Bypass Valve Modification?
Re: Bypass Valve Modification?
Pikkuisen kaipaa vielä viilausta tuo ohje.
Tarkoitus on pitää "9-5 only" T-kappale edelleen kierrossa mukana, eli proseduuri siltä kohdin olisi että irroita T-kappaleelta "säätöventtiilille" menevä letku T-kappaleen päästä ja sen jälkeen yhdistä kohdasta 4 irroittamasi letku (se pitkä) tähän T-kappaleesta vapautuvaan nippaan.
Eli lopputulemana bypassilta lähtevä pitkä letku menee ensin T-haaraan, ja siitä läppäkotelolle siihen mihin se T-haaran letku ennenkin meni. Toinen läppäkotelon nippa pitää muistaa tulpata läppäkotelon päästä. (Läppäkotelon päässä kosketaan siis vain yhteen letkuun, eli siihen mikä otetaan pois ja tulpataan.)
Eli siis vielä vaiheittain:
1) Poista läppäkotelolta rintapellissä olevalle ohjausventtiilille menevä letku (kuvassa väli 1-2) ja tulppaa läppäkotelon nippa (kuvassa 2).
2) Poista T-haaralta samalle ohjausventtiilille menevä letku.
3) Nyppää irti pitkä bypassilta ohjausventtiilille menevä letku rintapellin ohjausventtiilin päästä. Yhdistä se kohdassa 2) vapautuneeseen T-haaran nippaan.
Tarkoitus on pitää "9-5 only" T-kappale edelleen kierrossa mukana, eli proseduuri siltä kohdin olisi että irroita T-kappaleelta "säätöventtiilille" menevä letku T-kappaleen päästä ja sen jälkeen yhdistä kohdasta 4 irroittamasi letku (se pitkä) tähän T-kappaleesta vapautuvaan nippaan.
Eli lopputulemana bypassilta lähtevä pitkä letku menee ensin T-haaraan, ja siitä läppäkotelolle siihen mihin se T-haaran letku ennenkin meni. Toinen läppäkotelon nippa pitää muistaa tulpata läppäkotelon päästä. (Läppäkotelon päässä kosketaan siis vain yhteen letkuun, eli siihen mikä otetaan pois ja tulpataan.)
Eli siis vielä vaiheittain:
1) Poista läppäkotelolta rintapellissä olevalle ohjausventtiilille menevä letku (kuvassa väli 1-2) ja tulppaa läppäkotelon nippa (kuvassa 2).
2) Poista T-haaralta samalle ohjausventtiilille menevä letku.
3) Nyppää irti pitkä bypassilta ohjausventtiilille menevä letku rintapellin ohjausventtiilin päästä. Yhdistä se kohdassa 2) vapautuneeseen T-haaran nippaan.
Viimeksi muokannut 3J, Ma Kesä 08, 2015 08:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Bypass Valve Modification?
Kiitos korjauksesta. Tuo mun ohje oli ulkomuistista, kun värkkäsin modin -98 femmaan.3J kirjoitti:Pikkuisen kaipaa vielä viilausta tuo ohje.
Tarkoitus on pitää "9-5 only" T-kappale edelleen kierrossa mukana, eli proseduuri siltä kohdin olisi että irroita T-kappaleelta "säätöventtiilille" menevä letku T-kappaleen päästä ja sen jälkeen yhdistä kohdasta 4 irroittamasi letku (se pitkä) tähän T-kappaleesta vapautuvaan nippaan.
Siinä on imusarjassa "tuplanippatorni", josta haarautuu letkut sekä polttoaineen paineensäätimelle, että rintapellin mankkuvenalle.
Pahoittelen sekaannusta, pyysin ylläpidolta viestien siivousta omalta osaltani
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Bypass Valve Modification?
Kiitoksia Termos ja 3J! Nyt tyhmäkin osaa tehdä tuon modin.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Bypass Valve Modification?
Ei näistä virityksistä mitään hyötyä ole. Parempi vaihtoehto ärtsympi softa, mutta muuten "keep it original". jcarlson todisti sen että tästä ei mitään hyötyä ole.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Viggen"
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Bypass Valve Modification?
Olen hieman erimieltä, mr carlson taisi sanoa ett tietyissä tilanteissa on apua ja ymmärsin ett softatussa voidaan korjata. Ok. Mutta entäs jos ei olekkaan puukotettu purkkia? Tiettävästi on 2008 softat ainakin esp ja loota. Eli kulkee mäkisessä maastossa luistonesto päällä liukkaalla. Mulla on letkut tulpattuna paikallaan ja modi allekirjoituksen isoT:ssä. Ainakin eilen ajellessa ei huomannut kulutuksen nousua sid antaa sen tasasen 6.9-7.3 maantiellä 98e. Yleensä pitkässä vedossa on yleensä 7.2 jos ei tule yltiöpäisiä ohituksiaShadow_Fi kirjoitti:Ei näistä virityksistä mitään hyötyä ole. Parempi vaihtoehto ärtsympi softa, mutta muuten "keep it original". jcarlson todisti sen että tästä ei mitään hyötyä ole.
Ainakin omassa se reilun puolen sekunnin viive loistaa poissa olollaan, ohituksista ei tule tahattomasti niin rajuja kuin ennen letkujen uudelleen järjestelyä. Manualissa toimi paremmin, sielläkin oli joku ecosofta ehkä noin 200hv luokkiin. Vaunun vedossa varsinkin oli yllättävästi apua. Tällä uudemmalla en ole modin kaa vetänyt, mutta ens viikko korjaa. Sitten näkee kulutuksenkin.
Jos jollekkin on apua ja jopa hyötyä, niin eikun vaan. Ku ei pätki letkuja niin saa alkuperäisenkiin malliin parissa min.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Re: Bypass Valve Modification?
Niin, muttei kukaan tässä väittänytkään että kulutus näkyisi dramaattisissa luvuissa. Minustakin on järkevää että kun ja jos turbo ei päästele ohitusventtiilin kautta paineita ja keräilee niitä, ja jos kaasuläppä pakottavasti rankaisee, tekee turbo ylimääräistä työtä, joka vaikuttaa pakokaasujen poisvirtaukseen (eli vastustaa enemmän), joka kuluttaa turboa ja myös kulutuksen nousu on mahdollinen.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Bypass Valve Modification?
Letkut menevät nyt näin.
Bypassilta tuohon imusarjan jakotukin ylempään nippaan: http://i1300.photobucket.com/albums/ag9 ... vs4oxs.jpg
Ja kaasuläpässä oleva nippa josta ennen meni letku venttiilille, on nyt tulpattu.
Venttiili on nyt tämän näköinen: http://i1300.photobucket.com/albums/ag9 ... cbrlh8.jpg
Meniköhän tämä nyt oikein? Onko tuo ekassa kuvassa oleva juttu se t-haara, mistä on puhuttu?
Bypassilta tuohon imusarjan jakotukin ylempään nippaan: http://i1300.photobucket.com/albums/ag9 ... vs4oxs.jpg
Ja kaasuläpässä oleva nippa josta ennen meni letku venttiilille, on nyt tulpattu.
Venttiili on nyt tämän näköinen: http://i1300.photobucket.com/albums/ag9 ... cbrlh8.jpg
Meniköhän tämä nyt oikein? Onko tuo ekassa kuvassa oleva juttu se t-haara, mistä on puhuttu?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Bypass Valve Modification?
Eli kakkoskuvan perusteella olet poistanut ohjausventtiililtä kaksi letkua. Siitä lähtevää kolmatta letkua seuraamalla pitäisi löytyä se T-haara. Se on ihan tavallinen T-liitin, johon tulee kiinni kolme letkua.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Bypass Valve Modification?
Vaan kun ei ole... Tuo kolmas letku tuli alunperin tuolta imusarjasta tuohon venttiiliin. Ilman t-haaraa...3J kirjoitti:Eli kakkoskuvan perusteella olet poistanut ohjausventtiililtä kaksi letkua. Siitä lähtevää kolmatta letkua seuraamalla pitäisi löytyä se T-haara. Se on ihan tavallinen T-liitin, johon tulee kiinni kolme letkua.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
-
- "Viggen"
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Bypass Valve Modification?
Juu, viirussa ei ole t-haaraa. Pitäs mennä: pässiltä menevä letku oikeanpuoleiseen nippaan siinä kaasuläppäkotelossa ( ahtimen puolelle). Vasen kaasuläpän letku irti mankusta ja tulppa. Kolmannen siirsin sitten siihen vapaaksi jääneeseen imusarjan nippaan. Noin on mun viirussa ja toimii, eikä polta valoja, sulake 17 irti noin min.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Re: Bypass Valve Modification?
Täytyy kyllä kompata henkka poikaa tässä asiassa. Kukin tehköön romuilleen miten haluaa. Itse tykkäsin ja kai toimivuuden on jotkut muutkin huomannut http://www.saab-tuners.com/trionic-7-tu ... nederlandsHenkka poika kirjoitti: Ainakin omassa se reilun puolen sekunnin viive loistaa poissa olollaan, ohituksista ei tule tahattomasti niin rajuja kuin ennen letkujen uudelleen järjestelyä. Manualissa toimi paremmin, sielläkin oli joku ecosofta ehkä noin 200hv luokkiin. Vaunun vedossa varsinkin oli yllättävästi apua. Tällä uudemmalla en ole modin kaa vetänyt, mutta ens viikko korjaa. Sitten näkee kulutuksenkin.
Jos jollekkin on apua ja jopa hyötyä, niin eikun vaan. Ku ei pätki letkuja niin saa alkuperäisenkiin malliin parissa min.
Tai sitten ollaan henkka pojan kanssa vaan vainoharhaisia sekopäitä
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Bypass Valve Modification?
Poistin modin, vaimon mielestä ei enää auto tukehdu kun polkee?? Itse huomasin että kylmänä käynnistyy huonommin ja töistä lähtiessä, auto kylmänä, ei "turbomittari" menny millään punaiselle, ennenkä parikertaa käskin... ja immu o uus
Tiedä sit.....
Tiedä sit.....
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
-
- "Turbo"
- Viestit: 263
- Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Bypass Valve Modification?
Nyt jonkin aikaa modauksen jälkeen ajellut ja yksi on varmaa, paluuta vanhaan ei ole. Liikennevaloista liikkeelle aivan ilman mitään puutumisia ja kulmapyöritys yleensäkin paaaljon helpompaa. Lisäksi huomasin ajelleeni täysin huomaamatta 60km/h alueella kyseistä nopeutta 5. vaihteella, ennen ei olisi ollut mahdollista. Tässä yksilössä siis vain toimii.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
-
- "Viggen"
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Bypass Valve Modification?
Ehjässä autossa toimii. Nyt olen kokeillut vetohommissa 1600kg vaunu perässä. Autossa on vääntöä huomattavasti enemmän, pitää automaatin 4 a enemmän päällä ja auto vetää hyytymättä joka mäkeen. Vauhti pysyy tasaisena tosin kuluttaa muutaman desin enemmän. Noin 1000 km kokemuksella.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Re: Bypass Valve Modification?
Mistä nämä kuvat numerointeineen löytyvät?3J kirjoitti: 1) Poista läppäkotelolta rintapellissä olevalle ohjausventtiilille menevä letku (kuvassa väli 1-2) ja tulppaa läppäkotelon nippa (kuvassa 2).
Kiinnostaisi vähän kokeilla modia, kun nykyinen Femma on suorastaan ärsyttävän hengetön risteyksistä ja hidasteista poistuessa. Olikohan edellisiin autoihin sitten tehty tämä, kun olivat paljon mukavampia ajella tässä kylillä? Tai sitten oli vaan paremmat softat, mene ja tiedä.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00