Kyseessä siis normaali öljynvaihto, jonka tein sitten isän luona Alavuden perämetsillä, keskellä ei-mitään ja noin 100 km päässä kotoa ja 30 km päässä lähimmästä aukiolevasta huoltoasemasta. Ostin mennessäni uuden filtterin ja normaalin määrän (4 l) Mobil RallyFormula öljyä. Perillä ei muuta kuin turkishaalarit niskaan (ulkona -21 c ja helvatanmoinen tuuli) joten kylmää asennusta oli tiedossa. Eikä tallissa ollut tilaa, joten ulkona vain hangessa sitten tekemään. Eli ei muuta kuin auto parin kakkosnelosen päälle, jotta mahduin auton alle, ja vanhat öljyt astiaan. Seuraavaksi vanha filtteri irti ja nekin öljyt astiaan. (Tässä vaiheessa kädet olivat jo kylmästä tunnottomat, hanskat kädessä kun mikään ei tunnetusti onnistu...). Tähän asti kaikki hyvin. Sitten vain öljyproppu takasin kiinni ja uus filtteri kera öljyllä voidellun tiivisteen kiinni ja normaaliin "sormitiukkuuteen". Mitään siellä auton alla ei nähnyt, sillä kello oli lähes kahdeksan illalla ja ulkona tietty pimeää. Eikä mitään valoja käytettävissä.... No sitten vain pois auton alta ja sisään tupaan käsiä lämmittelemään. Kun käpälissä oli taas tuntoa, takasin ulos ja uddet öljyt koneeseen. Samalla uudet sytytystulpat kiinni ja radioantennin asennus takalokasuojassa jo valmiiksi olleeseen reikään.
Tässä vaiheessa kaikki valmista, ja kiirekin takaisin kotiinpäin alkoi olla jo kova. Ei muuta kuin auto käyntiin, alas lankuilta ja noin 20m peruutus taaksepäin. Auto sammuksiin. Käveltyäni takaisin siihen paikkaan, missä öljyt vaihdoin, ihmettelin maassa olevan öljyn määrää.


Ja isä siihen kylmän rauhallisesti: Miten ne tuli mäkeen? Sanoin että heti ku olin auton käynnistäny. Siihen se sitten totes: Filtteri ei oo kunnolla paikallaan. Ja minähän itsevarmana väittämään: totta helvata se on kunnolla paikallaan, ku sen ite asensin!!!! Menin kuitenkin ulos tutkimaan tilannetta, ja katsoin sitten koneen takaa taskulampulla filtteriä. Tiiviste pullotti puoliksi pois tilastaan, ulkopuolella. KIROSIN ANKARASTI.


Isä tuli noin tunnin kuluttua, taas uutta öljyä koneeseen ja nyt toimi. ONNEKSI!!

Mutta tämä opetti: tee työsi aina kunnolla ja TARKASTA joka kohta ennen käynnistystä. Nyt ei onneksi koneeseen tullut mitään vaurioita, vaan selvittiin yhteensä 8 litralla kallista öljyä ja suurella määrällä työtä (todella paskaa hommaa ruuvata ulkona kylmässä ja vielä lumisateessa). Ja vielä kun myöhästyin het reilusti eräästä sovitusta tapaamisesta, joka ei onneksi ollut kovin tärkeä kuitenkaan.
Eihän tässä mitään, sattuuhan näitä, mutta tuossa oli kyllä jo vitutuksen multihuipennus kovin lähellä! Tämän todella HIENON kokemuksen vain ajattelin jakaa kanssanne, hyvät kanssasaabistit.


