Käsijarrun säädön suojapultti
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Käsijarrun säädön suojapultti
Käsijarrun säädön suojapultti on 26 vuoden aikana ruostumisen ja avaamisten myötä mennyt sellaiseen kuntoon, että hyvä, että millään saa sitä enää auki.
Saimme kuin saimme sen auki, mutta mistä uusi pultti sen tilalle? Eli onko sitä erikseen varaosana saatavana?
Samoin tuo käsijarrun suojakumi on mennyt molemmilta puolilta. Marmorilta muistaakseni suolainen hinta. Mistä löytyisi halvemmalla?Opel Vectrassa taitaa olla ihan samanlainen suojakumi.
Saimme kuin saimme sen auki, mutta mistä uusi pultti sen tilalle? Eli onko sitä erikseen varaosana saatavana?
Samoin tuo käsijarrun suojakumi on mennyt molemmilta puolilta. Marmorilta muistaakseni suolainen hinta. Mistä löytyisi halvemmalla?Opel Vectrassa taitaa olla ihan samanlainen suojakumi.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90
Re: Käsijarrun säädön suojapultti
Saabilta sai joskus koko sarjaa(jossa tuo päätypultti on mukana) osanumerolla 4107793, mutta sillä oli melko suolainen hinta, luokkaa 45-50€. Pelkkää pulttia siis ei saa. Sarjan saatavuudesta ei tietoa tällä hetkellä. Tuohon kyllä saattaisi löytyä jostain hydrauliikkaliikkeestä ihan joku kierretulppa, jos vaan passeli kierre löytyy. Se hammastettu säätöruuvi on siellä se hankalampi osa, jos sen saa rikki, kun korvaavaa ei tahdo löytyä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Re: Käsijarrun säädön suojapultti
Kiitos.
Starkin, Motonetin ja Bilteman kävin läpi. Tuolla kierteellä ei löytynyt sopivaa pulttia.
Starkin, Motonetin ja Bilteman kävin läpi. Tuolla kierteellä ei löytynyt sopivaa pulttia.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90
Re: Käsijarrun säädön suojapultti
Purkusatuloista nyt voisi saada kelvollisen tulpan, mutta voin käydä täällä paikallisessa hydraulipuolen liikkeessä kyselemässä löytyisikö sopivaa heidän valikoimistaan.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Käsijarrun säädön suojapultti
Miksei sopivan kokoinen kumitulppakin kävisi ainakin siksi aikaa kun kierteellistä etsitään. Tai muovitulppa tai nokare vaseliinia.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Re: Käsijarrun säädön suojapultti
Vaseliinia laitettu ja vanha tulppa ei kovinkaan kireelle.Juha96 kirjoitti:Miksei sopivan kokoinen kumitulppakin kävisi ainakin siksi aikaa kun kierteellistä etsitään. Tai muovitulppa tai nokare vaseliinia.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90
Re: Käsijarrun säädön suojapultti
Jostain omien autojeni satulasta viilasin vanhaan pyöristyneeseen tulppaan uudet kulmat. Onkohan alkuperäinen 14 mm ja päädyin 11 - 12 mm kokoon. Jossain uudemmassa satulassa taisi olla Torx-kantainen tulppa.
Re: Käsijarrun säädön suojapultti
Sieltä reiästä ei pitäisi tulla jarrunestettä, mikäli stefat on kunnossa. Jos vuotaa, niin omissa satuloissa on vain vähän kastellut tulpan taustaa. -96 satuloissa vielä ihan samanlainen tulppa 14mm kannalla.
Tuosta säätöruuvista kävin joskus juttelemassa paikallisella konepajalla ja tuumas, että onnistuu tekeminen, mutta ei kuusiokololla. Meisselille onnistuu ura ja silloin materiaali olis akseliterästä tai jotain muuta alkuperäistä kestävempää. Alkuperäiseen on tehty vissiin prässäämällä hammastus, koska mitään koneistuspintoja ei näy, isompi hammaspyörä on koneistettu. Tilausmäärä pitäis olla jotain luokkaa 100kpl min, jotta edes lähtevät tekemään. En lähtenyt ainakaan siltä seisomalta tilaamaan.
Matti
Tuosta säätöruuvista kävin joskus juttelemassa paikallisella konepajalla ja tuumas, että onnistuu tekeminen, mutta ei kuusiokololla. Meisselille onnistuu ura ja silloin materiaali olis akseliterästä tai jotain muuta alkuperäistä kestävempää. Alkuperäiseen on tehty vissiin prässäämällä hammastus, koska mitään koneistuspintoja ei näy, isompi hammaspyörä on koneistettu. Tilausmäärä pitäis olla jotain luokkaa 100kpl min, jotta edes lähtevät tekemään. En lähtenyt ainakaan siltä seisomalta tilaamaan.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Käsijarrun säädön suojapultti
kyllähän erikoispulttiliikeistä varmaan jonkun pituinen pultti tuollakin kierteellä löytyy.
minä myös viilasin 6- kantaisen, piti vaan ensin vetää johonkin vanhaan mutteriin tuo kierre, että sain kunnolla ruustukkiin kiinni. ostettu mutteri olisi helpompi ratkaisu.
Jos torx- kolo on luovuttanut, niin meisseliuran voisi sahata panemalla esim 2 rautasahan terää kiinni, jolloin syntyy sopivan leveä ura.
Kun maalaa kannan, niin kestää paremmin.
minä myös viilasin 6- kantaisen, piti vaan ensin vetää johonkin vanhaan mutteriin tuo kierre, että sain kunnolla ruustukkiin kiinni. ostettu mutteri olisi helpompi ratkaisu.
Jos torx- kolo on luovuttanut, niin meisseliuran voisi sahata panemalla esim 2 rautasahan terää kiinni, jolloin syntyy sopivan leveä ura.
Kun maalaa kannan, niin kestää paremmin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Käsijarrun säädön suojapultti
Terve,
omastakin oli nuo pultinkannat nuljaantuneet. Lähtivät lopulta iskumeisselillä irti.
Hitsasin vanhan pultin nuljaantunenn kannan päälle 17 mm mutterin, nyt on auennut hyvin.
Martti
omastakin oli nuo pultinkannat nuljaantuneet. Lähtivät lopulta iskumeisselillä irti.
Hitsasin vanhan pultin nuljaantunenn kannan päälle 17 mm mutterin, nyt on auennut hyvin.
Martti
MaKo
93b -59, 99 -69, 99T -79, 900 T16 -86, 900 T16(Trionic) -88, 900i16 -92, 900 2,1 -92,
900 T16 Cab(Trionic) -92, 9000CS -96(Maptun Stage7), 9-3 SE -01 (Maptun Stage1), 9-5 Aero/Hirsch SW -05
93b -59, 99 -69, 99T -79, 900 T16 -86, 900 T16(Trionic) -88, 900i16 -92, 900 2,1 -92,
900 T16 Cab(Trionic) -92, 9000CS -96(Maptun Stage7), 9-3 SE -01 (Maptun Stage1), 9-5 Aero/Hirsch SW -05
Re: Käsijarrun säädön suojapultti
Luulisi noita tulppia löytyvän, jos laittaa ostoilmon foorumille.
Paljonhan vanhoja satuloita menee hyvien tulppien kanssa hylkyyn.
Paljonhan vanhoja satuloita menee hyvien tulppien kanssa hylkyyn.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm