"Tyhmiä" kysymyksiä uudehkolta omistajalta
"Tyhmiä" kysymyksiä uudehkolta omistajalta
Huoltokirjassa on merkitty moniurahihna. Auto on N-G TDi 2.0. Onko tämä yhtä kuin jakohihna? Eikö N-G:ssa ole jakopäässä ketju? Miten tuo moniurahihna, milloin se pitäisi vaihtaa/mikä on kustannus? Entä vesipumppu?
Mitä muita tällaisia isompia huoltoremontteja suositellaan?
Kiitos.
Mitä muita tällaisia isompia huoltoremontteja suositellaan?
Kiitos.
Re: "Tyhmiä" kysymyksiä uudehkolta omistajalta
Ei ole sama asia. Moniurahihna näkyy siinä koneen vasemmassa kyljessä ulkopuolella, jakohihna ei ole näkyvillä. Taitaa olla niin että saabilla ainakin useimmiten noissa dieselkoneissa on se jakohihna, bensakoneissa sitten jakoketju. Moniurahihnan järkevä vaihtoväli joitakin kymmeniä tuhansia, en osaa valmistajan suosituksesta tarkalleen sanoa.
Saab 9-5 Aero XWD -11
Re: "Tyhmiä" kysymyksiä uudehkolta omistajalta
Moniurahihna ja jakopää on kylläkin auton oikealla puolella. Vasemmalla on vaihteisto. Autoa katsotaan takaapäin aina. Hevosta edestäpäin. Vesipumppu vaihdetaan samaanaikaan jakohihnan kanssa. Haulla löytyy jakopäästä tarinoita. Ainakin vesipumppu on tuossa tid koneessa jonkinlainen tarkkailun kohde kun hihnanvaihto alkaa lähestyä. Bensamallejakin on hihnalla kuten tuo minun 1,6t. Hihnan vaihtoväliä en tiedä. Alkuperäisosia olen suosinut jo pelkästään 3vuoden takuun vuoksi.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: "Tyhmiä" kysymyksiä uudehkolta omistajalta
Miksikäs se moottorissa oleva teksti Saab on aseteltu sitten niin, että se luetaan edestä päin katsottuna? Ainakin Viirussa näin on. En ole kuullutkaan, että konepellin alta löytyvät rojut lueteltaisiin käänteisesti. Pöljää.900i kirjoitti:Moniurahihna ja jakopää on kylläkin auton oikealla puolella. Vasemmalla on vaihteisto. Autoa katsotaan takaapäin aina. Hevosta edestäpäin. Vesipumppu vaihdetaan samaanaikaan jakohihnan kanssa. Haulla löytyy jakopäästä tarinoita. Ainakin vesipumppu on tuossa tid koneessa jonkinlainen tarkkailun kohde kun hihnanvaihto alkaa lähestyä. Bensamallejakin on hihnalla kuten tuo minun 1,6t. Hihnan vaihtoväliä en tiedä. Alkuperäisosia olen suosinut jo pelkästään 3vuoden takuun vuoksi.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: "Tyhmiä" kysymyksiä uudehkolta omistajalta
Miksikäs se moottorissa oleva teksti Saab on aseteltu sitten niin, että se luetaan edestä päin katsottuna? Ainakin Viirussa näin on. En ole kuullutkaan, että konepellin alta löytyvät rojut lueteltaisiin käänteisesti. Pöljää.[/quot
kummalle puolelle 95greyturbo asentaisit linkitetyn osan kuljettajan vai apparin ?
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=501
kummalle puolelle 95greyturbo asentaisit linkitetyn osan kuljettajan vai apparin ?
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=501
#2304
Saab 900 -92 Cabriolet
Saab 900 -88 Cabriolet
Saab 900 i -88
Saab 900 -92 Cabriolet
Saab 900 -88 Cabriolet
Saab 900 i -88
Re: "Tyhmiä" kysymyksiä uudehkolta omistajalta
Minä en laittaisi sitä minnekkään kun saldo on nolla koko puljussa perjantain kunniaksi ei herneitä nenäänrepa62 kirjoitti:kummalle puolelle 95greyturbo asentaisit linkitetyn osan kuljettajan vai apparin ?
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=501
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: "Tyhmiä" kysymyksiä uudehkolta omistajalta
autoa katsotaan kuskin paikata, mutta jos sanoo, että moottorin vasemmalla puolen, niin silloin mielestäni puhutaan juurikin siitä moottorista. Eipä ole vielä kertaakaan käynyt mielessä sanoa jakopään olevan moottorin oikealle puolella, kun konehuoneen olen avannut ja katson moottoria auton etupuolelta..mutta pienet on murheet
Ja jakopään huolto 100tkm välein, niin voi olla turvallisin mielin, virallinen vaihtoväli ainakin 2010 TID-malleihin oli 150tkm/6v.
En tiedä tuliko 2011 malliin muutoksia vai oliko TTID:n vaihtoväli lyhyempi, mutta kaikkiin kolmeen Ruotsista katsomaani TTID:hen oli tehty jakopäänremppa 120tkm huollon yhteydessä.
Ja jakopään huolto 100tkm välein, niin voi olla turvallisin mielin, virallinen vaihtoväli ainakin 2010 TID-malleihin oli 150tkm/6v.
En tiedä tuliko 2011 malliin muutoksia vai oliko TTID:n vaihtoväli lyhyempi, mutta kaikkiin kolmeen Ruotsista katsomaani TTID:hen oli tehty jakopäänremppa 120tkm huollon yhteydessä.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: "Tyhmiä" kysymyksiä uudehkolta omistajalta
Jakopäähän on yleensä moottorin etupäässä (jotkut kummalliset sakemannit tunkevat sitä myös takapäähän), eikä missään reunassa. Vai mihin kohtaan poikittaiskoneessa vaihtaisitte kampuran etu- tai takastefan?
Mitä Saabin käyttämiin dieseleihin ja jakopäihin tulee, niin lähtökohdan mukaan: Opel (2.2) ketjulla, Isuzu (3.0) hihnalla, Fiat (1.9/2.0) hihnalla.
Alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi, että moniurahihna, joka nimityksenä tulee hihnan useita pitkittäisurista, tunnetaan tässä käytössä myös nimellä apulaitehihna (siltä varalta että termi tulee joskus vastaan). Jakohihna pyörittää nokka-akseleita, joiden asennon säilyminen oikeassa suhteessa kampiakseliin on ensisijaisen tärkeätä ja tämän vuoksi kyseessä on ns. hammashihna, jossa siis on poikittainen hammastus.
Mitä Saabin käyttämiin dieseleihin ja jakopäihin tulee, niin lähtökohdan mukaan: Opel (2.2) ketjulla, Isuzu (3.0) hihnalla, Fiat (1.9/2.0) hihnalla.
Alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi, että moniurahihna, joka nimityksenä tulee hihnan useita pitkittäisurista, tunnetaan tässä käytössä myös nimellä apulaitehihna (siltä varalta että termi tulee joskus vastaan). Jakohihna pyörittää nokka-akseleita, joiden asennon säilyminen oikeassa suhteessa kampiakseliin on ensisijaisen tärkeätä ja tämän vuoksi kyseessä on ns. hammashihna, jossa siis on poikittainen hammastus.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: "Tyhmiä" kysymyksiä uudehkolta omistajalta
Merenkulkijat on tämän oikea/vasen väännön ratkaisseet autoilijoita fiksummin: paapuuri on aina ahterista keulaan katsottuna veneen vasen ja styyrpuuri oikea puoli. Seisoit sitten itse veneessä mitän päin sattuu
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: "Tyhmiä" kysymyksiä uudehkolta omistajalta
.
Viimeksi muokannut ristos, Pe Helmi 05, 2016 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: "Tyhmiä" kysymyksiä uudehkolta omistajalta
Jätän mekaanikon huoleksi Erotellaan kuitenkin moottori ja runko toisistaan, kun puhutaan. Tiedät itsekin.repa62 kirjoitti:Miksikäs se moottorissa oleva teksti Saab on aseteltu sitten niin, että se luetaan edestä päin katsottuna? Ainakin Viirussa näin on. En ole kuullutkaan, että konepellin alta löytyvät rojut lueteltaisiin käänteisesti. Pöljää.[/quot]
kummalle puolelle 95greyturbo asentaisit linkitetyn osan kuljettajan vai apparin ?
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=501
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: "Tyhmiä" kysymyksiä uudehkolta omistajalta
Jakopään hihnaremppa vesipumpulla kannattaa tehdä siinä 100tkm tienoilla mielenrauhan saamiseksi. Hihnat kestänee mutta vesipumppu ei välttämättä. Itse tein ko. Huollon omaan heti auton saatuani ja mittarissa oli 90tkm. Ajattelin pitää tuon 90tkm vaihtovälin. 1.9tidiin ja ttid on saabilla kamppanja hinta remppaan. Näihin 2.0 diesel koneisiin ei toistaiseksi ole. Hinta remontille suomessa taitaa olla noin 550-650€ merkkiliikkeessä. Itse teetätin huollon tallinnassa Saabantilla kun teetätin samalla muutakin isompaa. Voin kaivaa hinnan esiin jos jotain kiinnostaa ja saa korjata jos toi mun antama hinta-arvio meni metsään.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: "Tyhmiä" kysymyksiä uudehkolta omistajalta
Saab Antilla jakopää töineen osinee TTid 350€ tämän viikon hinta Kyseessä kylläkin 9-3 1,9 Aero
Hese