Saabien moottorit.
Saabien moottorit.
Tälläinen tyhmä kysymys, että missä uusissa saabin malleissa ja moottorityypeissä käytetään ooppelin koneita?. Valottakaas joku

Kaikki V6 ja TiD koneet (paitsi sportsedanin uusimmat 1.9TiD:t) sekä Sport Sedanin 1.8i vaparikone ovat Opelilta. Kaikki muut sitten taitaa olla Saabin omia, korjatkaa jos olen väärässä.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viesti:
Itse olen siinä uskossa että tuo 2.3T kone ois kaikista eniten "saabia", lohkoa ja kanttakin myöten... muut sitten olisi vähemmän (esim tämä 2.2:een perustuva 2.0T), ja noi dieselithän on sitten mitä on (Isuzu, Opel ja fiat) 

9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Sitä verkostoituminen tuo tulleessaan, kun yritykset verkostoitumalla laskevat kuluja = tilataan samaa osaa paljon = halvempaa ja parantaa kilpailukykyä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Eli siis 900:ssa, og9-3:ssa ja kaikissa nykyisissäkin 9-5:ssa käytettävät nelisylinteriset bensakoneet (2,0 ja 2,3 eli 1985 ja 2290 cm3) ovat Saabin omia valurautalohkoon perustuvia pannuja.
Tai siis niin omia kuin Saabin moottorit koskaan ovat olleet: perustuuhan Saabin moottorin lohko enemmän tai vähemmän siihen vanhaan surullisen kuuluisaan Triumphin koneeseen, jota sellaisenaankin (1,85) oli ysiysissä alkuvuosina. Mutta Saab joka tapauksessa valmistaa nämä koneet lohkoa myöten kokonaan itse.
9-3 Sport Sedanin GM-koneita ei ihan sellaisenaan ole käytössä Opeleissa (paitsi kai 2,0 175 hv-turbo Opeleissa) tai muissakaan GM-merkeissä, mutta vaikka nämä GM-koneetkin sisältävät siis paljon Saabille ainutlaatuisia ja Saabin suunnittelemia osia, jonkun tiedon mukaan niitä ei enää koottaisi Södertäljessä (joku toinen tietolähde taas väitti päinvastaista...). Mutta se on ainakin varmaa, ettei Saab tee itse alumiinisia lohkoja näihin moottoreihin.
Tai siis niin omia kuin Saabin moottorit koskaan ovat olleet: perustuuhan Saabin moottorin lohko enemmän tai vähemmän siihen vanhaan surullisen kuuluisaan Triumphin koneeseen, jota sellaisenaankin (1,85) oli ysiysissä alkuvuosina. Mutta Saab joka tapauksessa valmistaa nämä koneet lohkoa myöten kokonaan itse.
9-3 Sport Sedanin GM-koneita ei ihan sellaisenaan ole käytössä Opeleissa (paitsi kai 2,0 175 hv-turbo Opeleissa) tai muissakaan GM-merkeissä, mutta vaikka nämä GM-koneetkin sisältävät siis paljon Saabille ainutlaatuisia ja Saabin suunnittelemia osia, jonkun tiedon mukaan niitä ei enää koottaisi Södertäljessä (joku toinen tietolähde taas väitti päinvastaista...). Mutta se on ainakin varmaa, ettei Saab tee itse alumiinisia lohkoja näihin moottoreihin.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Juu, tässä tapauksessa tarkoitin "Saabin valmistamalla" erityisesti sitä, ettei ko. osa tai kokonaisuus tule valmiina joltain muulta GM-konsernin osalta kuten O***lilta! Eli alihankkija, joka tekee osia nimenomaan Saabille, on tässä mielessä Saabin oma alihankkija! Tällaistahan autonvalmistus on nykyisin kaikilta osiltaan, autotehtaassahan tosiaan vain kasataan valmiita osia ja osakokonaisuuksia. Mutta Saabilla on kuitenkin edelleen mm. oma moottorien kokoonpanolinja Södertäljessä ja (manuaali-)vaihteistotehdas Göteborgissa...jehhe kirjoitti:Miten määritellään se että Saab valmistaa?Olisiko oikeammin sanottu Saab kokoaa. Esim. pakosarjat 99 saboihin on tulleet Pietarsaresta. Tuskin muitakaan moottorin osia Saab sen kummemmin on itse valmistanut. Alihankkijat ovat ne Saabille valmistaneet.
Tässä kohtaahan Saabin katoava itsenäisyys on melkoinen pala myös alihankkijoille, muutamat harvat voittavat ja tekevät sitten samoja osia ympäri maailmaa valmistettaviin GM-kärryihin, Saabien lisäksi vaikkapa Holdeneihin ja Saturneihin, mutta suuri osa putoaa pelistä jo kapasiteettiongelmien vuoksi kokonaan, valitettavasti.
Saabisti #2397