Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

http://www.nettiauto.com/saab/900/7396967

Mikäs tässä on niin ihmeellistä, että ei vastaavaa löydy?
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5814
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Varmaan se on toi "Pensapumppu" :lol:
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Varustelutaso on ainakin hyvin suomalainen :lol:
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kyllä täytyy ihmetellä miten nykyään ei enää uusiin autoihin saa kohtuullisen kokoisia vanteita. Auriksiinkin tarjotaan 16-tuumaisia, minkäännäköistä pikkupremiumia ei saa 17-tuumaista pienemmillä ja Jaguar XJ:n viidestätoista originaalivannevaihtoehdosta tasan yksi on 18-tuumainen ja loput 19- ja 20-tuumaisia.

Lopputuloksena autot näyttää siltä että kumit on sulaneet alta, rengassarja maksaa älyttömästi ja jousitus sekä matkustajat ovat kovilla. Mitä helv...eikun ihmeen järkeä?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Jos alusta on suunniteltu toimimaan matalaprofiilisilla renkailla, miksi pilata ominaisuudet ja ulkonäkö papparenkailla? Jos ei perse kestä kyytiä niin täytyy ostaa sellainen auto johon saa ruksittua esim ilmajousituksen. Tai sitten voi mennä bussilla, joka on ainakin halpaa.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Mutta miksi suunnitellaan matalaprofiilisille kärrynpyörille? Puhdasta urheiluautoa lukuunottamatta kohtuullisemman kokoiset ja isommalla profiililla varustetut pyörät toimivat kokonaisuutena paremmin. Eivät tietenkään toteuta 2000-luvun alusta asti konseptipiirroksissa esiintyneitä toivomuksia vanteista jotka puskevat pihalle pyöränkotelosta, mutta haittaako se? Onko Jaguar E-Type ruma auto ilman 255/15R22-pyöriä?

Niin, ja onko jokin huono ratkaisu automaattisesti parempi kuin hyvä ratkaisu jos ensimmäinen on uusinta uutta ja jälkimmäinen menneen maailman pappamuotia? Voiko kehitys ylipäätään enää kulkea huonoon suuntaan?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

En noihin syihin osaa ottaa kantaa, mutta kai ne sellaista myyvät mitä kuluttajat haluavat ostaa. Eikä munkaan mielestä tarvii vanteiden puskea yli kaarista, riittää että tulevat tasalle. :D Jaguar E-Typeen sopivat aikakauden vanteet, kuten esim og-satkuunkin. Jos joku väittää satkun näyttävän hyvältä yli 16" vanteilla, on joko väärässä tai sokea. :D
aero
-
Viestit: 9119
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti:Kyllä täytyy ihmetellä miten nykyään ei enää uusiin autoihin saa kohtuullisen kokoisia vanteita. Auriksiinkin tarjotaan 16-tuumaisia, minkäännäköistä pikkupremiumia ei saa 17-tuumaista pienemmillä
Kun se alusta on suunniteltu toimimaan jäykillä renkailla, tuo pehmeät renkaat sellaisen ikävän tuplajoustoefektin ja meno tuntuu huteralta. Lisäksi iso rengas (joka usein tuo mukanaan ison vanteen) on monessa suhteessa hyvä asia. Isompi vierinkehä tuo tullessaan mm. pienemmän kohtauskulman tien poikkisaumoja, rotvalleja, kiviä ja muita vastaavia vasten.

Mites sitä OG900:sta - eli maailman parasta autoa - aikoinaan mainostettiinkaan kehuen isojen (15" oli tuohon aikaan maailmasta iso) pyörien etuja... ;)
Rattivaihde kirjoitti:ja Jaguar XJ:n viidestätoista originaalivannevaihtoehdosta tasan yksi on 18-tuumainen ja loput 19- ja 20-tuumaisia.

Lopputuloksena autot näyttää siltä että kumit on sulaneet alta, rengassarja maksaa älyttömästi ja jousitus sekä matkustajat ovat kovilla. Mitä helv...eikun ihmeen järkeä?
Kokeilematta luulen, että XJ:n matkustajat eivät ole kovinkaan kovilla isoista vanteista huolimatta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja kribe »

Rattivaihde kirjoitti:Kyllä täytyy ihmetellä miten nykyään ei enää uusiin autoihin saa kohtuullisen kokoisia vanteita. Auriksiinkin tarjotaan 16-tuumaisia, minkäännäköistä pikkupremiumia ei saa 17-tuumaista pienemmillä ja Jaguar XJ:n viidestätoista originaalivannevaihtoehdosta tasan yksi on 18-tuumainen ja loput 19- ja 20-tuumaisia.

Lopputuloksena autot näyttää siltä että kumit on sulaneet alta, rengassarja maksaa älyttömästi ja jousitus sekä matkustajat ovat kovilla. Mitä helv...eikun ihmeen järkeä?
Uudessa mondeossa on kyllä ulkohalkaisijaltaan isot renkaat, mutta taitaa perusmalleissa kuitenkin olla 16" vanteet. Ainakin ensiasennusrenkaat näyttävät maasturin renkailta ensiasennusvanteilla. Eivät voi olla mitenkäänpäin epämukavat.

Samalla pitää kyllä sanoa, että omassa Aero SS:ä tuntuu 225/45R17 koko aika löysältä mutkissa. Johtuu varmaan pitkälti renkaistakin (Hankook Ventus Prime V12). Sama koko Contin Sport Contact 5:ssa oli huomattavasti jämäkämpi mutkissa. Melu ja mukavuus samaa tasoa, eli mukavat mutta turhan kovaääniset noin huonosti äänieristettyyn autoon. Yhtään korkeaprofiilisempia ei tulisi mieleenkään laittaa kaarreominaisuuksia ajatellen.

Firman golf plussassa (2012) ei renkaiden (205/55R16) löysyyttä tunne, kun penkistä tippuu kallistelun takia ennen kun renkaiden "taittumista" huomaa :wink: Tuollaisessa olisi sama olla mukavuuden takia vaikka 205/60R15 renkaat.

Pitää kuitenkin muistaa että nykyautoissa on myös alusta ja rengaskotelot suunniteltu ulkomitoiltaan suuremmille vanteille. Eli 17" vanteilla saa mahtumaan erittäin mukavia rengaskokoja Paskatin kokoluokan autoihin ja pienempiin 16" vannekoolle.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

aero kirjoitti:Mites sitä OG900:sta - eli maailman parasta autoa - aikoinaan mainostettiinkaan kehuen isojen (15" oli tuohon aikaan maailmasta iso) pyörien etuja... ;)
15" on nimenomaan oikea ja järkevin koko (ei liian pieni, kuten vanhempien pikku- ja vähän isompienkin autojen 13" ja 14", mutta kuitenkin hyvin edullinen ja kohtuukokoinen verrattuna nykymuotiin) jolla Saab on tainnut suurimman osan historiastaan pyöriä. 8)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja kribe »

900 Aeron orkkis rengaskoko on kutakuinkin samalla profiililla kuin suurin osa nykyautoista, vaikka onkin vain 15" vanteet.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Kupari »

On myös huomioitava autoissa lisääntyneiiden tehojen ja painojenkin takia tarvittavat tehokkaammat jarrutkin. Jo jarrujen suurentunut koko saattaa vaatia vähintään 16" vanteet.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rattivaihde kirjoitti:15" on nimenomaan oikea ja järkevin koko
Miksi juuri 15"?

Muodin ja tiettyjen teknologioiden mukaanhan nuo yleisimmät rengaskoot ovat historiassa eläneet. Aikanaan eurooppalaisissa autoissa siirryttiin isosta vanteen halkaisijasta pienempään aina sinne 13" asti, ja Saabit, kuplat ja Amazonit oli vanhanaikaisia isoine pyörineen. Siitä kehitys lähti taas kohti isompaa. Tärkeimpänä perusteena ulkonäkö, mutta myös teknologia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kävi muuten sattumalta just vanha 80-luvun swifti pihalla, vanteena alla näköjään massiivinen 12" valkonen mangels, Nuo otettu siihen kylläkin vieläkin vanhemmasta sata ampeerista. Lisäpisteenä lisäksi renkaat (katoin tekoleimat) vuodelta -88 :)
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5814
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Rattivaihde kirjoitti:Mutta miksi suunnitellaan matalaprofiilisille kärrynpyörille?
Jos ajaisit esim. 9-5:sta isoilla jarruilla, niin ero tonnarin pikkujarruihin on yhtä suuri kuin yöllä ja päivällä.

Isommat vanteet ja leveämmät renkaat ovat tulleet yksiselitteisesti siitä syystä että:

- Autojen massat ja samalla tietysti autojen koko on kasvanut.
- Turvallisuus & pito ja eritoten ESP-järjestelmä
- Ulkonäkö
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Vastaa Viestiin