Auton käynnistyksenestokoodi murrettu

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Auton käynnistyksenestokoodi murrettu

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Onkohan ollut jo käsittelyssä tämä:

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.a ... 8&tyyppi=1
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

tulee taas kalliiks autotehtaille jos tollasia murtoja rupee enemmänki tapahtumaan..
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Toikin oli vain ajan kysymys 8O

Eikös tolla perusteella muutamien vakuutuyhtiöiden korvaukset evätty koska ajonestollista autoa ei voi varastaa, joopa joo.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Korvauksia on kuulemma tosiaan evätty tuolla perusteella. Onhan se toki päivän selvää, että käynnistyksenestollista autoa ei voi esim. hinata tai vetää lavalle tms. eikös olekin... 8O :D :lol:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Noin taitavia varkaita tuskin suomesta vielä kovin montaa löytyy :wink: Huh... onneksi, ai niin mullahan on vanha auto! PRKL!!! :evil: :D
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Tossa linkki asiasta enemmän kiinnostuneille.

Bono, Green, Stubblefield, Rubin, Juels & Szydlo: Analysis of the Texas Instruments DST RFID
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Jos alla on uudehko Saab rullaavilla satunnaisluvuilla, ei pitäisi olla huolen päivää.
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

TuuSaR kirjoitti:Jos alla on uudehko Saab rullaavilla satunnaisluvuilla, ei pitäisi olla huolen päivää.
Hieman selvennystä tähän väliin. TuuSaR tarkoittaa varmaankin tässä keskuslukituksen kauko-ohjausta, jossa käytetään (näennäisesti) satunnaisia avauskoodeja, joiden "hyppimisen" molemmat osapuolet tietävät. Ajonesto taas on yleisimmin toteutettu siten, että lukkopesä lähettää avaimelle haastekoodin, josta avaimen pitää laskea vastekoodi ja lähettää se takaisin lukkopesälle. Vain toisiinsa liitetty avain ja lukkopesä tietävät avainkoodin, jolla haastekoodi lasketaan.

Uutinen on siis siinä, että tutkijat ovat huomanneet Texas Instrumentsin tietyissä piireissä (jotka hoitavat tätä salausta) heikouden. Tekemällä erikoisesti tähän tehtävään sopivan laitteiston he ovat pystyneet laskemaan avainkoodin nopeasti. Tässäkin tapauksessa on pitänyt päästä käsiksi toimivaan avaimeen laskentaa varten. Käsiksi tarkoittaa, että avaimelle on lähetetty muka lukkopesältä tulevia kyselyitä tai avaimen ja lukkopesän liikennettä on kuunneltu.

Nyt ei vaan ole tietoa siitä, kenen valmistajan mitä piirejä Saab käyttää avaimissa tuon ajonestojärjestelmän toteuttamiseen. Avasin mielenkiinnosta oman avaimen, mutta paristopidikkeen alta ei oikein nähnyt mitä piirejä pienellä piirilevyllä oli. Ajonestopiiri voi tietenkin olla upotettuna avaimen muoviin. Löytyykö joltain toimimattomia avaimia, joita voi avata ja rikkoa? :wink:

Jos joku osaa tehdä tuommoisen ajoneston ohittajan, tienaa hän luultavasti niin hyvin, ettei autoja tarvitse varastaa :)
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Trionic8:
When the ignition key is inserted in the floor-mounted switch, a transponder sends a signal to a control unit in the module which then communicates with all systems in the car through the central integrated control module. The start message is encrypted in a complex, rolling code from the key's transponder which would take an estimated eight years to decipher in the unlikely event that a would-be thief could make the correct electronic connections.

Further measures have also been taken to combat the so-called professional thief. Barriers, or firewalls, have been put in place to protect the car's electronic systems from digital intrusion with illegal scanning devices.
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Ok, TuuSaR, en ollut tietoinen että Trionic8:ssa olisi käytössä tuonlaista tekniikkaa... no, taas oppii uutta.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Tuossa "rullaavassa" koodissa on vielä se piirre, että laskutoimitus on suoritettava lyhyessä ajassa, koska koodi happanee muutamassa sekunnissa, ja uusi koodi vaatii taas erilaisen vastekoodin. Eli ei ole aikaa 8:aa vuotta ko. toimitukseen.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

ajn kirjoitti:Tuossa "rullaavassa" koodissa on vielä se piirre, että laskutoimitus on suoritettava lyhyessä ajassa, koska koodi happanee muutamassa sekunnissa, ja uusi koodi vaatii taas erilaisen vastekoodin. Eli ei ole aikaa 8:aa vuotta ko. toimitukseen.
Nämä "rullaavat" kooditkin perustuvat avainkoodiin, jonka molemmat osapuolet tietävät. Avainkoodin avulla suojausalgoritmissa lasketaan seuraava näennäisesti satunnainen vastekoodi. Eli jos yritetään murtaa tällaista suojausta, ei yritetäkkään selvittää suoraan seuraavaa koodia, vaan avainkoodia. Mutta joo, ei tämäkään ole mitenkään helppoa ja/tai nopeaa.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Jep, käytössä on tässä ns. julkinen salausavain sekä ns. yksityinen salausavain.
Mutta lopetetaanpa nyt tämä tähän... mulla ainakin tulee asian suhteen työperustainen rajoite tällä kohtaa :lol:
eikä tätä muutenkaan kannata liian laajalle levittää...
Vastaa Viestiin