Käden lepuuttaminen kepillä

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Käden lepuuttaminen kepillä

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Mites oikeen tuo on. Kuluttaako käden lepuuttaminen vaihdekepillä laatikkoa? Onko tässä auto(laatikko) kohtaisia eroja? Joskus ollu tuosta puhetta ja mielipiteitä on löytynyt laidasta laitaan.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Kyllä käsittääkseni se olisi näin, että synkrot kärsii...
Ainakin tämä on yleistä juuri 3-vaihteella tämä nojaaminen.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllä se siitä turpaan ottaa, synkrot tosiaan tuli ekana mieleen kuten Turbo16:kin laitto.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Muistaakseni asiata oli täällä hiljattain juttua, en kyllä haku -toiminnolla vielä löytänyt. Mutta vastaus kaikessa karuudessaan oli muistaakseni, että ei saa räpylää siinä "lepuuttaa". Käden "paino" siirtyy vaihteiston välitystankoja myöden laatikkoon ja aiheuttaa hallaa, manuaali tai tomaatti. Jotain ton suuntaista se oli, parempimuistiset korjatkoon, jos tuli väärää informaatiota.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Jeps oonkin yrittäny välttää tuota lepuuttelua, mutta kun se käsi sattuu vaan niin sopivasti siihen kepille :) Onneks on vanha paska auto.
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Joku sanoi sen olevan yhtä huono asia, kuin jalan osittainenkin lepuuttaminen kytkyttimen päällä
...Joillain on sellainen tapa, että kättä lepuutetaan vaihdekepin päällä se on ihan normaalia, mutta huono homma silti :x
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

...
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 27, 2007 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Siriam
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Siriam »

Mä lepuutan kättäni joko käsijarrussa tai sitten ihan vain reiden päällä. Tuli autokoulussa sellaset sanktiot siitä jos piti kättä vaihdekepin päällä että huh huh. :D
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Luulenpa että ennen synkroja turpiin ottaa vaihteensiirtäjän "muoviset" liukupinnat. Pinnat on tehty vain siirtoja varten ei jatkuvan paineen alla olemiseen.
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Vai sillä lailla. :?
No lepuutan kättä millon missäkin mut kyllähän tota tulee sitä vaihdekeppiäkin hiplailtua nojaamalla.. :oops: Pitääpä siirtää kättä taaemmas ja alkaa kahvattajaksi. :roll: :P
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Milli kirjoitti:
No lepuutan kättä millon missäkin...
Jep kuten eukon *köhköh* ajellessa..? Juu ehkä harrastin tänään.. ehkä en.. tunnusta en ainakaan mitään.. :oops:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Ikiwanhassa 99:ssa ei kytkinpoljin hievahdakkaan, ellei sitä tosissaan paina joten kyllä kevyemmän kaverin jalka siinäkin tilapäisesti lepää.

Ja kädet pidetään tietysti ratissa kiinni, kuten vanha autokoulun opettaja sanoi: "eihän sitä rallikuskitkaan yhdellä kädellä aja".
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

TuuSaR kirjoitti:Ikiwanhassa 99:ssa ei kytkinpoljin hievahdakkaan, ellei sitä tosissaan paina joten kyllä kevyemmän kaverin jalka siinäkin tilapäisesti lepää.

Ja kädet pidetään tietysti ratissa kiinni, kuten vanha autokoulun opettaja sanoi: "eihän sitä rallikuskitkaan yhdellä kädellä aja".
Jep, johon voisi todeta, että ei ne rallikuskit myöskään ole ohittamatta jos vaan tilaa löytyy.. ja lati tiskiin.. :twisted:
Tuota vissiin sovelsi isäukkoni.. joka sai sakot autokoulun kuplawolkkarilla kun ajeli hieman reippahanlaisesti.. eli mitä se rakkine kulki. 8O

Autokoulun opettajallehan ne sakot periaatteessa olisivat kuuluneet, mutta isukki sai vaihtoehdoksi maksaa sakot itse tai tulee ongelmia kortin saannissa... :twisted:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Eipä tule lepuutettua kun on rattivaihteet :D
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Johan joku ajo-ohjemanuaalikin. Saabin oma sano, jotta kättä ei saa pitää kepillä (tomaatti). En kyllä ymmärrä miksei.
Vastaa Viestiin