Kuin ammattilaisen tekemä....

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Kuin ammattilaisen tekemä....

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Sattuipa eilenillalla öljyjä tonnariin vaihdellessa seuraavanlaista:
Kyseessä siis normaali öljynvaihto, jonka tein sitten isän luona Alavuden perämetsillä, keskellä ei-mitään ja noin 100 km päässä kotoa ja 30 km päässä lähimmästä aukiolevasta huoltoasemasta. Ostin mennessäni uuden filtterin ja normaalin määrän (4 l) Mobil RallyFormula öljyä. Perillä ei muuta kuin turkishaalarit niskaan (ulkona -21 c ja helvatanmoinen tuuli) joten kylmää asennusta oli tiedossa. Eikä tallissa ollut tilaa, joten ulkona vain hangessa sitten tekemään. Eli ei muuta kuin auto parin kakkosnelosen päälle, jotta mahduin auton alle, ja vanhat öljyt astiaan. Seuraavaksi vanha filtteri irti ja nekin öljyt astiaan. (Tässä vaiheessa kädet olivat jo kylmästä tunnottomat, hanskat kädessä kun mikään ei tunnetusti onnistu...). Tähän asti kaikki hyvin. Sitten vain öljyproppu takasin kiinni ja uus filtteri kera öljyllä voidellun tiivisteen kiinni ja normaaliin "sormitiukkuuteen". Mitään siellä auton alla ei nähnyt, sillä kello oli lähes kahdeksan illalla ja ulkona tietty pimeää. Eikä mitään valoja käytettävissä.... No sitten vain pois auton alta ja sisään tupaan käsiä lämmittelemään. Kun käpälissä oli taas tuntoa, takasin ulos ja uddet öljyt koneeseen. Samalla uudet sytytystulpat kiinni ja radioantennin asennus takalokasuojassa jo valmiiksi olleeseen reikään.
Tässä vaiheessa kaikki valmista, ja kiirekin takaisin kotiinpäin alkoi olla jo kova. Ei muuta kuin auto käyntiin, alas lankuilta ja noin 20m peruutus taaksepäin. Auto sammuksiin. Käveltyäni takaisin siihen paikkaan, missä öljyt vaihdoin, ihmettelin maassa olevan öljyn määrää. 8O Ei sitä kyllä maahan mennyt kuin pari tippaa, ajattelin, mutta siinä sitä oli kokonainen lammikko. Ja vielä uutta öljyä, ei edes mustaa. Kirosin jo mielessäni, sillä tiesin laittaneeni propun ja filtterin kunnolla kiinni. Öljynkin tiesin kaataneeni täyttöaukkoon, en sen ohi. Missä vika? No heti tietty isälle urputtamaan: Nyt se saamarin romu hajos! Ruikkas öljyt mäkeen heti ku panin käyntiin! :evil:
Ja isä siihen kylmän rauhallisesti: Miten ne tuli mäkeen? Sanoin että heti ku olin auton käynnistäny. Siihen se sitten totes: Filtteri ei oo kunnolla paikallaan. Ja minähän itsevarmana väittämään: totta helvata se on kunnolla paikallaan, ku sen ite asensin!!!! Menin kuitenkin ulos tutkimaan tilannetta, ja katsoin sitten koneen takaa taskulampulla filtteriä. Tiiviste pullotti puoliksi pois tilastaan, ulkopuolella. KIROSIN ANKARASTI. :x :x No sitten myöntämään virhe isälle ja nöyränä kysymään: mistäs uudet öjyt koneeseen? No isä sitten ystävällisesti lähti hakemaan pojalleen uutta öljyä 30km:n päästä ja minä sillävälin tunkkamaan autoa takasin ylös ja filtteriä irrottamaan. Laitoin tiivisteen kunnolla paikalleen, tällä kertaa sen taskulampun valossa voidakseni olla varma että se on nyt kunnolla.
Isä tuli noin tunnin kuluttua, taas uutta öljyä koneeseen ja nyt toimi. ONNEKSI!! :lol:

Mutta tämä opetti: tee työsi aina kunnolla ja TARKASTA joka kohta ennen käynnistystä. Nyt ei onneksi koneeseen tullut mitään vaurioita, vaan selvittiin yhteensä 8 litralla kallista öljyä ja suurella määrällä työtä (todella paskaa hommaa ruuvata ulkona kylmässä ja vielä lumisateessa). Ja vielä kun myöhästyin het reilusti eräästä sovitusta tapaamisesta, joka ei onneksi ollut kovin tärkeä kuitenkaan.

Eihän tässä mitään, sattuuhan näitä, mutta tuossa oli kyllä jo vitutuksen multihuipennus kovin lähellä! Tämän todella HIENON kokemuksen vain ajattelin jakaa kanssanne, hyvät kanssasaabistit. :lol: :lol: :lol:
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Tämmöisiä juttujahan ikävä kyllä sattuu ja joskus tuntuu että aina se pienikin remppa ei onnistu. Yleensä remontti menee siinä pieleen kun olettaa jonkun asian olevan kunnossa vaikka se ei välttämättä ole . Näitä hommia ei oi muuten opi kuin palelluttamalla kätensä ja menettämällä hermonsa . Tarpeeksi kuin tekee niin mikään ei ole uutta . Esim tuossa kesällä kiristin pakosarjaa tonnarista niin poikkihan ne pultit meni . Siinäpä ei voi muuta kuin syyttää itseään että kikkelis kokkelis mitäs läksit. Ei muuta kuin pura keula pois ja poraa pultit pois tuli hieman lisää töitä mennä kiristelee vanhoja pakosarjan vaarnoja. Yksi asia vielä kiire ei pidä olla vaikka homma tuntuisi että 5 minuutin homma se yleensä herra murphy puuttuu peliin ja pistää homman kestämään yleensä muutamia päiviä. Tämä vanhojen vehkeiden korjaus on aika hermoterapiaa välillä mutta istuu hetkeksi ja ottaa kupposen kuumaa ja miettii mikä nyt tökkii.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Älä ota sitä liika raskaasti. Et ole ainoa. Mulla Kävi satkun kanssa samalla tavalla. Sormituntumalta väänsin suodattimen kiinni. Kone käyntiin. Hetken kuuntelin, että hetkinen, nyt ei kuullosta hyvältä. Kone sammuksiin kurkkaus konepellin alle ja hitonmoinen kiroaminen. Öljyt levinny pitkin konehuonetta ja maata. Kun olin saanut vähän paikkoja puhdistettua ja ruuvasin suodatinta uudestaan kiinni huomasin, että kierteessä oli jotain vikaa. Tuntui olevan kireällä, vaikka todellisuudessa oli vielä sentin rako. Pikkasen enemmän voimaa käyttämällä sitten sain ruuvattua sen loppuun.

Totesin silloin, että ne yksinkertaiset hommat on niitä vaikeimpia...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Sattuuhan noita, minäkin _nykyään_ kurkkaan vielä kerran auton alle ja tarkastan että öljyproppu on varmasti paikoillaan.... ;)
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

suorsa kirjoitti:Sattuuhan noita, minäkin _nykyään_ kurkkaan vielä kerran auton alle ja tarkastan että öljyproppu on varmasti paikoillaan.... ;)
onko tällä tavalla yhteyttä muutama vuosi sitten tapahtuneeseen ;)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1502
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

On se hienoa, kun tietää että ei ole ainoa joka välillä mokailee noitten remonttien kanssa.. Anteeks nyt vaan kun oon iloinen sun epäonnistumisen takia.. Mutta kun omalle kohdalle on sattunut niin usein vastaavan laisia mokailuita.. Niin vituttaa vähän vähemmän kun tietää, ettei ole ainoa, joka mokailee aina sillon tällön. No ok, mullä menee vituiks kaikki remontit mitä rupeen tekeen.. Aina tulee jonkin sortin ylinmääräisiä kustannuksia. No siitä oppineena en tee enää mitään remonttia itse. Vaan anna ilomielin jonkun ammattilaisen (yleensä ProCarService) tehdä remontit mun autoon. Sillä huomasin sen, et noi remontit tulee usein itsetehtynä maksaa reilusti enemmän kun liikkeessä. Esim toi sun öljyn vaihto, rikulla han se ois maksanu 47€, itse oon nimittäin kans kerran joutunut sijoittaan tonnariin 9L moottoriöljyä, yhden vaihdon yhteydessä, sillä eka tankillinen meni maahan..
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Olen myös omaksunut sen tavan, että annan ammattilaisten hoitaa huollon. Saa maksaa kunhan tulee kuntoon. Itsellä tuppaa epäonnistuminen korjaus hommissa usein v*********n niin ettei veri kierrä. :oops:
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

Sattui tuoss viime viikolla kun hain tonnarin AVK lta kärryn kanssa, kotia tultuani ajattelin ajaa tonnarin pois trailerin päältä olihan se ajo kuntoinen ajattelin ittekseni ja ei muutako töihin....
Jouduin laittamaan sen käyntiin apuvirralla kun oli sähköt vähissä, no ei mitään uutta virtaa kehiiin ja pikainen katsaus että kaikki letkut on kiinni....alipaine letku näky olevan irti.. kiinni... joku paksumpi alipaine letku..hmm olkoot ajattelin eiku käyntiin ja pimee oli ku ulko huusissa.. starttasin auton ja sehän lähti käyntiin,.,., ei muut kun apu kaapelit irti ja auton takaa irrottaan köysiä....VOI SAA:::NA mitä koneesta vuotaa??? , ja ihan solkena !!! eiku kone seis.. pensaa perkele!!!sillä avk, lla olivat irroittaneet bensan paluu putken,,,, pitäs vissiin pikkasen kattoo tarkemmin ens kerralla....
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Totanoin... tää on nyt kyllä kuultua, mutta onneksi luotettavalta taholta:
Hyvä ystäväni muutamia vuosia sitten hurahti hetkellisesti moottoripyörien lumohin, mistä seurasi huomattavia henkisiä karsimyksiä suuremmallekin porukalle.

kerran kesäiltana oli tämä suurikokoinen mieshenkilö ropaamassa vastikään ostamaansa vanhaa varttilitraista rimpulaa. tarkoituksena oli kiristää jotain mutteria pakosarjan välistä räikällä vääntäen. Ison miehen käsi mahtui vain yhdestä raosta pakoputken ja tukiraudan välistä, ko. tukirauta kiinnittyi juuri sillä kierrettävällä ruuvilla runkoon aiheuttaen raon pienenemisen kiristäessä. tuloksena oli tietysti se, että käsi ei enää mahtunutkaan takaisn samasta raosta.... myöskään kättä ei mahtunut avaamaan nyrkistä räikän varren ympäriltä, jotta nupin olisi voinut kiertää avaamissuuntaan....

Kohtuullisen runsaan kiroilun jälkeen ukko otti ja koppasi pärrän syliinsä ja lähti kantamaan sisälle, missä hänen vaimonsa voisi keskeyttää puhelunsa naapurin emnnän kanssa ja mahdollisesti vääntää räikän nupin avausasentoon...

Eihän se oven avaus mopo kädessä onnistu ja ukko alkoi huutaa vaimolleen, että tule nyt ...le avaamaan se ovi edes...

Samaan aikaan miehensä mp-haarstukseen hieman kyllääntynyt vaimo sanoi naapurilleen puhelimessa: "nyt se kantaa jotain romua sisälle sylissään ja vielä huutaa, että ovikin pitäisi avata"....

No, lopulta käsi saatiin pois ja mopokin kuntoon, mutta pyöräharrastus loppui melko nopeasti tapahtuman jälkeen... (oletettavasti jonkinlaista kiristykseen viittaavaa toimintaa esiintyi :lol: )

Meni kyllä pahasti off-topicin puolelle tämä....
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Vastaa Viestiin