat kun hermo meni). Ja huomenna taas tutustumaan näiden sekopäitten liikenne kulttuuriin.
Niin toi 9-5 on oiva valinta ainakin tilojen puitteessa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
outoja ovat...
Outoa porukkaa nuo svedut ! Välillä väistetään niin mukavasti ja sitten taas on niin vaikeaa. Keväällä "ajeltiin" Tukholmasta Trelleborgiin Mjölbyn kautta eli heti Linköpingin jälkeen suoraan etelään. Jo E4:lla ohitimme yhden 1.8t Passatin ja sen jälkeen se roikkui koko hemmetin matkan lähes puskurissa kiinni. Mukava ajaa 400km urpo kontissa hinauksessa. Kosta niille !
Mutta asiaa. Tavoitteena olisi n. 450nm. Kävin kokeilemassa Aeroa muutama viikko sitten ja se ei vielä kyllä vakuuttanut riittävästi, tosin oli automaatti. Mitä käytännössä vaaditaan noihin arvoihin ? Uusi Ic / putkisto ? Miten ilmansaanti yleensä ? Bensanpaineet jne. ?
Mutta asiaa. Tavoitteena olisi n. 450nm. Kävin kokeilemassa Aeroa muutama viikko sitten ja se ei vielä kyllä vakuuttanut riittävästi, tosin oli automaatti. Mitä käytännössä vaaditaan noihin arvoihin ? Uusi Ic / putkisto ? Miten ilmansaanti yleensä ? Bensanpaineet jne. ?
Re: outoja ovat...
Ko. arvojen repiminen ei ihan hevillä onnistu matalapaine kiukaista, vaihtoo menee ainakin Ic, ahdin, turbo, putkisto, jne, pienemmän kiukaan tapauksessa vielä suuttimet.Saabikas kirjoitti:
Mutta asiaa. Tavoitteena olisi n. 450nm. Kävin kokeilemassa Aeroa muutama viikko sitten ja se ei vielä kyllä vakuuttanut riittävästi, tosin oli automaatti. Mitä käytännössä vaaditaan noihin arvoihin ? Uusi Ic / putkisto ? Miten ilmansaanti yleensä ? Bensanpaineet jne. ?
Lisäksi kytkin tod näk luistaa noilla arvoilla, eli vaihtoo menee sekin.
Tutustu esim maptunin sivustoon.
http://www.maptun.com
Maptun tarjoaa myös räätälöityjä ratkaisuja, jos "normaali" setit ei tyydytä.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Vaihdelaatikon kestävyydestä:
mulle sanottiin Maptunilta, että vaihdelaatikko kyllä kestää kohtuullisen virittämisen&väännön (NG900 Turbolla noin 370 Nm), kunhan vain ei sudittele usein, muistaa vaihtaa vaihdelaatikon öljyt säännöllisin väliajoin ja välttää revittämistä kuoppaisella tiellä.
mulle sanottiin Maptunilta, että vaihdelaatikko kyllä kestää kohtuullisen virittämisen&väännön (NG900 Turbolla noin 370 Nm), kunhan vain ei sudittele usein, muistaa vaihtaa vaihdelaatikon öljyt säännöllisin väliajoin ja välttää revittämistä kuoppaisella tiellä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vaihdelaatikosta
Onko laatikon öljyjen vaihto tosiaan tehtävä ja mikä on huoltoväli ?
Hämmästelyni syy on se, että ostaessani auton olin lähes ensitöikseni vaihtamassa laatikon öljyjä ja kyselin oikeasta öljystä sekä Laakkoselta että Länsiautosta ja molemmista vastattiin ettei näihin uusiin Saabeihin enää tarvitse vaihtaa vaihdelaatikon öljyjä kuin laatikon täysremontin yhteydessä, joka tulee vastaan vasta joskus 1milj km:n jälkeen.
Eli miten on?
Hämmästelyni syy on se, että ostaessani auton olin lähes ensitöikseni vaihtamassa laatikon öljyjä ja kyselin oikeasta öljystä sekä Laakkoselta että Länsiautosta ja molemmista vastattiin ettei näihin uusiin Saabeihin enää tarvitse vaihtaa vaihdelaatikon öljyjä kuin laatikon täysremontin yhteydessä, joka tulee vastaan vasta joskus 1milj km:n jälkeen.
Eli miten on?
Orginaali Turbo Sensonic = hyvä lähtökohta auton paranteluun ja henkilökohtaiseen konkurssiin
Re: Vaihdelaatikosta
Mä olen vaihtanut omaani 3000km sitten saabin synteettiset MTF0063 litkut. Sanovat että kestäisi paremmin kuumuutta, suojaisi paremmin laakereita ja tekevät vaihtamisen pehmeämmäksi eteenkin pakkasella vanhoihin öljyihin verrattuna tässä autossa. Ja ehkäpä tuon viimeksimainitun voisin jo tällä kokemuksella vahvistaa, vaikkei pakkasta ole vielä kokeiltukaan.OrgTS kirjoitti: Onko laatikon öljyjen vaihto tosiaan tehtävä ja mikä on huoltoväli ?
Hämmästelyni syy on se, että ostaessani auton olin lähes ensitöikseni vaihtamassa laatikon öljyjä ja kyselin oikeasta öljystä sekä Laakkoselta että Länsiautosta ja molemmista vastattiin ettei näihin uusiin Saabeihin enää tarvitse vaihtaa vaihdelaatikon öljyjä kuin laatikon täysremontin yhteydessä, joka tulee vastaan vasta joskus 1milj km:n jälkeen.
Eli miten on?
Noin pikkusormenpään verran oli laatikkoöljyn tyhjennystulpan magneettiin kertynyt hienoa metallihilemoskaa laatikon rattaista (ajettu 130tkm)
Saabin synteettisiä öljyjä on kahta tyyppiä, joita EI saa mixata keskenään:
Saab Manual Transmission Fluid MTF 0063 : partno. 400 132 213
Saab Synthetic manual Gear Box oil : partno. 400 108 247
Ensiksi mainittu on käytössä vm -02 alkaen 9-3 ja 9-5 malleissa, jälkimmäistä käytetty vm -96 alkaen, tätä ennen vielä perinteisempää öljyä.
Nämä käy 900 -94 alkaen, pitkälti sama lootahan niissäkin on.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Eräs tuttu automekaanikko sanoi minulle, että jos vaihtaa laatikkoöljyt samaan aikaan (yhtä tiheästi) kuin moottoriöljytkin, niin vaihteisto kestää ja vaihtaa huomattavasti paremmin. Tämä kaveri oli kuitenkin erikoistunut Mersuihin, mutta luulisi että tuo vinkki pätisi muihinkin automerkkeihin. Tosin ehkä tuo hänen neuvonsa oli liioittelua
Meikäläisen hopan laatikkoon on vaihdettu öljyt tasan kerran samalla, kun laatikkoon uusittiin muutamia laakereita. Ajattelin, että voisin vaihdattaa nuo öljyt samalla, kun autoon laitetaan kiinni tuo crossflow-IC, mutta saa nähdä. Toistaiseksi laatikko on toiminut hyvin.
Meikäläisen hopan laatikkoon on vaihdettu öljyt tasan kerran samalla, kun laatikkoon uusittiin muutamia laakereita. Ajattelin, että voisin vaihdattaa nuo öljyt samalla, kun autoon laitetaan kiinni tuo crossflow-IC, mutta saa nähdä. Toistaiseksi laatikko on toiminut hyvin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
varmistelu kannattaa - joskus ainakin
Näistä uudemmista en tiedä, mutta kuulopuheiden mukaan (mm. kaverilla ollut 900Turbo -88 ja faijalla normi 900 aikanaan, vm. -79) on vanhemmat Saabit kuuluja siitä että vaihteistopuoli prakaa, Saabin tapauksessa myöhemmin kuin ennemmin, mutta kuitenkin. Eikä faijakaan tajunnut silloin vielä vaihteistoöljyjä vaihtaa, mutta nyt, kun itse ostin 900cM:ni niin faija passitti oitis vaihteistoöljyn vaihtoon. Kunnioitin vanhemman Saabistin kehoitusta ja vaihdatin ennen kun rupee kuulumaan kummia alakerrasta.
Sitä sopii meinaan ihmetellä, että miksi ruattalainen insinööri on keksinyt laitattaa vaihteistoon normaalit moottoriöljyt, eikä jäykempää tavaraa niin kuin vaihteistoihin (kuulemma) yleensä. Siinä kun litku lämpenee ja notkistuu entisestään niin eihän se paljon hammaspyörien pinnalla pysy - kuluu siis turhaan ruattinrauta! Suosittelen siis vaihteistoöljyn vaihtoa ajoissa, vaikka ihan varmuuden vuoksi, esim. 100 tonnin välein, varmasti maksaa itsensä takaisin se sijoitus, uudemmassakin hitec pelissä
Sitä sopii meinaan ihmetellä, että miksi ruattalainen insinööri on keksinyt laitattaa vaihteistoon normaalit moottoriöljyt, eikä jäykempää tavaraa niin kuin vaihteistoihin (kuulemma) yleensä. Siinä kun litku lämpenee ja notkistuu entisestään niin eihän se paljon hammaspyörien pinnalla pysy - kuluu siis turhaan ruattinrauta! Suosittelen siis vaihteistoöljyn vaihtoa ajoissa, vaikka ihan varmuuden vuoksi, esim. 100 tonnin välein, varmasti maksaa itsensä takaisin se sijoitus, uudemmassakin hitec pelissä
ja vielä öljyistä!
paikallinen Saab-huolto ohjeisti mulle, että EHDOTTOMASTI laatikkoon mineraaliöljyä, ei synteettistä - se ei tässä tapauksessa ole "sitäparempaa" vaan "sitä löysempää". Mobil1 M öljyä suosittelivat ja sitä myöskin lurautin Saabin sisuksiin - ja hyvin lykkii!