Saab 93 2001 LIMB HOME MODE
Saab 93 2001 LIMB HOME MODE
Terve kaikille.
Tässä on nyt pirullinen ongelma eli että starttaa mutta ei käynnisty.
Vika ilmeni niin, että ajettuani edellisenä iltana noin 100km lenkin, kaikki toimi normaalisti ilman minkäänlaista oireilua, mutta seuraavana päivänä yritettyäni startata, pyörittää vaan starttia, mutta ei käynnisty. Pari kertaa käynnistyi, mutta kävi hyvin epätasaisesti tyyliin prrrtt, prrt .. eikä viitsinyt pitää päällä. Länsiautossa ehdottivat(tietenkin) kampiakselin asentoanturia, jonka sitten heti vaihdoin tuloksetta. Tämän verran tiedän: Opiskeltuani youtubesta ym havaitsin ,että kaasuläppäkotelon solenoidi oli päästänyt muovisen hammasrattaan tipahtamaan ns LIMB HOME MODEEN. Kaasuläppäkotelohan toimii siis niin että kun kaasua painetaan polkimesta niin vaijerin liike välitetään sähköisesti kahden potentiometrin kautta niin että kaasuläppä aukeaa vastaavasti. Ei sillä että oikeasti tajuaisin tästä jotain mutta idea on siis että Limbissä vaijeri välittää liikkeen suoraan läpälle. No ei toimi. Sytytyskasetti on testattu toimivaksi, kipinöi, startatessa tulpille tulee bensaa, haisee ja ovat märät. Mielestäni bensapumppu hurisee kun virrat laittaa päälle. Katsoin sekä tankin alle että moottoritilaan ja mitään bensavuotoja ei näy. Sen havaitsin että starttausyrityksen jälkeen kaasuläppäkotelon luota kuuluu jonkinlaista sihinää/pihinää hetkenaikaa. Irroitin sen kaasuläppäkotelon kokonaan, putsasin, öljysin läpän akselit ym, laitoin paikalleen, vaihdoin letkuliittimen imuputkeen, kaikki kotelon letkujen klemmarit uusittu,letkut tiukassa jne. Sitten sain Tuon limbhome moden resetoitua ohjeen mukaan eli työntämällä muovinen hammasratas paikalleen, niin että yhteys solenoidin kanssa pitäisi taas toimia. Tästä löytyy video youtubesta: "saab throttlebody reset". No ei toimi, Check engine light palaa kokoajan. Eli: viallinen solenoidi? Muuten viallinen kaasuläppäkotelo(liittimet on kunnossa)? Ecu kärähtänyt? Kaikki sulakkeet on muuten tarkastettu, vieläpä vaihdettu. Tankissa oli 90% re85 kun vika havaittiin, laitoin 15l 98. Akku täynnä virtaa. Ecun liitäntää tuulilasin alta en ole vielä tarkastanut
Tässä on nyt pirullinen ongelma eli että starttaa mutta ei käynnisty.
Vika ilmeni niin, että ajettuani edellisenä iltana noin 100km lenkin, kaikki toimi normaalisti ilman minkäänlaista oireilua, mutta seuraavana päivänä yritettyäni startata, pyörittää vaan starttia, mutta ei käynnisty. Pari kertaa käynnistyi, mutta kävi hyvin epätasaisesti tyyliin prrrtt, prrt .. eikä viitsinyt pitää päällä. Länsiautossa ehdottivat(tietenkin) kampiakselin asentoanturia, jonka sitten heti vaihdoin tuloksetta. Tämän verran tiedän: Opiskeltuani youtubesta ym havaitsin ,että kaasuläppäkotelon solenoidi oli päästänyt muovisen hammasrattaan tipahtamaan ns LIMB HOME MODEEN. Kaasuläppäkotelohan toimii siis niin että kun kaasua painetaan polkimesta niin vaijerin liike välitetään sähköisesti kahden potentiometrin kautta niin että kaasuläppä aukeaa vastaavasti. Ei sillä että oikeasti tajuaisin tästä jotain mutta idea on siis että Limbissä vaijeri välittää liikkeen suoraan läpälle. No ei toimi. Sytytyskasetti on testattu toimivaksi, kipinöi, startatessa tulpille tulee bensaa, haisee ja ovat märät. Mielestäni bensapumppu hurisee kun virrat laittaa päälle. Katsoin sekä tankin alle että moottoritilaan ja mitään bensavuotoja ei näy. Sen havaitsin että starttausyrityksen jälkeen kaasuläppäkotelon luota kuuluu jonkinlaista sihinää/pihinää hetkenaikaa. Irroitin sen kaasuläppäkotelon kokonaan, putsasin, öljysin läpän akselit ym, laitoin paikalleen, vaihdoin letkuliittimen imuputkeen, kaikki kotelon letkujen klemmarit uusittu,letkut tiukassa jne. Sitten sain Tuon limbhome moden resetoitua ohjeen mukaan eli työntämällä muovinen hammasratas paikalleen, niin että yhteys solenoidin kanssa pitäisi taas toimia. Tästä löytyy video youtubesta: "saab throttlebody reset". No ei toimi, Check engine light palaa kokoajan. Eli: viallinen solenoidi? Muuten viallinen kaasuläppäkotelo(liittimet on kunnossa)? Ecu kärähtänyt? Kaikki sulakkeet on muuten tarkastettu, vieläpä vaihdettu. Tankissa oli 90% re85 kun vika havaittiin, laitoin 15l 98. Akku täynnä virtaa. Ecun liitäntää tuulilasin alta en ole vielä tarkastanut
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Saab 93 2001 LIMB HOME MODE
ECU on OG9-3/NG900:ses apparin jalkatilassa
Limp Homea resetoides pitää myöskin vikakoodit poistaa muuten heittää kaasuläpän takas limppiin heti ku käännät virrat päälle.
Ja menee enemmänki niin että kaasua painatessa käännät yhtä potikkaa = Vääntöpyyntö -> Trionic Matikkaa -> Ilmamassapyynti -> Trionic Matikkaa -> Kaasuläpän availua. (yksinkertaistettuna).
Edit
On jopa erittäin todennäköistä että viat johtuu siitä että kaasuläpän sisällä olevien johtojen kuoret sanonu moikka ja nyt lyövät maihin ja sen takia alun perin menny limp tilaan.
On korjattavissa.
Edit2
Niin ja siis saat todennäköisesti sen käyntiin jos kiristät kaasuvaijerin niin että jää pikkasen liian kireelle niin jää kaasuläppä pikkasen auki niin saa ilmaa ja käy korotettuu tyhjäkäyntiä.
Limp Homea resetoides pitää myöskin vikakoodit poistaa muuten heittää kaasuläpän takas limppiin heti ku käännät virrat päälle.
Ja menee enemmänki niin että kaasua painatessa käännät yhtä potikkaa = Vääntöpyyntö -> Trionic Matikkaa -> Ilmamassapyynti -> Trionic Matikkaa -> Kaasuläpän availua. (yksinkertaistettuna).
Edit
On jopa erittäin todennäköistä että viat johtuu siitä että kaasuläpän sisällä olevien johtojen kuoret sanonu moikka ja nyt lyövät maihin ja sen takia alun perin menny limp tilaan.
On korjattavissa.
Edit2
Niin ja siis saat todennäköisesti sen käyntiin jos kiristät kaasuvaijerin niin että jää pikkasen liian kireelle niin jää kaasuläppä pikkasen auki niin saa ilmaa ja käy korotettuu tyhjäkäyntiä.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Saab 93 2001 LIMB HOME MODE
Ok! kiitos, pääsen perjantaina kokeilee. Mutta siis mites noi kaasuläppäkotelon sisäiset johdot siis puranko koko kaasuläpän ja hankin uudet johdot vai miten jos siis on korjattavissa niin ei tartte ostaa koko kaasuläppäkoteloa uutena?
Mitens sitte kiristän vaijerin eli kaasuläppäkotelon rattaasta jotenki vai polkimen puolelta prkl.. tyhmiä kysymyksiä mutta pääasia jos ecu ei ole korkannu ja hyvä että onkin tuolla jalkatilassa, sen helpompi tarkistaa.
Mutta tosiaan noista vikakoodeista:
Yritin lukea niitä win 8 läppärillä ja ELM327 bluetooth palikalla, mutta ei suostu yhdistää ecuun. Muuten toimii. Onkohan nyt niin että saab ei suostu päästää mitään muuta lukijaa ecuun kun tuon tech2? Mites noi halvat kämmenmallit biltema ym? Jos Tech2 on ainoa vaihtoehto niin lienee pakko lainata joltain kun taitaa maksaa 2000e?
Mitens sitte kiristän vaijerin eli kaasuläppäkotelon rattaasta jotenki vai polkimen puolelta prkl.. tyhmiä kysymyksiä mutta pääasia jos ecu ei ole korkannu ja hyvä että onkin tuolla jalkatilassa, sen helpompi tarkistaa.
Mutta tosiaan noista vikakoodeista:
Yritin lukea niitä win 8 läppärillä ja ELM327 bluetooth palikalla, mutta ei suostu yhdistää ecuun. Muuten toimii. Onkohan nyt niin että saab ei suostu päästää mitään muuta lukijaa ecuun kun tuon tech2? Mites noi halvat kämmenmallit biltema ym? Jos Tech2 on ainoa vaihtoehto niin lienee pakko lainata joltain kun taitaa maksaa 2000e?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Saab 93 2001 LIMB HOME MODE
Tech2 kiinasta ~400€
Voi lukea millä tahansa OBD2 lukijalla
vaijeri kiristetään vaijerin klipsua siirtämällä kaasuläppää ennen ( http://imgur.com/wm51NQD )
Sanoisin että on jopa erittäin epätodennäköistä että ECU'ssa olisi vikaa.
Voi lukea millä tahansa OBD2 lukijalla
vaijeri kiristetään vaijerin klipsua siirtämällä kaasuläppää ennen ( http://imgur.com/wm51NQD )
Sanoisin että on jopa erittäin epätodennäköistä että ECU'ssa olisi vikaa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Saab 93 2001 LIMB HOME MODE
Päivitetään Tekin hintatasoa, 260€ maksoi mun Tech2 kahdella kortilla ilman mustaa muovisalkkua kotiin tuotuna, DHL toi sen työpaikalla, eikä tullia kiinnostanut periä siitä maksuja.
Paikkakunta kannattaa laittaa näkyviin, niin muiden on helpompi tarjota apua tälläisiin ongelmiin, toki palstalla on myös kartta ja listaus niistä Tech2-laitteista joiden omistajilta kannattaa kysyä apua.
Mullakaan ei ELM327/Bluetooth-möykky toiminut kolkin kanssa, mutta johdollinen ELM327-palikka toimii.
Paikkakunta kannattaa laittaa näkyviin, niin muiden on helpompi tarjota apua tälläisiin ongelmiin, toki palstalla on myös kartta ja listaus niistä Tech2-laitteista joiden omistajilta kannattaa kysyä apua.
Mullakaan ei ELM327/Bluetooth-möykky toiminut kolkin kanssa, mutta johdollinen ELM327-palikka toimii.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Saab 93 2001 LIMB HOME MODE
Mikäs tuossa oli rahdin osuus? Minulla aikanaan satasen paikkeilla rahti ja DHL:lta tulli- ja alvilasku muistaakseni 92€, jonka maksamalla sai sen liikkumaan loppumatkan. Tämä tuli ihan omalla nimelläni kotiin (Honkong lähtöpaikka), mutta voisiko yrityksen tilaus liikkua eri ehdoilla? EU:n sisällähän yritysten täytyy tilittää alv:t itse eikä myyjän (muuttui pari vuotta sitten), mutta miten Euroopan ulkopuolelta tullessa?ippe kirjoitti:Päivitetään Tekin hintatasoa, 260€ maksoi mun Tech2 kahdella kortilla ilman mustaa muovisalkkua kotiin tuotuna, DHL toi sen työpaikalla, eikä tullia kiinnostanut periä siitä maksuja.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Saab 93 2001 LIMB HOME MODE
Helsingin seudulla henkilö joka myy 100e korjattuja läppäkoteloita, vanha luonnollisesti hänelle ja paikanpäällä onnistui vaihtokin.
Kohta vuoden jo toiminut ongelmitta.
Kohta vuoden jo toiminut ongelmitta.
Re: Saab 93 2001 LIMB HOME MODE
Ok. Kiitos kaikille. Pitää miettiä tota johdolista ilmeisesti usb versiota tosta elm327 palikasta.
Mä olen espoossa, ongelma on nyt se että en kovin äkkiä ala siirtämään autoa vaikka pystyisi jotenkin ajamaankin saati hinaamaan, kiitoksia kaikkille avun tarjouksesta.
Taidan tehdä niin että kokeilen ensin tota usb versiota elmistä ja sitten tota tech kiinalaista versiota.
Tuli vielä mieleen että onko kukaan saanut tota elmiä toimimaan jollain tietyllä freeware obdii ohjelmalla kuten scantool ym, siis oikeesti vikakoodeja poistettua ja cel valoa sammutettua?
Mites vielä jäi epäselväksi että onko siis läppäkotelon sisällä jotain johtoja, joiden eristyksen voisi yrittää korjata?
Mä olen espoossa, ongelma on nyt se että en kovin äkkiä ala siirtämään autoa vaikka pystyisi jotenkin ajamaankin saati hinaamaan, kiitoksia kaikkille avun tarjouksesta.
Taidan tehdä niin että kokeilen ensin tota usb versiota elmistä ja sitten tota tech kiinalaista versiota.
Tuli vielä mieleen että onko kukaan saanut tota elmiä toimimaan jollain tietyllä freeware obdii ohjelmalla kuten scantool ym, siis oikeesti vikakoodeja poistettua ja cel valoa sammutettua?
Mites vielä jäi epäselväksi että onko siis läppäkotelon sisällä jotain johtoja, joiden eristyksen voisi yrittää korjata?
Re: Saab 93 2001 LIMB HOME MODE
ELM-piuhalla ja scantoolilla on onnistunut moottorinohjauksen vikakoodien lukeminen ja nollaaminen hyvin, mutta se että sen ELM-palikan sai juttelemaan tietokoneen kanssa vaatii ajureiden kanssa taistelemista, tuo kun taitaa olla sellainen USB-serial viritys, eli ohjelmalle ELM pitää saada näkymään sarjaporttiin kytkettynä laitteena.
Techin kanssa saa varmaan helpoimmin katseltua mitä siellä tapahtuu kun painaa kaasua, mutta Scantool näyttää sekin aika paljon muuttujia, joista voi jotain päätellä.
Espoon puolelta löytyy aivan varmasti Tech2, kuten myös Helsingistä ja vantaaltakin...
Techin kanssa saa varmaan helpoimmin katseltua mitä siellä tapahtuu kun painaa kaasua, mutta Scantool näyttää sekin aika paljon muuttujia, joista voi jotain päätellä.
Espoon puolelta löytyy aivan varmasti Tech2, kuten myös Helsingistä ja vantaaltakin...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Saab 93 2001 LIMB HOME MODE
Espoolaista tekittäjää en oikein uskalla suositella.
Re: Saab 93 2001 LIMB HOME MODE
Pukari: Onko Espoo ja Tech jotenkin huono yhdistelmä, eli kannattaako auto siirtää vaikka trailerilla Kirkkonummelle Tech2-operoinnin ajaksi?
Jos ne henkilökohtaiset kaunat, joihin minulla ei ole osaa, eikä arpaa, jätettäisiin vaikka jonnekin muualle, sopisiko sellainen?
Jos ne henkilökohtaiset kaunat, joihin minulla ei ole osaa, eikä arpaa, jätettäisiin vaikka jonnekin muualle, sopisiko sellainen?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Saab 93 2001 LIMB HOME MODE
Terve kaikille.
Päivitystä kaasuläppäkotelon limbhome tilaan:
Aion nyt irroitaa tuon kotelon uudestaan ja purkaa koko hoidon. Katson josko nuo piuhat sisällä ois korkanneet ja ne olisi mahdollista uudelleen eristää. Ulkomaalaisilla foorumeilla on ollu puhetta jonkinlaisesta nestemäisestä sähköteipistä, tietty kutistesukkakin vois toimia.
Mutta katotaan, ilmoittelen kun oon saannu korjattua ja läppäkotelon paikalleen. Koitan sitte poistaa vikakoodit jollain lukijalla, jos ei muuten niin tech2 della jos joku suostuu lainaa.
Päivitystä kaasuläppäkotelon limbhome tilaan:
Aion nyt irroitaa tuon kotelon uudestaan ja purkaa koko hoidon. Katson josko nuo piuhat sisällä ois korkanneet ja ne olisi mahdollista uudelleen eristää. Ulkomaalaisilla foorumeilla on ollu puhetta jonkinlaisesta nestemäisestä sähköteipistä, tietty kutistesukkakin vois toimia.
Mutta katotaan, ilmoittelen kun oon saannu korjattua ja läppäkotelon paikalleen. Koitan sitte poistaa vikakoodit jollain lukijalla, jos ei muuten niin tech2 della jos joku suostuu lainaa.
Re: Saab 93 2001 LIMB HOME MODE
Saat vikakoodin nollattua myös pois akunkengän irroittamalla. 9-5 oli jonkun sulakkeen irroittamalla sama muttei kolkissa toiminut.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Saab 93 2001 LIMB HOME MODE
Kolkis joutuu 3 sulaketta irroittaa että nollaa ECU:n.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Saab 93 2001 LIMB HOME MODE
Terve taas kaikille, olen saanut kaasuläpän purettua, sähköjohdot eristettyä ja paketin kiinni ja kasaan.
Nyt vaan toi vikakoodin lukija postista puuttuu.
Mutta jos ecun voi siis nolla KOLME eri sulaketta irroittamalla, niin mitkäs kaikki ne on?
Eli numero ja sijainti kojelaudan vasemmassa päädyssä?
Nyt vaan toi vikakoodin lukija postista puuttuu.
Mutta jos ecun voi siis nolla KOLME eri sulaketta irroittamalla, niin mitkäs kaikki ne on?
Eli numero ja sijainti kojelaudan vasemmassa päädyssä?