Madallus & muutoskatsastus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Suabisti kirjoitti:Ja tämä on se legendaarinen:

-Onkos Saabia madallettu?
-ÖÖ, Varmaan edellisen omistajan aikana, itte en tiedä asiasta mitään :D
Naulan kantaan...



:oops:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8263
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Teemu kirjoitti:Kuinka matalaksi auto noilla madallusjousilla oikeesti tulee? Motonetin setille luvataan -35m. Osuuko mökkitiellä pohja maahan?
Noin kolme senttiä laski oma 99. Ja eipä sitä silmällä erota, pitää olla vieressä vakioalustainen eron huomatakseen. Handlingiä kyllä tulee senkin edestä.

Ja tuohon mökkitiellä pohjan maahan osumiseen. Ei osu jos ajat kuten ennen ja osuu varmasti jos ajat kuin minä. Tässä kuvassa näkyvällä yhden auton mentävällä mummolan tiellä nopeuden ollessa yli 120km/h ja pohja osui kolme kertaa maahan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kyllä ylätukivarsien puslat vaihtaa kone paikallaan, homma on tosin siinä vaiheessa kun jouset on irti niin paljon helpompi.

Muistaakseni takapään puslat meni ensin, etupäähän en kerinny vielä mitään vaihtaa ennen kuin auto vaihtui...
Tuossahan olisi vielä kuva yhdestä lasketusta alustasta:
http://groups.msn.com/Teemunautot/shoeb ... PhotoID=25

Etupään jousia on tosin hieman "muotoiltu" jousilautasiin sopivimmaksi että pudotusta oli hieman enempi. :lol:
Oli pakkorako muutoskatsastaa kun konttorin tunkki ei menny ilman puskurista keventämällä alle.

edit:Jos turboon tulee vaihdettua uudet jouset, niin tuskimpa niitä yritän mitään muutoskatsastaa, ero on niin pieni.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Hmm kumma oli kyl ku mitä Corradon kolme kertaa katsastin ja aina eri tolpilla/jousilla nii ei kertaakaan sanonut inssi mitään vaikka en ollut muutoskatsastanut... Sit Golfissa oli joku mitätön madallus nii se piti muutoskatsastaa, oli kyl eri konttori =)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8263
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

En muista tarkkaa vuosilukua ja kuukautta minkä jälkeen käyttöönotetut ajoneuvot pitää muutoskatsastaa. Jos oikein pinnistelen niin olikohan se niin, että 1.1.1993 ja jälkeen käyttöönotetut pitää muutoskatsastaan. Kannattaa kuiten konttorilta tarkistaa. Ennen kuiten säännöt oli mitä oli ja 2001 tuli tosiaan tuo Anni muutoskatsastettua. Sittemmin säännöt on muuttunu ja esim. tuota '92 Turboa ei tarvinnut muutoskatsastaa. Mitään propuskaa ei edes tarvinnut katsastuksessa esittää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Edelliseen autoon(Mazda 89) vaihdoin madallusjouset ja jouduin muutoskatsastamaan sen. Olisko joku 3-4 vuotta aikaa. Hyvin tarkkaan kyselivät tuv todistusta, sen esitin katsastusmiehelle. Kokeili pyöriikö jouset auto ilmaan nostettuna ja sitten mittas navasta lokarin reunaan etäisyyden, kun auto on maassa. Nuo mitat laittoi uuteen rekisteriotteeseen ja jousen merkin ja mallin :lol: .
Tietääkseni nykyään lähes aina vaativat muutoskatsastuksen madallusjousille. Mutta tiedän tapauksia, että on jotkut ajaneet vuosiakin ilman muutoskatsastusta.

Ässän keulacooleri jännittää, meneekö ilman muutoskatsastusta?
Kuitenkin kun on vähäpäästöinen tuo 91 malli :roll: .
Viimeksi muokannut Sukellusvene, Ti Marras 07, 2006 18:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Madallus & muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

OG900 kirjoitti:Mitens on, jos asennan madallusjouset pitääkö auto todellakin muutoskatsastaa?
Ainaknin tämän ohjeen mukaan pitäisi:
http://www.prostreet.fi/tekniikka-ohjee ... minen.html

Entä pitääkö pyöränkulmat suunnata uudestaan?

Näitä asioita on varmaan kysyty ennenkin, haulla hainkin muutaman asiaa käsittelevän aiheen. Mutta miten käytännössä olette toimineet?

Mitä muuta mahdollista pitäisi huomioida? Ilmeisesti etupäässä pitäisi lyhentää sitä pohjaanlyöntikumia.

:roll:
Minulla semmoinen "hämärä" muistikuva, että Vm1998 ja siitä uudemmat autot pitää muutoskatsastaa... Eli -98:sia vanhempia ei tarvitsisi muutoskatsastaa! 8O Täydentäköön joku viisaampi... :wink:
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Madallus & muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Svc »

TOPPAHOUSU kirjoitti: Minulla semmoinen "hämärä" muistikuva, että Vm1998 ja siitä uudemmat autot pitää muutoskatsastaa... Eli -98:sia vanhempia ei tarvitsisi muutoskatsastaa! 8O Täydentäköön joku viisaampi... :wink:
-98 alkaen tuli uusille autoille uusia vaatimuksia törmäystestien suhteen. Samat määräykset lopettivat mm. wanhan kunnon takaveto-Ladan myynnin EU-alueella. Näiden pykälien täyttäminen vaatii mm. autojen oviin turvapalkkeja. (vastaavat kuin 99:ssä vsta -72), airbageja, vyönkiristimiä, jne.

Madaltaminen saattaa muuttaa esim. auton sivutörmäystestituloksia, kun turvapalkit ovatkin alempana. Tämän johdosta jousivalmistajat joutuvat osoittamaan, että auto, johon heidän jouset on asennettu, täyttää edelleen törmäystestidirektiivin vaatimukset. Ei ihan ilmaista hommaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

AKE:n muistio löytyy tuolta: http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdf

Itse olen katsastanut muutaman kerran M1984 900 Aeron, jossa on Lesjöforssin punaiset madallusjouset. Ensimmäisellä kerralla katsastaja totesi, että nuo jouset on varmaan olleet jo pitkään tässä autossa..? Joo ne on asennettu vuonna 1992 :D Tänä vuonna katsastaja alkoi väittämään, että madallusjouset pitäisi muutoskatsastaa, mutta väitin vastaan, että eihän näin vanhassa autossa tarvitse. No silti tuli leima paperiin ilman huomautuksia...
Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto määrätä muutoskatsastettavaksi. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on määrättävä muutoskatsastettavaksi, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei ole tarpeen määrätä muutoskat-sastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita. Pyynnöstä muutoskatsastus voidaan kuitenkin tällaisillekin autoille tehdä. Määräaikaiskatsastuksessa voi katsastaja myös lisätä rekisteri-tietoihin merkinnän, että autoon on tehty alustamuutos ennen vuotta¨1993.
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Itse olen aina uskonut että mun pitäis muutoskatsastaa ku laitoin lesjöforsit alle (kesällä).. tänään ku kävin muutenkin katsastamassa auton, niin kysyin siitä.. niin, ne sanoi että vain vuosimallista -93 eteenpäin pitää muutoskatsastaa jos asentaa madallusjouset.. :roll:
olihan se hyvää, jos ei muuten niin säästin ainakin vähän rahaa.. :wink:
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8263
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

99 joutu aikoinaan muutoskatsastamaan. Satkua ei enää tarvinnut, kun olivat hieman "tarkistaneet" käytäntöä tai vast. Auto pitänee olla ilmeisesti E-tyyppihyväksytty jotta moinen pitää tehdä eli kaiketi silloin on abs-jarrua, airbagia jne. varustetta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

meikäkäisen kohdalla katsastusmies kehui et nää vanhat saabit on niin pehmeitä et alatukivarret painuu peltiin...tunki itseään etupyöräaukkoon mitatakseen jarrulevyä....mie hihittelin vierellä...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

No ei toi luulis olevan niin iso vaiva katsastaa vaikka vuosikatsastuksen yhteydessä. :?:

Jos tota parinkympin säästöä ajattelee syyksi , niin ton hankkii äkkiä takaisin kun ostaa vaikka suzukin.

Ei kuluta bensaa niin paljon. :D
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Vastaa Viestiin