9000 automaatti hyytyi
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 20:16
9000 automaatti hyytyi
Saab 9000i16 automaatti vm 1990 ei liiku eteen- eikä taaksepäin, auto seisoi kaksi tuntia parkkialueella ja siihen asti toimi hyvin. Onko mahdollista että automaattivaihteisto hajoaisi noin varoittamatta etukäteen? Vähän auto on nytkäyttänyt vaihtaessaan etenkin kovempaa ajaessa mutta sanoisin ettei vielä häiritsevän pahasti. Mikä sieltä voisi olla rikki ja voiko tuota hinata 10km:n matkan jos hinaa hissukseen?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Öljyä lisättävä 2 litraa yli normaalin määrän, tyyppi ATF Dexron II. Nopeus tosiaan toi max 50 ja matka 40-50 kilsaa. Jos pidempi, keula ylös. Huollon jälkeen öljymäärä takaisin normaaliksi. Ja vaihde luonnollisesti N. Näin lukee 1993 vuotisen ohjekirjassa.
Itse joskus edellistä hinauttanut 2 kilsaa ilman öljyn lisäystä, ei vaurioita. Tosin nopeus oli n. 30 km/h.
Itse joskus edellistä hinauttanut 2 kilsaa ilman öljyn lisäystä, ei vaurioita. Tosin nopeus oli n. 30 km/h.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Ja...
...muista, että tomaatin öljyt katsotaan kone käynnissä. En tiedä, koskeeko rikkinäistä laatikkoa, mutta ainakin ehjää. Kokeilitko Haku -toimintoa ja siihen hakusanaksi vaikka automaatti ja foorumiksi 9000, saattaa löytyä lisä vinkkejä.
esim. tämä :
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... automaatti
esim. tämä :
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... automaatti
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
ng900aero kirjoitti:Eipä tuota kannata käynnissä katsoa, kun ei vaihteet toimi, kyllä senverran näkee käyttämättäkin. Omien havaintojeni mukaan pinta ei paljoakaan muutu, tarkisti sen sitten käynnissä vaiko sammuksissa, ehkä pari kolme milliä.


Jos öljyt on kuitenkin tallella:
-vaihteenvalitsijan vaijerin tarkistus
-Laatikon kansi auki ja matolaatikon purku, putsaus ja jousien tarkistus.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Automaatin öljyt tarkastetaan aina auton ollessa KÄYNNISSÄ.
Siinä mitta tikussa on vielä kaksi eri asteikkoa, toinen on ns..kylmälle
laatikolle ja toinen on kuumalle laatikolle.
eli kun autolla on aleltu about 1/2 tuntia niin se tarkastetaan sen
ylemmän asteikon mukaan..!!! ( ei alemman asteikon mukaan )
KATSO ETTÄ SE VAIJERI( kick down ) ON KIINNI KAASUVIVUSSA, JA ETTEI SE LUISTA
SIITÄ YLÄPÄÄN KIINNIKKEESTÄÄN.
http://www.hut.fi/~jus/saab/9000/uudet/kickdown/
Siinä mitta tikussa on vielä kaksi eri asteikkoa, toinen on ns..kylmälle
laatikolle ja toinen on kuumalle laatikolle.
eli kun autolla on aleltu about 1/2 tuntia niin se tarkastetaan sen
ylemmän asteikon mukaan..!!! ( ei alemman asteikon mukaan )
KATSO ETTÄ SE VAIJERI( kick down ) ON KIINNI KAASUVIVUSSA, JA ETTEI SE LUISTA
SIITÄ YLÄPÄÄN KIINNIKKEESTÄÄN.
http://www.hut.fi/~jus/saab/9000/uudet/kickdown/
Viimeksi muokannut 9000CD23T, To Helmi 10, 2005 06:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: 9000 automaatti hyytyi
Tuota tuota...minulle sattui tässä aikoinaan niin että, apukuskin puoleltatulevaisuuden hemmo kirjoitti:Saab 9000i16 automaatti vm 1990 ei liiku eteen- eikä taaksepäin, auto seisoi kaksi tuntia parkkialueella ja siihen asti toimi hyvin. Onko mahdollista että automaattivaihteisto hajoaisi noin varoittamatta etukäteen? Vähän auto on nytkäyttänyt vaihtaessaan etenkin kovempaa ajaessa mutta sanoisin ettei vielä häiritsevän pahasti. Mikä sieltä voisi olla rikki ja voiko tuota hinata 10km:n matkan jos hinaa hissukseen?
korkkasi vetoakselista ( sellainen putken pätkä ) boorit, no vaihteen ollessa
D tai missä tahansa muussa asennossa auto ei liikkunut mihinkään suuntaan.
mutta jos ne boorit sieltä ovat menneet niin kyllä sen kuulee...
lähti nimittäin kauhea ääni sieltä vetoakselista....
"aiemmin kirjoitin"
..eräänä kauniina aamuna olin matkalla töihin uudella SAABilla, pysähdyin
liikennevaloihin ja odottelin valon vaihtumista vihreäksi, no niin vaihtuihan
se jalka pois jarrullta ja D pykälään, kaasua...mitä mitä mikä ääni tuo on..( todella kova rytinä ja tärinä kuului konehuoneesta ) ja auto ei liiku mihinkään.
Ja jono perässä kasvaa..ei kun hyppäsin ulos autosta ja rupesin yksin työntämään autoa pois risteyksestä ( ja torvet huusivat takana ) onneksi yksi jenkki pakun kuljettaja tajusi tulla auttamaan työntämisessä.
Vika diagnoosi. Apukuljettajan puoleinen vetoakselin pätkä, toisen pään boorit oli antaneet periksi, vika korjattu uudella akselilla.
Onneksi boorit olivat menneet akselista eikä esim vaihdelaatikon päästä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#