Noissa uusissa dieseleissä, kuten esim. VW:n Powerdiesel täytyy ottaa huomioon se, että niillä ei enää ajeta "wanhojen" dieselien km -lukemia, kun maksimiahtopaineet on jossain 1.3 barissa
Niin, trendihän on kaikissa autoilun päälle ymmärtävissä valtiossa se, että autokantaa pyritään siirtämään aina vain uudempiin malleihin. Tätähän tietysti edesauttaa se, että vanhat laukeaa entistä nopeammin korjauskelvottomaan kuntoon, eikä naapurin pappa enää tdi-golfilla ajelekaan puoltamiljoonaa kilometriä niin kuin vanhalla kunnon nakuttimella

. Onneksi Suomen valtio suuressa viisaudessaan pitää uusien ajoneuvojen verotuksen korkealla, ja kohdistaa sen vielä nimenomaan auton ostohintaan (eikä esim. käyttöön), niin että me saamme vielä pitkään nauttia vanhoista autoistamme ja niiden korjaamisesta, kun uuteen ei anna talous periksi tai ei viitsi myydä sieluaan pankille lainan merkeissä.
Mutta politikointi sikseen, on kyllä oikeasti melkoisen vaikuttavaa lukemaa 1,9 litrasesta kiisselipannusta, jos oikein vielä tuotantoon on tulossa
