Missä automalleissa eri varusteet on esitelty ensimmäisenä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
turpiini900
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Huhti 29, 2004 13:33
Paikkakunta: vantaa

Missä automalleissa eri varusteet on esitelty ensimmäisenä

Viesti Kirjoittaja turpiini900 »

http://www.ajovalo.net/Varusteet.htm

Aika mukavasti on Saab esitellyt uusia innovaatioita vuosien varrella, kun ottaa huomioon miten pieni merkki on kyseessä .

Sitten vielä lainaus uusimmasta TM:stä , "Jos jättäisimme Saabin omiin oloihinsa tekemään yksin autojaan, epäonnistuisimme varmasti" - Pääjohtaja Fritz Henderson GM Europe

Melkein pistää vi****amaan, vaikka kai se nykyään niin on että pienen on vaikea pärjätä yksin. :( :( :(
900 S Tbo Coupe -96
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Onhan sitä kaikenlaista muutakin mitä ei varusteeksi lueta, lähinnä moottoripuolella.
Olikos hukkaportti ekana Saabin turbossa?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Re: Missä automalleissa eri varusteet on esitelty ensimmäise

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

turpiini900 kirjoitti:
Sitten vielä lainaus uusimmasta TM:stä , "Jos jättäisimme Saabin omiin oloihinsa tekemään yksin autojaan, epäonnistuisimme varmasti" - Pääjohtaja Fritz Henderson GM Europe

Melkein pistää vi****amaan, vaikka kai se nykyään niin on että pienen on vaikea pärjätä yksin. :( :( :(
Paitsi paremmin menisi, jos olisi ollut joitain vaihtoehtoja GM-fuusion sijaan... mitä enemmän opelia, sitä epäluotettavampia paskoja.

Saabiin ollaan saatu opelin epäluotettavuus ja osa moottoreista, mutta opel on saanut trionic:in ja monia muita saabin ideoita. Onneksi on vielä markkinoilla saabeja.. ilman opelin harmeja...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

TuuSaR kirjoitti:Onhan sitä kaikenlaista muutakin mitä ei varusteeksi lueta, lähinnä moottoripuolella.
Olikos hukkaportti ekana Saabin turbossa?
Siis SAAB alkoi ensimmäisenä autonvalmistajana laittamaan SARJAVALMISTEISIIN AUTOIHIN TURBOJA...mutta SAAB ei suinkaan ollut
ensimmäinen joka asensi autoon turbon ( vrt..ahtimen )
mm Porsche,BMW ja MB oli jo aiemmin käyttäneet ahtimia kilpa autoissaan
( esim..roots ahdin ) tämä oli tosin jenkkien keksintö jolla aikoinaan
pumpattiin vettä aavikolla...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

9000CD23T kirjoitti:
TuuSaR kirjoitti:Onhan sitä kaikenlaista muutakin mitä ei varusteeksi lueta, lähinnä moottoripuolella.
Olikos hukkaportti ekana Saabin turbossa?
Siis SAAB alkoi ensimmäisenä autonvalmistajana laittamaan SARJAVALMISTEISIIN AUTOIHIN TURBOJA...mutta SAAB ei suinkaan ollut
ensimmäinen joka asensi autoon turbon ( vrt..ahtimen )
mm Porsche,BMW ja MB oli jo aiemmin käyttäneet ahtimia kilpa autoissaan
( esim..roots ahdin ) tämä oli tosin jenkkien keksintö jolla aikoinaan
pumpattiin vettä aavikolla...
Ruotsin TV:n Trafik Magazinetissa (olikohan tuon ohjelman nimi nyt oikein?) väitettiin, että Saab olisi keksinyt hukkaportin turboihin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

en tiedä siitä keksimisestä, mutta luin joskus artikkelin (oisko ollu TM/TL/joku muu)just saban turpoasennuksesta tehtaalla, ja ongelmaksi muodostui juuri tuo ahdon määrä-->joutuivat kehittämään hukkaportin omiin malleihinsa, ettei tullu "POX" koneelle.ja mä käsitin vielä niin, ettei sopivaa hukkaporttia ollu olemassa??tiedä sit, voin hyvinkin tapani mukaan olla väärässä.
saab 99 -83 GL"S"
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

9000CD23T kirjoitti:
TuuSaR kirjoitti:Onhan sitä kaikenlaista muutakin mitä ei varusteeksi lueta, lähinnä moottoripuolella.
Olikos hukkaportti ekana Saabin turbossa?
Siis SAAB alkoi ensimmäisenä autonvalmistajana laittamaan SARJAVALMISTEISIIN AUTOIHIN TURBOJA...mutta SAAB ei suinkaan ollut
ensimmäinen joka asensi autoon turbon ( vrt..ahtimen )
mm Porsche,BMW ja MB oli jo aiemmin käyttäneet ahtimia kilpa autoissaan
( esim..roots ahdin ) tämä oli tosin jenkkien keksintö jolla aikoinaan
pumpattiin vettä aavikolla...
Eikös tuo Bemarin 2002 ollut ensimmäinen sarjavalmisteinen turbo :roll:
http://www.bmwclub.fi/fi/cars/e20/
Eihän niitä siinä määrissä tehty kuin Saabeja :!:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Saab turbo-kirjasta luin muuan aika sitten, että Saab alkoi kehittään tehokkaampaa konetta '72-73. Vaihtoehtoina oli isompaa moottoritilavuutta, kutoskonetta ja yksi proto tehtiin jopa kasikoneella (Triumph Stag8 tuttu, jonka puolikas on muuten Saabin käyttämä neloskone, kun ko. koneet tehtiin samalla linjalla). Turbohomma tuli kuvioihin, kun Saab ja Scania alkoi tekemään yhteistyötä. Scania oli tuohon aikaan käyttänyt jo laajalti turboahtimia kuorma-autojensa dieseleissä ja siitäkös Saabin ingenjöörit riemastu.

Loppujen lopuksi se kuinka pienillä muutoksilla saatiin niinkin paljon tehoa irti "pienestä" koneesta on tuona aikana ollut sensaatiomaista. Ottaen huomioon, että tavalliseen ruiskumoottoriin verrattuna autossa on eriä: männät, kansi, ahdin hukkaportilla, pakoputki, kytkin ja vaihdevälitykset, jouset ja iskunvaimentimet plus muita pieniä yksityiskohtia imu- ja paineputkista etuspoileriin jne.

Saatuja etuja ko. hommassa oli moottorin keveys vastaavatehoiseen vapaasti hengittävään, korkeampi alakierrosvääntö, polttoaineen kulutus... Ainoa haittapuoli taitaa olla se, että hieman yli 3000 rpm asti moottorikäyttäytyy kuten ruiskutusmoottori (omasta mielestä hieman paremmin tosin) ja ahdin antaa tehoa kunnolla vasta yli 3000 rpm. Mutta emmehän me Saab-harrastajat pidä haittapuolena, se on ominaisuus niin kuin Kuplassa talvella ikijäässä olevat lasit :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

9000CD23T kirjoitti:ei suinkaan ollut ensimmäinen joka asensi autoon turbon..
Eihän sitä kukaan ole väittänytkään :wink:
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

...ja se jenkkien roots ahdin on alunperin 2-tahtidieselin huuhtelupumppu. Ei suinkaan vesipumppu.
Aki Peltola #1132
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Frostgrey kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:
TuuSaR kirjoitti:Onhan sitä kaikenlaista muutakin mitä ei varusteeksi lueta, lähinnä moottoripuolella.
Olikos hukkaportti ekana Saabin turbossa?
Siis SAAB alkoi ensimmäisenä autonvalmistajana laittamaan SARJAVALMISTEISIIN AUTOIHIN TURBOJA...mutta SAAB ei suinkaan ollut
ensimmäinen joka asensi autoon turbon ( vrt..ahtimen )
mm Porsche,BMW ja MB oli jo aiemmin käyttäneet ahtimia kilpa autoissaan
( esim..roots ahdin ) tämä oli tosin jenkkien keksintö jolla aikoinaan
pumpattiin vettä aavikolla...
Eikös tuo Bemarin 2002 ollut ensimmäinen sarjavalmisteinen turbo :roll:
http://www.bmwclub.fi/fi/cars/e20/
Eihän niitä siinä määrissä tehty kuin Saabeja :!:
Kyllä jenkit ehti tässäkin ensin.Chervolet corvair oli kylläkin ensimmäinen sarjavalmisteinen.Ja löytyyhän noita aina 30 luvulta asti tosin mekaanisesti ahdettuja.
2002tii
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Touko 01, 2004 21:54
Paikkakunta: Länsi-Pohja

Viesti Kirjoittaja 2002tii »

BMW 2002 turbo oli käsittääkseni ensimmäinen Eurooppalainen sarjavalmisteinen turboauto.

Tehoa BMW:n 2-litran nelikosta on otettu turbolla ja Kugelfischerin ruiskulla 170hv. Auto tuli tuotantoon vuonna 1973, mutta öljykriisi tyrehdytti mallin myynnin.

Kiehtova laite tänä päivänä - ja harvinainen sekä kallis.
Maailman hienoimmat autot eivät ole etuvetoisia.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

2002tii kirjoitti:BMW 2002 turbo oli käsittääkseni ensimmäinen Eurooppalainen sarjavalmisteinen turboauto.

Tehoa BMW:n 2-litran nelikosta on otettu turbolla ja Kugelfischerin ruiskulla 170hv. Auto tuli tuotantoon vuonna 1973, mutta öljykriisi tyrehdytti mallin myynnin.

Kiehtova laite tänä päivänä - ja harvinainen sekä kallis.

Ja vaarallinen.
Turbon mukaantulo taisi olla aika rajua, ei siis ollut kyse mistään kovin sivistyneestä turbottamisesta.
Siinä vaiheessa kun turbo tuli mukaan - taisi lähteä ukolla kuin ukolla helposti lapasesta.

Ei tainnut BMW:n valmistuksen lopettaminen kaatua yksin energiakriisiin.
Mutta kunnianhimoinen ja erikoinen projekti tuokin.
Ehkäpä aika ei tuolloin ollut vielä ihan kypsä turbolle?


SAAB kuitenkin käynnisti varsinaisen villityksen. Sitä ei kai voi kiistää?

Tässä vielä TM:n tyypit Saabista



Kuva
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Garretin kolmonen on pienikokoinen ahdin joka tulee pehmeästi mukaan. No sen ajan standardeilla ehkä :) Olen tuon artikkelin monesti aikaisemmin lukenut, mutta puristussuhteen alentaminen nokka-akselia muuttamalla hymyilyttää aina vaan. Ilmeisiä öljynlämpöongelmia on kärsitty kun kerran lauhdutinta (laite joka tiivistää höyryn takaisin nesteeksi) tarvitaan.

Se ensimmäinen turboahdettu sarjavalmisteinen henkilöauto oli tosiaan Corvair Monza ja Oldsmobile Jetfire vuonna 1962. Eka ruiskuauto oli pikkuruinen 2-sylinterinen Gutbrod Superior 1952.
2002tii
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Touko 01, 2004 21:54
Paikkakunta: Länsi-Pohja

Viesti Kirjoittaja 2002tii »

Ja vaarallinen.
Turbon mukaantulo taisi olla aika rajua, ei siis ollut kyse mistään kovin sivistyneestä turbottamisesta.
Siinä vaiheessa kun turbo tuli mukaan - taisi lähteä ukolla kuin ukolla helposti lapasesta.

Ei tainnut BMW:n valmistuksen lopettaminen kaatua yksin energiakriisiin.
Mutta kunnianhimoinen ja erikoinen projekti tuokin.
Ehkäpä aika ei tuolloin ollut vielä ihan kypsä turbolle?


SAAB kuitenkin käynnisti varsinaisen villityksen. Sitä ei kai voi kiistää?
No, eikai nyt sentään vaarallinen? :roll:

Tokihan siinä kunnon aasinpotku oli, johtuen suuresta kuorma-auton turbosta. Tuskin se mikään mahdottoman hankala auto on kuitenkaan ollut käsitellä, sillä tiedän eräänkin yksilön olleen aikoinaan Rovaniemellä jonkun naisen käytössä!

Saabin asema turbon kehittäjänä, etenkin arkikäyttöön, on kiistaton. Ja Saab tosiaankin aloitti tuon "turbovillityksen", sillä lähes jokaisella autotehtaalla on nykyisin turbo-malli valikoimissaan. BMW taas jättäytyi tuosta "villityksestä" jo 80-luvun alkupuolella, sekä kilpa- että siviililiikenteen puolella, varsin menestyksekkäästi.
Maailman hienoimmat autot eivät ole etuvetoisia.
Vastaa Viestiin