Lämmittimen puhaltimen säätäjä
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44
Lämmittimen puhaltimen säätäjä
Meni puhallin mykäksi Saab 9000i vm.88 -autosta. Siinä on automaatinen ilmastointi (ACC). Sulake on ehjä ja aloin epäilemään että puhaltimen nopeudensäätöboxi on kärvähtänyt (näyttää olevan tyyppivika kun nettiä selailin).
Tuolta löytyi hyvät ohjeet sen korjaamiseksi> http://www.quasimotors.com/transistor.htm
Tutkin hommaa ja ihmettelin että miten siihen pääsee käsiksi. http://www.quasimotors.com/fan_ctllr_location.htm <Tuossa kuvassa homma näyttää helpolta mutta todellisuudessa siinä on (rinta?)pelti edessä. Pelti tulee tuon ilmastoinnin paluuputken korkeudelle eikä siellä välissä ole yhtään tilaa (ei edes näe että onko se säädin siellä).
Onko kellään kokemuksia tuon säätimen irroituksesta?
Tuolta löytyi hyvät ohjeet sen korjaamiseksi> http://www.quasimotors.com/transistor.htm
Tutkin hommaa ja ihmettelin että miten siihen pääsee käsiksi. http://www.quasimotors.com/fan_ctllr_location.htm <Tuossa kuvassa homma näyttää helpolta mutta todellisuudessa siinä on (rinta?)pelti edessä. Pelti tulee tuon ilmastoinnin paluuputken korkeudelle eikä siellä välissä ole yhtään tilaa (ei edes näe että onko se säädin siellä).
Onko kellään kokemuksia tuon säätimen irroituksesta?
-
- "Viggen"
- Viestit: 560
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Juuri irroitin kyseisen säätimen saab 9000i vm91. autosta.
Ota se rintapelti pois; Ilmastointiputkien vieressä on 10mm pultti, sit akun "takana" rintapelti on kiinni ruuvilla.
Tässä muutama kuva
http://www.quasimotors.com/false_bulkhead.htm
Näkee Hyvin missä ne ruuvit on.
Säädin oli kiinni 4 kappaleella pieniä torx ruuveja.
Testasin ensin säätimen ottamalla säätimesta 4 napaisen liittimen irti ja yhdistämällä 2 mustaa johtoa toisiinsa (ne paksuimman) sit laitoin virran päälle ja puhallin pyöri täpöllä, eli säädin oli rikki.
Tänään tuli 2 kpl siihen niitä transistoreja, toinen varalle ja toinen kiinni.

Sorry sekava posti, heräsin just..
Ota se rintapelti pois; Ilmastointiputkien vieressä on 10mm pultti, sit akun "takana" rintapelti on kiinni ruuvilla.
Tässä muutama kuva
http://www.quasimotors.com/false_bulkhead.htm
Näkee Hyvin missä ne ruuvit on.
Säädin oli kiinni 4 kappaleella pieniä torx ruuveja.
Testasin ensin säätimen ottamalla säätimesta 4 napaisen liittimen irti ja yhdistämällä 2 mustaa johtoa toisiinsa (ne paksuimman) sit laitoin virran päälle ja puhallin pyöri täpöllä, eli säädin oli rikki.
Tänään tuli 2 kpl siihen niitä transistoreja, toinen varalle ja toinen kiinni.

Sorry sekava posti, heräsin just..

Viimeksi muokannut Lobo_Earthworm, Ti Helmi 08, 2005 14:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Minulla kanssa lämmitin herkesi puhaltamasta aivan yhtäkkiä.
Puhaltimen moottorista oli hiilet lopussa.
Sekä hanskalokeron takana oleva rele oli myös saanut siipeensä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... n+moottori
Puhaltimen moottorista oli hiilet lopussa.
Sekä hanskalokeron takana oleva rele oli myös saanut siipeensä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... n+moottori
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44
Juu, ei tarvitse irrottaa putkia höyrystimestä, höyrystinkotelon saa putkineen siirtymään sivuun kiinnitysruuvien irrottamisen jälkeen sen pari senttiä, mikä riittää puhallinkotelon ulossaamiseen._Hattiwatti_ kirjoitti:Vika ei ollutkaan säätäjässä. Moottorista oli hiilet loppu. Jouduin ottamaan freoniputket irti ilmastoinnin höyrystimestä ennen kuin puhaltimen vaihto onnistui. Onko joku saanut vaihdettua niin että kylmäaineet pysyy sisällä?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8220
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Minä ainakin vaihdoin uuden lämmittimen moottorin, ja en ottanut ilmastoinnin putkia irti._Hattiwatti_ kirjoitti:No se pelti olikin helppo homma kun pääsi kunnon valossa katsomaan.
Vika ei ollutkaan säätäjässä. Moottorista oli hiilet loppu. Jouduin ottamaan freoniputket irti ilmastoinnin höyrystimestä ennen kuin puhaltimen vaihto onnistui. Onko joku saanut vaihdettua niin että kylmäaineet pysyy sisällä?
Tosin tiukat paikathan siellä on mutta kyllä se onnistuu.
Ne lämmittimen kotelon kynnet katkeaa sitten todella helposti
( tämä todettiin ensimmäisellä harjoituskappaleella )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Kaasari"
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ma Helmi 07, 2005 10:44
http://www.partco.fi/ 2SD1525 = 5,20eur/kpl (alv 0%).jani03 kirjoitti:Mistä noita transistoreita voi tilata? (2sd1525).
_Hattiwatti_ kirjoitti:http://www.partco.fi/ 2SD1525 = 5,20eur/kpl (alv 0%).jani03 kirjoitti:Mistä noita transistoreita voi tilata? (2sd1525).
Kiitos