Terve kaikille.
Tässä on nyt pirullinen ongelma eli että starttaa mutta ei käynnisty.
Vika ilmeni niin, että ajettuani edellisenä iltana noin 100km lenkin, kaikki toimi normaalisti ilman minkäänlaista oireilua, mutta seuraavana päivänä yritettyäni startata, pyörittää vaan starttia, mutta ei käynnisty. Pari kertaa käynnistyi, mutta kävi hyvin epätasaisesti tyyliin prrrtt, prrt .. eikä viitsinyt pitää päällä. Länsiautossa ehdottivat(tietenkin) kampiakselin asentoanturia, jonka sitten heti vaihdoin tuloksetta. Tämän verran tiedän: Opiskeltuani youtubesta ym havaitsin ,että kaasuläppäkotelon solenoidi oli päästänyt muovisen hammasrattaan tipahtamaan ns LIMB HOME MODEEN.
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
Kaasuläppäkotelohan toimii siis niin että kun kaasua painetaan polkimesta niin vaijerin liike välitetään sähköisesti kahden potentiometrin kautta niin että kaasuläppä aukeaa vastaavasti. Ei sillä että oikeasti tajuaisin tästä jotain
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
mutta idea on siis että Limbissä vaijeri välittää liikkeen suoraan läpälle. No ei toimi. Sytytyskasetti on testattu toimivaksi, kipinöi, startatessa tulpille tulee bensaa, haisee ja ovat märät. Mielestäni bensapumppu hurisee kun virrat laittaa päälle. Katsoin sekä tankin alle että moottoritilaan ja mitään bensavuotoja ei näy. Sen havaitsin että starttausyrityksen jälkeen kaasuläppäkotelon luota kuuluu jonkinlaista sihinää/pihinää hetkenaikaa. Irroitin sen kaasuläppäkotelon kokonaan, putsasin, öljysin läpän akselit ym, laitoin paikalleen, vaihdoin letkuliittimen imuputkeen, kaikki kotelon letkujen klemmarit uusittu,letkut tiukassa jne. Sitten sain Tuon limbhome moden resetoitua ohjeen mukaan eli työntämällä muovinen hammasratas paikalleen, niin että yhteys solenoidin kanssa pitäisi taas toimia. Tästä löytyy video youtubesta: "saab throttlebody reset". No ei toimi, Check engine light palaa kokoajan. Eli: viallinen solenoidi? Muuten viallinen kaasuläppäkotelo(liittimet on kunnossa)? Ecu kärähtänyt?
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Kaikki sulakkeet on muuten tarkastettu, vieläpä vaihdettu. Tankissa oli 90% re85 kun vika havaittiin, laitoin 15l 98. Akku täynnä virtaa. Ecun liitäntää tuulilasin alta en ole vielä tarkastanut