Eli ajattelin päivittää Aeron alustaa FSD iskareilla, mutta takaa löytyy nuo Nivomat tasonsäätö iskarit ja näin ollen jousen alapää on suurempi eikä käy FSD iskareihin.
Miten on toimisiko nuo jouset jos sorvaisi vain rinkulat, että jouset ei tipu läpi, vai tilaanko suosiolla normi sportti jouset taakse?
Koni FSD ja entiset Nivomatit takana
Koni FSD ja entiset Nivomatit takana
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Koni FSD ja entiset Nivomatit takana
Suosiolla oikeat normi iskareiden kanssa sopivat jouset, niin ei tule ongelmia katsastuksessa tai toimivuudessa.
Nivomaticin jouset saattaa myös olla normijousta löysemmät, kun järjestelmä nojaa iskareiden kuormankantokykyyn...
Nivomaticin jouset saattaa myös olla normijousta löysemmät, kun järjestelmä nojaa iskareiden kuormankantokykyyn...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: Koni FSD ja entiset Nivomatit takana
Näihän se on.....tiedä vaikka jäisi perä kyyhöttämään.
Onkos noissa takapään "tolpissa" muuta eroa kuin jouset (nivomat vs. normisportti)?
Onkos noissa takapään "tolpissa" muuta eroa kuin jouset (nivomat vs. normisportti)?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Koni FSD ja entiset Nivomatit takana
Kun vaihdoin tasonsäädön (urheilualusta) femmaan, mittasin uusien jousien langan halkaisijan ja se oli (mauserin tarkkuudella) sama kuin alkuperäisten takajousien. Samoin kierroksia oli sama määrä ja ainoa ero oli tuo alasilmukan halkaisija. Vapaassa pituudessakaan ei ollut silmämäärin eroa. Perä tietysti nousi niin, että renkaasta lokasuojaan on nyt sama mitta edessä ja takana - näyttää ryhdikkäältä, muttei aerolta
.

--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Koni FSD ja entiset Nivomatit takana
Löysin foorumin syövereistä kuvan sorvatusta holkista FSD iskareihin takana:
http://img7.imageshack.us/img7/4016/17042011716.jpg
Näin aioin itsekkin toimia, säästyypähän turhalta jousien metsästykseltä.
http://img7.imageshack.us/img7/4016/17042011716.jpg
Näin aioin itsekkin toimia, säästyypähän turhalta jousien metsästykseltä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Koni FSD ja entiset Nivomatit takana
Entisenä Volvo miehenä muistan sen, että nivomat iskareille oli oma jousi ja perus iskareille oli oma jousi. Jousien jäykkyyksissä on juuri se ero. Myös iskareiden yläpään tukikumi oli nivoissa erilainen... Jos vaihtoi nivot pois, joutui ostamaan siis uudet jouset ja uuden iskarin yläpään.
Mutta tämä siis Volvossa, Saabista en tiedä.
Mutta tämä siis Volvossa, Saabista en tiedä.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 96 -77
Re: Koni FSD ja entiset Nivomatit takana
Saabissa tosiaan niinkuin yllä mainittu, langan vahvuus sama, kierrosten määrä sama ja jousen korkeus sama. Ainoa ero alalenkin koossa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713