Koni FSD ja entiset Nivomatit takana

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Koni FSD ja entiset Nivomatit takana

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Eli ajattelin päivittää Aeron alustaa FSD iskareilla, mutta takaa löytyy nuo Nivomat tasonsäätö iskarit ja näin ollen jousen alapää on suurempi eikä käy FSD iskareihin.

Miten on toimisiko nuo jouset jos sorvaisi vain rinkulat, että jouset ei tipu läpi, vai tilaanko suosiolla normi sportti jouset taakse?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2842
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Koni FSD ja entiset Nivomatit takana

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Suosiolla oikeat normi iskareiden kanssa sopivat jouset, niin ei tule ongelmia katsastuksessa tai toimivuudessa.

Nivomaticin jouset saattaa myös olla normijousta löysemmät, kun järjestelmä nojaa iskareiden kuormankantokykyyn...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Koni FSD ja entiset Nivomatit takana

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Näihän se on.....tiedä vaikka jäisi perä kyyhöttämään.

Onkos noissa takapään "tolpissa" muuta eroa kuin jouset (nivomat vs. normisportti)?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1487
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Koni FSD ja entiset Nivomatit takana

Viesti Kirjoittaja HEV »

Kun vaihdoin tasonsäädön (urheilualusta) femmaan, mittasin uusien jousien langan halkaisijan ja se oli (mauserin tarkkuudella) sama kuin alkuperäisten takajousien. Samoin kierroksia oli sama määrä ja ainoa ero oli tuo alasilmukan halkaisija. Vapaassa pituudessakaan ei ollut silmämäärin eroa. Perä tietysti nousi niin, että renkaasta lokasuojaan on nyt sama mitta edessä ja takana - näyttää ryhdikkäältä, muttei aerolta ;) .
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Koni FSD ja entiset Nivomatit takana

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Löysin foorumin syövereistä kuvan sorvatusta holkista FSD iskareihin takana:
http://img7.imageshack.us/img7/4016/17042011716.jpg

Näin aioin itsekkin toimia, säästyypähän turhalta jousien metsästykseltä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 583
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Koni FSD ja entiset Nivomatit takana

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Entisenä Volvo miehenä muistan sen, että nivomat iskareille oli oma jousi ja perus iskareille oli oma jousi. Jousien jäykkyyksissä on juuri se ero. Myös iskareiden yläpään tukikumi oli nivoissa erilainen... Jos vaihtoi nivot pois, joutui ostamaan siis uudet jouset ja uuden iskarin yläpään.
Mutta tämä siis Volvossa, Saabista en tiedä.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Koni FSD ja entiset Nivomatit takana

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Saabissa tosiaan niinkuin yllä mainittu, langan vahvuus sama, kierrosten määrä sama ja jousen korkeus sama. Ainoa ero alalenkin koossa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vastaa Viestiin