Lisää pitoa kurvista ulos tultaessa (Legends)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1811
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Lisää pitoa kurvista ulos tultaessa (Legends)

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Päivää raati,

Ongelmana siis 500kg painava Legends-luokan kilpuri (kuljettajan kanssa täydellä tankilla siellä 594-595 kg, minimi on 590kg kisan jälkeisessä punnituksessa) ja ero kärjen tahtiin.

Videot kisoista ollaan käyty läpi ja analyysinä se, että ero tulee kurveista ulos tultaessa takapään luistaessa veto päällä.

Tässä pieni ystävällismielinen dispuutti aiheesta välillä tallipäällikkö/kuljettaja ja mekaanikko.
Itse olisin laittamassa löysempää jousta taakse, että painoa, painopistettä ja sen siirtymää saataisiin käytettyä hyväksi tilanteissa kun autolla kiihdytetään ulos kurvista ja pitoa vaaditaan.

Toki sivumainintana se, että painohan on tuolloin enempi toispuoleinen kurvin ulkokaaren suuntaan. Joka tässä kohdin liekin se suurin ongelma.

Myös etupään casterin muuttamisesta pystympään on ollut puhetta, mutta onko jollakin kokemusta tällaisesta säädöstä ja sen hyödyistä? Takapään camber-kulman muutoshan auttaa tiettyyn pisteeseen asti, mutta vaikuttaa taas suoranopeuteen ja -pitoon.

Tällä hetkellä autossa on akseliväli säädetty tangoilla sääntöjen sallimaan enimmäispituuteen ja taka-akselilla on haritusta takana ja edessä aurausta hieman vasemmalla puolella. Oikea puoli kutakuinkin renkaat suorassa linjassa.

Onko jollakin uusia ajatuksia, vinkkejä, kokemuspohjaista dataa alustan säädöistä? Vai onko lopputulema se, että johtuu ajotyylistä? Ballastien vaikutus ja sijainti?

Kuljettaja on kokenut ratakuski ja pyöritään siellä kärjen tuntumassa joka kisassa, on alla rataluokan bemari (viime kauden SM-2) tai tämä Legends, jolla nyt lähdettiin tämä kausi kokeilemaan eväiden piisaamista (tällä hetkellä luokan kokonaispisteissä 2.sija).

Sellasta pureksittavaa :)
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Lisää pitoa kurvista ulos tultaessa (Legends)

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

En tiedä mitä kaikkea Legendseissä saa säätää, mutta mites olis etuiskarien ulosjousto pehmeämmäksi? Nopeuttaisi painonsiirtoa taakse.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisää pitoa kurvista ulos tultaessa (Legends)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Painopiste kuljettajan kanssa (korkeus) ja paino jakauma? ei pelkästään etu ja taka vaan per rengas? Voiko näihin vaikuttaa vai onko sääntö rajattu? Kun nuo on kohillaan niin voi kulmia alkaa sääteleen, toki riippuu säädettävyydestä ja ratakohtaisista säädöistä. Tosin jos kärjessä/tuntumassa on niin ei voi olla kaukana oikeista säädöistä (tuleeko rata kohtaisia eroja?).

V-M

P.S ei omaa kokemusta ratavehkeiden säätämisestä mutta jotain kuitenki.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Lisää pitoa kurvista ulos tultaessa (Legends)

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Onko noissa kallistuksenvakaajia ja saako niitä poistaa?

Jos on, niin sen poistamalla saa lisää vetopitoa mutkassa, kun ei yritä kammeta sisäkaarteen rengasta irti asvaltista...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1811
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Lisää pitoa kurvista ulos tultaessa (Legends)

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Coltti kirjoitti:Onko noissa kallistuksenvakaajia ja saako niitä poistaa?

Jos on, niin sen poistamalla saa lisää vetopitoa mutkassa, kun ei yritä kammeta sisäkaarteen rengasta irti asvaltista...
Ei ole varustettu vakaajalla, alustassa aikalailla peruskonfiguraatio että sitä voi sanoa alustaksi.
Iskari ja jousi samassa paketissa, säätötangot akseleille. Bemarin kanssa oli aikalailla helpompaa elää alustan säätöjen kanssa; säädöt iskareille löytyi ja vakaajat, jne..
V-M kirjoitti:Painopiste kuljettajan kanssa (korkeus) ja paino jakauma? ei pelkästään etu ja taka vaan per rengas? Voiko näihin vaikuttaa vai onko sääntö rajattu? Kun nuo on kohillaan niin voi kulmia alkaa sääteleen, toki riippuu säädettävyydestä ja ratakohtaisista säädöistä. Tosin jos kärjessä/tuntumassa on niin ei voi olla kaukana oikeista säädöistä (tuleeko rata kohtaisia eroja?).
Omaa puntaria ei ole, mutta Parc Fermessä tehdyissä punnituksissa kulmapainot suurinpiirtein samat. Pitää katsoa jos saataisiin auto puntarille vielä ennen kauden päätöskisaa Kemoralla, muuten menee spekulaatioksi. Alastarolla me jäädään eniten, nyt viimeisimmässä kisassa (Alastaro) oltiin aika-ajossa 9., mutta muila radoilla (Botniaring, Kapernaumi, Ahvenisto, Audruring) aika-ajosijoitus siellä 4-7. sija.
Mawerick kirjoitti:En tiedä mitä kaikkea Legendseissä saa säätää, mutta mites olis etuiskarien ulosjousto pehmeämmäksi? Nopeuttaisi painonsiirtoa taakse.
Ko. autoissa ei ole iskarien säätöä, korkeutta pääsee muuttamaan, mutta siinäkin on alamitta mitä ei saa alittaa.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
Vastaa Viestiin