Kuljettajan oven ikkunahissi 9-3

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
99tbo
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 10:11
Paikkakunta: kempele

Re: Kuljettajan oven ikkunahissi 9-3

Viesti Kirjoittaja 99tbo »

Juuri tuon vaijerihissin ostin 95 € hintaan Fixus kaupasta ja asensin paikalleen omaani ng-kolkkiin ja sinnehän tuo passas kuin isä äitin selkään, ja tietääkseni ng malliin ei ole laitettu kun vaijerimallin hissiä
#1737

toni1976
"Hirsch"
Viestit: 803
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Kuljettajan oven ikkunahissi 9-3

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Tornion Fixus-kauppiaalla oli eri suolaiset hinnat, kun 250 euron hintaan koitti mulle tuollaista kaupitella :lol:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3351
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuljettajan oven ikkunahissi 9-3

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuollainenhan se on.

Eipä ole paha hinta uudeksi. Itse tilasin käytetyn Ruotsista purkaamosta ja maksoi se muistaakseni ainakin tuon verran. Sikäli jännä juttu, että se on itsellä edelleenkin vaihtamatta, kun ei enää paukahdakaan yhdessä kohtaa ikkunaa alaslaskiessa.

Näinhän siinä käy, kun varaudut jo etukäteen, niin sitten ei ole ollut tarvettakaan vuosikausiin 8O .
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

toni1976
"Hirsch"
Viestit: 803
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Kuljettajan oven ikkunahissi 9-3

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Tänään sitten vihdoin ja viimein sain aukaistua tuon kolkin ovipahvin.
Löysäsin ikkunan irti ja nostin sen pois paikoiltaan. Sitten irrotin ikkunamekanismin mutterit 4 kpl ja moottorin ruuvin. Sitten taiteilin mekanismin pois oven sisästä.
Ruuvasin moottorin irti mekanismista ja sieltä alta paljastui viallinen muovirulla, jonka takia vaijeri oli päässyt karkaamaan rullasta.
Uusi mekanismi paketista esille, vanha moottori siihen paikoilleen ja sitten taiteilemaan sitä paikoilleen. Suht helpostihan se meni...
Ruuvit ja mutterit kiinni, lasi paikoilleen ja ovipahvi paikoilleen. Vaikuttaisi toimivan 8)
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362

henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kuljettajan oven ikkunahissi 9-3

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Mulla oireilee kuskinpuolen etuikkuna sillä lailla, että se nousee hyvin vaivalloisesti ylös ja alkaa nostaa tiivisteitä mukanaan sieltä ikkunan uumenista. Onko tämä mahdollisesti kanssa hissivika vai voiko sieltä jokin muu(halvempi) osa olla irti/rikki?

En ole vielä purkanut verhoilua ja kurkannut sisään.
Voisin jotkin helpot ohjeet ottaa vastaan, että miten lähetään purkamaan oviverhoiluja sun muuta tarvittavaa projektia varten. Ei ole vielä mitään kokemusta kolkeista remonttien suhteen, niin olen aika ummikko näiden kanssa :)
Saab 95 2.3t autom.-06

karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kuljettajan oven ikkunahissi 9-3

Viesti Kirjoittaja karg »

Sisäkahvan kuori irti, sieltä löytyy pari torxia. Ovipahvin reunat on kiinni nastoilla, joten nostelet vaan hillitysti ne irti. Kantsii pistää WIS koneelle, niin näkee tarkemmat ohjeet oven purkamiseksi, jos ei jaksa itse pähkäillä kaikkea.

cc
"Aero"
Viestit: 411
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Kuljettajan oven ikkunahissi 9-3

Viesti Kirjoittaja cc »

henkkaw10 kirjoitti:Voisin jotkin helpot ohjeet ottaa vastaan, että miten lähetään purkamaan oviverhoiluja
Tässä videota ovipahvista
https://www.youtube.com/watch?v=GN73P23sbSw
Avauskahvan kuoren irrotus tuossa ei kovin tyylikästä, lähtee helpoimmin kun alottaa alareunasta siitä mutkan kohdalta.
Sellaiset muoviset muutaman euron "purkuraudat" tuossa hyvät mutta vaihvoin kynsin tai ruuvimeisseliläkin onnistuu.
#1894: 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05

toni1976
"Hirsch"
Viestit: 803
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Kuljettajan oven ikkunahissi 9-3

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Ja tuossa aika selkeät ohjeet ikkunamekanismin vaihdolle:
https://youtu.be/AMjJo8Fej04
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362

henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kuljettajan oven ikkunahissi 9-3

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Kiitos kaikille vastaajille ja linkittäjille :) Täytyy alkaa askartelemaan, kun aikaa löytyy.
Saab 95 2.3t autom.-06

Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuljettajan oven ikkunahissi 9-3

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

mulla sama ongelma.. hajos kuskin ikkunan nostin tai ainakin äänestä päätellen päättelin (rutinaa) ja lasi jäi jumiin...

ymmärsinkö nyt oikein noista osista mitä kattelin (kyseessä siis -05 9-3)

http://www.skandix.de/a/1020828/ tuo on siis ilman sitä turvajuttua, et jos jotain välissä niin ei paina kiinni

http://www.skandix.de/a/1035914/ ja tämä sillä turvajutulla?

upi
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Kuljettajan oven ikkunahissi 9-3

Viesti Kirjoittaja upi »

Olisko tuosta korjausarjasta apua?
http://www.automotoparts.eu/kSaab.php?lang=en

upi
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Kuljettajan oven ikkunahissi 9-3

Viesti Kirjoittaja upi »


lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6406
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kuljettajan oven ikkunahissi 9-3

Viesti Kirjoittaja lucaf »

toni1976 kirjoitti:
Ma Touko 02, 2016 18:31
Ja tuossa aika selkeät ohjeet ikkunamekanismin vaihdolle:
https://youtu.be/AMjJo8Fej04
Tuolla videolla pääsee alkuun, mutta siinä ei oikeastaan näytetä miten vaijerit ja hissin muovikiskot korvataan korjaussarjan uusilla osilla. Eikä näytetä sitä, miten ne muovikiskot napsautetaan metallivarteen kiinni.
Vaijereista on hyvä huomioida että kaikki kolme vaijeria on eri pituisia. Lisäksi moottorin rullan ympärille sitä vaijeria täytyy kiertää sen verran ettei mihinkään jää löysää, eli rullasta jää vain about yksi kaista "tyhjäksi". Käytännössä tuntuu aluksi mahdottomalta pingottaa vaijereita vaaditulle kireydelle. Mutta kun tajuaa hyödyntää molempien alakulmien ohjausrullien "ylimääräistä" pienempää kehää, niin sitten se onnistuu (ja ensimmäisellä käyttökerralla vaijerit ohjautuvat itsestään ohjausrullien isommalle kehälle).

Tätä harjoiteltiin tänään poitsun Saabissa kantapään kautta noin viisi tuntia (yksi ovi). Molemmat muovikiskot oli rikki, ja valkoisten alkuperäisten muovikiskojen uusiminen korjaussarjan keltaisilla, tarkoitti myös vaijereiden uusimista, koska originaalien vajerien päät eivät mahtuneet korjaussarjan keltaisiin muovikiskoihin. Kolme kertaa treenattiin ja systeemi levisi aina välittömästi kun painettiin sähköikkunan nappulaa. Neljännellä kerralla onnistuttiin virittämään häkkyrä ilmeisesti oikein. Nyt ollaan aika pro tuossa hommassa vaikka monesti teki mieli luovuttaa :lol:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)

Vastaa Viestiin