Teemu kirjoitti:Kuinka matalaksi auto noilla madallusjousilla oikeesti tulee? Motonetin setille luvataan -35m. Osuuko mökkitiellä pohja maahan?
Noin kolme senttiä laski oma 99. Ja eipä sitä silmällä erota, pitää olla vieressä vakioalustainen eron huomatakseen. Handlingiä kyllä tulee senkin edestä.
Ja tuohon mökkitiellä pohjan maahan osumiseen. Ei osu jos ajat kuten ennen ja osuu varmasti jos ajat kuin minä. Tässä kuvassa näkyvällä yhden auton mentävällä mummolan tiellä nopeuden ollessa yli 120km/h ja pohja osui kolme kertaa maahan.
Kyllä ylätukivarsien puslat vaihtaa kone paikallaan, homma on tosin siinä vaiheessa kun jouset on irti niin paljon helpompi.
Muistaakseni takapään puslat meni ensin, etupäähän en kerinny vielä mitään vaihtaa ennen kuin auto vaihtui...
Tuossahan olisi vielä kuva yhdestä lasketusta alustasta: http://groups.msn.com/Teemunautot/shoeb ... PhotoID=25
Etupään jousia on tosin hieman "muotoiltu" jousilautasiin sopivimmaksi että pudotusta oli hieman enempi.
Oli pakkorako muutoskatsastaa kun konttorin tunkki ei menny ilman puskurista keventämällä alle.
edit:Jos turboon tulee vaihdettua uudet jouset, niin tuskimpa niitä yritän mitään muutoskatsastaa, ero on niin pieni.
Hmm kumma oli kyl ku mitä Corradon kolme kertaa katsastin ja aina eri tolpilla/jousilla nii ei kertaakaan sanonut inssi mitään vaikka en ollut muutoskatsastanut... Sit Golfissa oli joku mitätön madallus nii se piti muutoskatsastaa, oli kyl eri konttori =)
En muista tarkkaa vuosilukua ja kuukautta minkä jälkeen käyttöönotetut ajoneuvot pitää muutoskatsastaa. Jos oikein pinnistelen niin olikohan se niin, että 1.1.1993 ja jälkeen käyttöönotetut pitää muutoskatsastaan. Kannattaa kuiten konttorilta tarkistaa. Ennen kuiten säännöt oli mitä oli ja 2001 tuli tosiaan tuo Anni muutoskatsastettua. Sittemmin säännöt on muuttunu ja esim. tuota '92 Turboa ei tarvinnut muutoskatsastaa. Mitään propuskaa ei edes tarvinnut katsastuksessa esittää.
Edelliseen autoon(Mazda 89) vaihdoin madallusjouset ja jouduin muutoskatsastamaan sen. Olisko joku 3-4 vuotta aikaa. Hyvin tarkkaan kyselivät tuv todistusta, sen esitin katsastusmiehelle. Kokeili pyöriikö jouset auto ilmaan nostettuna ja sitten mittas navasta lokarin reunaan etäisyyden, kun auto on maassa. Nuo mitat laittoi uuteen rekisteriotteeseen ja jousen merkin ja mallin .
Tietääkseni nykyään lähes aina vaativat muutoskatsastuksen madallusjousille. Mutta tiedän tapauksia, että on jotkut ajaneet vuosiakin ilman muutoskatsastusta.
Ässän keulacooleri jännittää, meneekö ilman muutoskatsastusta?
Kuitenkin kun on vähäpäästöinen tuo 91 malli .
Viimeksi muokannut Sukellusvene, Ti Marras 07, 2006 18:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näitä asioita on varmaan kysyty ennenkin, haulla hainkin muutaman asiaa käsittelevän aiheen. Mutta miten käytännössä olette toimineet?
Mitä muuta mahdollista pitäisi huomioida? Ilmeisesti etupäässä pitäisi lyhentää sitä pohjaanlyöntikumia.
Minulla semmoinen "hämärä" muistikuva, että Vm1998 ja siitä uudemmat autot pitää muutoskatsastaa... Eli -98:sia vanhempia ei tarvitsisi muutoskatsastaa! Täydentäköön joku viisaampi...
TOPPAHOUSU kirjoitti:
Minulla semmoinen "hämärä" muistikuva, että Vm1998 ja siitä uudemmat autot pitää muutoskatsastaa... Eli -98:sia vanhempia ei tarvitsisi muutoskatsastaa! Täydentäköön joku viisaampi...
-98 alkaen tuli uusille autoille uusia vaatimuksia törmäystestien suhteen. Samat määräykset lopettivat mm. wanhan kunnon takaveto-Ladan myynnin EU-alueella. Näiden pykälien täyttäminen vaatii mm. autojen oviin turvapalkkeja. (vastaavat kuin 99:ssä vsta -72), airbageja, vyönkiristimiä, jne.
Madaltaminen saattaa muuttaa esim. auton sivutörmäystestituloksia, kun turvapalkit ovatkin alempana. Tämän johdosta jousivalmistajat joutuvat osoittamaan, että auto, johon heidän jouset on asennettu, täyttää edelleen törmäystestidirektiivin vaatimukset. Ei ihan ilmaista hommaa.
Itse olen katsastanut muutaman kerran M1984 900 Aeron, jossa on Lesjöforssin punaiset madallusjouset. Ensimmäisellä kerralla katsastaja totesi, että nuo jouset on varmaan olleet jo pitkään tässä autossa..? Joo ne on asennettu vuonna 1992 Tänä vuonna katsastaja alkoi väittämään, että madallusjouset pitäisi muutoskatsastaa, mutta väitin vastaan, että eihän näin vanhassa autossa tarvitse. No silti tuli leima paperiin ilman huomautuksia...
Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto määrätä muutoskatsastettavaksi. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on määrättävä muutoskatsastettavaksi, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei ole tarpeen määrätä muutoskat-sastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita. Pyynnöstä muutoskatsastus voidaan kuitenkin tällaisillekin autoille tehdä. Määräaikaiskatsastuksessa voi katsastaja myös lisätä rekisteri-tietoihin merkinnän, että autoon on tehty alustamuutos ennen vuotta¨1993.
Itse olen aina uskonut että mun pitäis muutoskatsastaa ku laitoin lesjöforsit alle (kesällä).. tänään ku kävin muutenkin katsastamassa auton, niin kysyin siitä.. niin, ne sanoi että vain vuosimallista -93 eteenpäin pitää muutoskatsastaa jos asentaa madallusjouset..
olihan se hyvää, jos ei muuten niin säästin ainakin vähän rahaa..
99 joutu aikoinaan muutoskatsastamaan. Satkua ei enää tarvinnut, kun olivat hieman "tarkistaneet" käytäntöä tai vast. Auto pitänee olla ilmeisesti E-tyyppihyväksytty jotta moinen pitää tehdä eli kaiketi silloin on abs-jarrua, airbagia jne. varustetta.
meikäkäisen kohdalla katsastusmies kehui et nää vanhat saabit on niin pehmeitä et alatukivarret painuu peltiin...tunki itseään etupyöräaukkoon mitatakseen jarrulevyä....mie hihittelin vierellä...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659