Saabien moottorit.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Saabien moottorit.

Viesti Kirjoittaja alustar »

Tälläinen tyhmä kysymys, että missä uusissa saabin malleissa ja moottorityypeissä käytetään ooppelin koneita?. Valottakaas joku

:)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kaikki V6 ja TiD koneet (paitsi sportsedanin uusimmat 1.9TiD:t) sekä Sport Sedanin 1.8i vaparikone ovat Opelilta. Kaikki muut sitten taitaa olla Saabin omia, korjatkaa jos olen väärässä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Eikös jossakin 9-3 diisselissä ole Fiatin pata..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Fiat 1,9 löytyy Sport sedanista.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Eikös 9-3 ss turbomoottoritkin pohjaudu Opelin 2,2-litraiseen moottoriin ja Opelin turbot ole saabista, tosin hieman eri viritysasteilla?
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

1.9 diesel on GM-Fiat powertrain kehittämä.

9-3 SS:n 2 litrainen turbo pohjautuu GM:n L850:een, joka oli GM:n ensimmäinen aidosti globaali kone. Sitä ei siis suunnitellut mikään yksittäinen brändihaara.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Missä kaikissa merkeissä tuotta L850-konetta on käytetty?
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Kuva
Ja muitakin.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Onko muuten 9-5 ja vanhan 9-3:sen moottri saabin "oma" vai pohjautuuko sekin johonkin muuhun moottoriin?
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Itse olen siinä uskossa että tuo 2.3T kone ois kaikista eniten "saabia", lohkoa ja kanttakin myöten... muut sitten olisi vähemmän (esim tämä 2.2:een perustuva 2.0T), ja noi dieselithän on sitten mitä on (Isuzu, Opel ja fiat) :roll:
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sitä verkostoituminen tuo tulleessaan, kun yritykset verkostoitumalla laskevat kuluja = tilataan samaa osaa paljon = halvempaa ja parantaa kilpailukykyä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Eli siis 900:ssa, og9-3:ssa ja kaikissa nykyisissäkin 9-5:ssa käytettävät nelisylinteriset bensakoneet (2,0 ja 2,3 eli 1985 ja 2290 cm3) ovat Saabin omia valurautalohkoon perustuvia pannuja.

Tai siis niin omia kuin Saabin moottorit koskaan ovat olleet: perustuuhan Saabin moottorin lohko enemmän tai vähemmän siihen vanhaan surullisen kuuluisaan Triumphin koneeseen, jota sellaisenaankin (1,85) oli ysiysissä alkuvuosina. Mutta Saab joka tapauksessa valmistaa nämä koneet lohkoa myöten kokonaan itse.

9-3 Sport Sedanin GM-koneita ei ihan sellaisenaan ole käytössä Opeleissa (paitsi kai 2,0 175 hv-turbo Opeleissa) tai muissakaan GM-merkeissä, mutta vaikka nämä GM-koneetkin sisältävät siis paljon Saabille ainutlaatuisia ja Saabin suunnittelemia osia, jonkun tiedon mukaan niitä ei enää koottaisi Södertäljessä (joku toinen tietolähde taas väitti päinvastaista...). Mutta se on ainakin varmaa, ettei Saab tee itse alumiinisia lohkoja näihin moottoreihin.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Miten määritellään se että Saab valmistaa? :wink: Olisiko oikeammin sanottu Saab kokoaa. Esim. pakosarjat 99 saboihin on tulleet Pietarsaresta. Tuskin muitakaan moottorin osia Saab sen kummemmin on itse valmistanut. Alihankkijat ovat ne Saabille valmistaneet.
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

jehhe kirjoitti:Miten määritellään se että Saab valmistaa? :wink: Olisiko oikeammin sanottu Saab kokoaa. Esim. pakosarjat 99 saboihin on tulleet Pietarsaresta. Tuskin muitakaan moottorin osia Saab sen kummemmin on itse valmistanut. Alihankkijat ovat ne Saabille valmistaneet.
Juu, tässä tapauksessa tarkoitin "Saabin valmistamalla" erityisesti sitä, ettei ko. osa tai kokonaisuus tule valmiina joltain muulta GM-konsernin osalta kuten O***lilta! Eli alihankkija, joka tekee osia nimenomaan Saabille, on tässä mielessä Saabin oma alihankkija! Tällaistahan autonvalmistus on nykyisin kaikilta osiltaan, autotehtaassahan tosiaan vain kasataan valmiita osia ja osakokonaisuuksia. Mutta Saabilla on kuitenkin edelleen mm. oma moottorien kokoonpanolinja Södertäljessä ja (manuaali-)vaihteistotehdas Göteborgissa...

Tässä kohtaahan Saabin katoava itsenäisyys on melkoinen pala myös alihankkijoille, muutamat harvat voittavat ja tekevät sitten samoja osia ympäri maailmaa valmistettaviin GM-kärryihin, Saabien lisäksi vaikkapa Holdeneihin ja Saturneihin, mutta suuri osa putoaa pelistä jo kapasiteettiongelmien vuoksi kokonaan, valitettavasti.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Vastaa Viestiin