Saab turbo-kirjasta luin muuan aika sitten, että Saab alkoi kehittään tehokkaampaa konetta '72-73. Vaihtoehtoina oli isompaa moottoritilavuutta, kutoskonetta ja yksi proto tehtiin jopa kasikoneella (Triumph Stag8 tuttu, jonka puolikas on muuten Saabin käyttämä neloskone, kun ko. koneet tehtiin samalla linjalla). Turbohomma tuli kuvioihin, kun Saab ja Scania alkoi tekemään yhteistyötä. Scania oli tuohon aikaan käyttänyt jo laajalti turboahtimia kuorma-autojensa dieseleissä ja siitäkös Saabin ingenjöörit riemastu.
Loppujen lopuksi se kuinka pienillä muutoksilla saatiin niinkin paljon tehoa irti "pienestä" koneesta on tuona aikana ollut sensaatiomaista. Ottaen huomioon, että tavalliseen ruiskumoottoriin verrattuna autossa on eriä: männät, kansi, ahdin hukkaportilla, pakoputki, kytkin ja vaihdevälitykset, jouset ja iskunvaimentimet plus muita pieniä yksityiskohtia imu- ja paineputkista etuspoileriin jne.
Saatuja etuja ko. hommassa oli moottorin keveys vastaavatehoiseen vapaasti hengittävään, korkeampi alakierrosvääntö, polttoaineen kulutus... Ainoa haittapuoli taitaa olla se, että hieman yli 3000 rpm asti moottorikäyttäytyy kuten ruiskutusmoottori (omasta mielestä hieman paremmin tosin) ja ahdin antaa tehoa kunnolla vasta yli 3000 rpm. Mutta emmehän me Saab-harrastajat pidä haittapuolena, se on ominaisuus niin kuin Kuplassa talvella ikijäässä olevat lasit
