Saabikas kirjoitti:Nyt potkuhousu, turbo sensonic, vigge ja muut asiantuntijat tietoa peliin. Perheessämme on 900i, 900T16 ja autoedun puitteissa GM:n tuote. Reissaamme paljon ja yleensä aina kovilla kuormilla: 5 henkeä+koira. Nyt on sitten mennyt herne lopullisesti nenään ja tehoa pitää saada lisää. Se on niin mieltä ylentävää vilauttaa pitkiä, että ohi tultaisi
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
ja sitten ei tehot riitäkkään
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
.Ajatus olisi hukata nuo vanhat Saabit ja hankkia tilalle 9-5 Wagon. Entisenä 9000T omistajana tuntuisi, että kone olisi oltava 2,3. Ja Aeroon ei riitä rahat... Joten kysymys kuuluu: minkälaisia tehoja noista kohtuudella saa ulos ? ( kohtuu rahalla=3000euroopan dollaria max. ) Mitenkä laatikot kestävät ? Ja tärkein: oletteko mitanneet ohituskiihtyvyyksiä autoistanne ? 60-120, 100-150 jne.
YsiFemmasta en sen enempää tiedä, joten en osaa moottorin valintaa kommentoida sen enempää. Periaatteessa 2.0t:llä pärjää sillä onhan mylly sama kuin 2.3t, iskunpituutta ja mäntiä lukuunottamatta. Virityksen kannalta molemmista pannuista saa ihan kivasti irti. Esim maptun tarjoaa seuraavat stage III setit
2.3t 2.0t
250hp 390Nm 240hp 360Nm
Antamasi budjetti riittää vallan mainiosti koneen virittämiseen ja rahaa jää vielä tarvittaessa alusta laittoon. Yleensä pelkän lastun vaihto kustantaa 600-1200E. Koko putkisto katilla kustantaa pyöreät 1000E
Ohessa Maptunin mittaamat arvot 2.3t:lle. Viripajojen aikoihin kannattaa suhtautua pienellä varauksella
Saab 9-5 2.3t
170,185 Hp/280 Nm Original
Stage 1
235 Hp/380 Nm
Muita valmistajia ovat mm.:
Hirsch Performance, Abbott Racing, SQR, ChipCenter, Swedish Dynamics,
Speedparts, Nordic uhr tuning, BSR
Ja mitä tulee laatikon kestävyyten niin tietooni on tullut ainostaan muutama tapaus jossa loota on sanonut poks. Molemmissa autoissa oli toisaalta ruutia enemmän kuin pienessä kylässä. Lisäksi osien kestävyys riippuu todella paljon ajotavasta, kaiken saa rikki vaikka vakio tehoilla.
Kysyit myös kiihtyvyydestä. Oma viggen stage yks romuilla kiihtyy 80-120
vajaassa neljässä sekunnissa.