9000 automaatti hyytyi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tulevaisuuden hemmo
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 20:16

9000 automaatti hyytyi

Viesti Kirjoittaja tulevaisuuden hemmo »

Saab 9000i16 automaatti vm 1990 ei liiku eteen- eikä taaksepäin, auto seisoi kaksi tuntia parkkialueella ja siihen asti toimi hyvin. Onko mahdollista että automaattivaihteisto hajoaisi noin varoittamatta etukäteen? Vähän auto on nytkäyttänyt vaihtaessaan etenkin kovempaa ajaessa mutta sanoisin ettei vielä häiritsevän pahasti. Mikä sieltä voisi olla rikki ja voiko tuota hinata 10km:n matkan jos hinaa hissukseen?
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Vm88 ZF4HP18 Ohjekirja sonoi jotain kiskomisesta, että olikose 2 vai 4 litraa öljyä lootaan lisää ja ei yli viittäkymppiä eikä yli 50kilsaa. (Pelkkää muistinvaraista tietoa).
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

ONHAN lootassa ihan aikuisten oikeesti öljyä ettei ole tullut syylärin paisuntasäiliöstä ulos.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Öljyä lisättävä 2 litraa yli normaalin määrän, tyyppi ATF Dexron II. Nopeus tosiaan toi max 50 ja matka 40-50 kilsaa. Jos pidempi, keula ylös. Huollon jälkeen öljymäärä takaisin normaaliksi. Ja vaihde luonnollisesti N. Näin lukee 1993 vuotisen ohjekirjassa.

Itse joskus edellistä hinauttanut 2 kilsaa ilman öljyn lisäystä, ei vaurioita. Tosin nopeus oli n. 30 km/h.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

...
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 27, 2007 18:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Ja...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

...muista, että tomaatin öljyt katsotaan kone käynnissä. En tiedä, koskeeko rikkinäistä laatikkoa, mutta ainakin ehjää. Kokeilitko Haku -toimintoa ja siihen hakusanaksi vaikka automaatti ja foorumiksi 9000, saattaa löytyä lisä vinkkejä.

esim. tämä :

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... automaatti
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

...
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 27, 2007 18:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

ng900aero kirjoitti:Eipä tuota kannata käynnissä katsoa, kun ei vaihteet toimi, kyllä senverran näkee käyttämättäkin. Omien havaintojeni mukaan pinta ei paljoakaan muutu, tarkisti sen sitten käynnissä vaiko sammuksissa, ehkä pari kolme milliä.
8O 8O Mulla näyttää ainakin ihan huuhaata jos mittaa kone sammuksissa. Näyttää sillon paljon enemmän.

Jos öljyt on kuitenkin tallella:
-vaihteenvalitsijan vaijerin tarkistus
-Laatikon kansi auki ja matolaatikon purku, putsaus ja jousien tarkistus.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Automaatin öljyt tarkastetaan aina auton ollessa KÄYNNISSÄ.
Siinä mitta tikussa on vielä kaksi eri asteikkoa, toinen on ns..kylmälle
laatikolle ja toinen on kuumalle laatikolle.
eli kun autolla on aleltu about 1/2 tuntia niin se tarkastetaan sen
ylemmän asteikon mukaan..!!! ( ei alemman asteikon mukaan )

KATSO ETTÄ SE VAIJERI( kick down ) ON KIINNI KAASUVIVUSSA, JA ETTEI SE LUISTA
SIITÄ YLÄPÄÄN KIINNIKKEESTÄÄN.
http://www.hut.fi/~jus/saab/9000/uudet/kickdown/
Viimeksi muokannut 9000CD23T, To Helmi 10, 2005 06:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: 9000 automaatti hyytyi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

tulevaisuuden hemmo kirjoitti:Saab 9000i16 automaatti vm 1990 ei liiku eteen- eikä taaksepäin, auto seisoi kaksi tuntia parkkialueella ja siihen asti toimi hyvin. Onko mahdollista että automaattivaihteisto hajoaisi noin varoittamatta etukäteen? Vähän auto on nytkäyttänyt vaihtaessaan etenkin kovempaa ajaessa mutta sanoisin ettei vielä häiritsevän pahasti. Mikä sieltä voisi olla rikki ja voiko tuota hinata 10km:n matkan jos hinaa hissukseen?
Tuota tuota...minulle sattui tässä aikoinaan niin että, apukuskin puolelta
korkkasi vetoakselista ( sellainen putken pätkä ) boorit, no vaihteen ollessa
D tai missä tahansa muussa asennossa auto ei liikkunut mihinkään suuntaan.
mutta jos ne boorit sieltä ovat menneet niin kyllä sen kuulee...
lähti nimittäin kauhea ääni sieltä vetoakselista....

"aiemmin kirjoitin"
..eräänä kauniina aamuna olin matkalla töihin uudella SAABilla, pysähdyin
liikennevaloihin ja odottelin valon vaihtumista vihreäksi, no niin vaihtuihan
se jalka pois jarrullta ja D pykälään, kaasua...mitä mitä mikä ääni tuo on..( todella kova rytinä ja tärinä kuului konehuoneesta ) ja auto ei liiku mihinkään.

Ja jono perässä kasvaa..ei kun hyppäsin ulos autosta ja rupesin yksin työntämään autoa pois risteyksestä ( ja torvet huusivat takana ) onneksi yksi jenkki pakun kuljettaja tajusi tulla auttamaan työntämisessä.

Vika diagnoosi. Apukuljettajan puoleinen vetoakselin pätkä, toisen pään boorit oli antaneet periksi, vika korjattu uudella akselilla.
Onneksi boorit olivat menneet akselista eikä esim vaihdelaatikon päästä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin