Akku loppu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Reetu

Akku loppu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No niin tänä aamuna sitten hyvinpalvellu satku ei lähtenytkään käyntiin , pikku pyrähdys sammui ja sen jälkeen akku tyhjä.
Eli akun osto edessä , ja niinkuin se tuntuu et justiinhan mä viimme talvena akun uusein mutta kuinkas onkaan, taitaapi mennä vuoteen 2001
ja sen jälkeen ei edes kenkiä ole irroitettu saatika muuten huollettu koko akkua , no nyt on lämpimässä latautumasa kengät ja kaapelit putsattuna saas nähdä, mutta akun hankin se on varma onko merkeissä nykyään eroja tuo näyttää olevan Varta , siis mikä akku merkki teillä on käytössä?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Taitaapi olla nykyakkujen kestoikä 3-4 vuotta..

Tässä muutama "akkukeskustelu", itse jouduin ostamaan viimevuonna uuden:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2525
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=7708

Putsaa samalla ne akunkengät ja runkomaadoitus :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No niin eipä sitä hoksaa käyttää tuota hakua ja katsoo onko jo aikaisemmin keskustelu asiasta , kiitti vinkistä kävin putsaamassa kaikki liitokset .
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Reetu kirjoitti:No niin eipä sitä hoksaa käyttää tuota hakua ja katsoo onko jo aikaisemmin keskustelu asiasta , kiitti vinkistä kävin putsaamassa kaikki liitokset .
Eipä tuolla nyt väliä ole. Ajankohtainen aihe varmasti monelle. Niin voi välillä "uppia" noita muutenkin. :)

Oliko likaiset kengät? Saitko vanhaa akkua ladattua vai ottaako se enää edes latausta vastaan?

Voihan olla, että se vielä joksikin aikaa tuosta tokenee lataamalla.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Akkuna 99:ssä Boschin Silver. Yhtenä valinta kriteerinä oli mulla se, että Bosch kehuu tuon huoltovapaan Silverin kestävän useita syväpurkuja. Kaksi kertaa on tuo akku mennyt sippiin (ekalla kerralla kojelaudan valot pysy juuri ja juuri päällä, toisella ei sitäkään vertaa). Molemmilla kerroilla laitettu kaapeleilla käyntiin ja ei ole ladattu vielä kertaakaan akkulaturilla. Mulla on tosin 99:n vakio 55A-laturista poiketen Boschin tehdaskunnostettu 70A-laturi.

Hankookin akut on kans kehuttuja ja olivatko jopa voittaneet jonkun testinkin. Setällä ja veljellä Hankookin akut (muistaakseni) ja isällä on Exide. Hyvin ovat pelittäneet nekin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mikä ampeeri määrä akussa?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Reetu kirjoitti:Mikä ampeeri määrä akussa?
60Ah. Muistaakseni. Tarkistan sen, kun käyn pojan päiväunien jälkeen ulkona kävelemässä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Aikaisemmin mulla oli isompi akku nyt on ollu 60A , ajattelin et ostanko nyt myös 60A vaiko 75A. Hinnoissa on eroja kylläkin.
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

mulla on 75 Ah exide ollu auton ostohetkestä....hmm, marraskuusta -99 asti kiinni ja ainakin vielä pelittää hyvin
saab 99 -83 GL"S"
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

900 satkussa kannattaa käyttää vartan 70 ah akkua...ja tarkistakaa latausjännite akun yli joka pitäisi olla lähes 14 volttia valot päällä....ja akkunesteet kannattais tarkistaa kerran vuodessa....niin akut kestäää
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Bosch Silver 6B, 12V 60Ah 280A.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

dimebak kirjoitti:Bosch Silver 6B, 12V 60Ah 280A.
Osuit asian ytimeen dime. Myös toi EN-normin mukainen käynnistysvirta myös ratkaisee. Suomeksi: mikä on akun hetkellinen "oikosulkuvirta". Noissa on eroja.

Saabin startin oikosulkuvirta on luokkaa satoja ampeereja (0,5s)
Kyllä se käyntiin lähtee pienemmälläkin. Mutta mitä isompi, sen parempi :D :D
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Jahas , no nyt taas tuli lisää tietoa :D
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Joskus tuli elvytettyä vanhoja akkuja ravistelemalla niitä ylösalaisin, jollon paska lähtee liikkeelle. toimivat operaation jälkeen jopa puoli vuotta.
Varo happoroiskeita, ja pese käsittelyn jälkeen ruokasoodalla.

Honkkarissa myydään suljettua apukäynnistysakkua työvalolla hintaan 25 euroa, mäkin ostin varalle. Ei siinä niin hirveästi paukkua ole, lentsikkaa pyöritti 15 sekuntia, jonka jälkeen jännite oli 11 V.
Viimeksi muokannut Ansis, Ti Helmi 08, 2005 13:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96 M75 i12 5-speed ;)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ansis kirjoitti:Joskus tuli elvytettyä vanhoja akkuja ravistelemalla niitä ylösalaisin, jollon paska lähtee liikkeelle. toimivat operaation jälkeen jopa puoli vuotta.
Varo happoroiskeita, ja pese käsittelyn jälkeen ruokasoodalla.
Kyllä näin on. Itse en suosittele ravistelua jos ei tarkkaan tiedä mitä tekee :roll: :roll:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin