Lambdan johdot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sammy
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2003 19:50

Lambdan johdot

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Rupesin tuossa yks päivä tutkimaan tuota laitetta ja huomasin, että niistä kolmesta johdota (muistaakseni musta-keltainen-punainen) punainen piuha oli poikki. Auto on kuitenkin käynyt ja toiminut silti ihan moitteettomasti. Mielestäni se piuha menee kohti sitä Lucasin boxia mut en kerinny tarkemmin syynäämään...
Mitä hyötyä punaisesta johdosta siis on jos sen katkeaminen ei tunnu vaikuttavan mihinkään? Vai onko kenties lambda sitten sökö? Vai mitä?
Jos Jumala olisi halunnut ihmisen kuuntelevan stereomusiikkia, hän olisi antanut ihmiselle kaksi korvaa...
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Hmm josko olis esilämmityksen johdot noi mitkä on poikki.

Täytyypä tarkistaa kirjasesta..

Kerro vielä millä koneella autosi on? Toi lucaksen boksi viittaisi matalapaineturboon..

Esimerkiksi i8:ssa ei lambdalle mene kuin yksi johto. Voihan olla, että lambda on joskus vaihdettu tarvikemalliseen ja johdot on oikeasti ylimääräisiä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Menee 3 johtoa omassa i8 katissa..
2 vaan on lämmityksen...
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Siis onko kyseessä lucas vai lh-jetronic? Vapari vai turbo ja vuosimalli?
Lh-jetin ja lucaksen lambda-anturit toimivat eri periaatteella.

Näin äkkiseltään ajateltuna lh-jetin zirconia-tyyppinen anturi toimisi myös ilman esilämmitystä, koska se generoi signaalijännitteen itse. Lucasin titania-tyyppinen ei ainakaan toimi lainkaan ilman lämmitysvirtaa, koska se tarvitsee sitä signaalin generoimiseen (titania-anturi toimii resistanssia muuttamalla).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sammy
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2003 19:50

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Siis tekniikkana on ´92 täyspaine turbo 16v Lucasin ruiskulla... Ja oli johto sen näköinen ettei ole vähään aikaan toiminutkaan... Oli sulanut sen näköisesti, että on vissiin ollut läheisessä yhteydenpidossa "mutkan" kanssa...
Jos Jumala olisi halunnut ihmisen kuuntelevan stereomusiikkia, hän olisi antanut ihmiselle kaksi korvaa...
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Se on sen anturin lämmityksen plusjohto... Yksi johto on anturisignaali, yksi maa ja yksi plus... Ilman tuota lämmitystäkin se toimii, mutta lämmetessä pitäisi noin kestää kauemmin ennenkuin anturi antaa oikeaa infoa ECU:lle.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Orggis lucasin ruiskun lambda ei kyllä toimi jos se ei saa lämmitysvirtaa. Kokeiltu ja huomattu on. Tällöin palaa myös check engine.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

pystyykö sen lucasin lambdan purkamaan, kun on nätisti lähtenyt ne johdot sieltä sisältä irti :D

ja jos pystyy, niin mikähän on oikea järjestys :?:

muuten taitaa olla toi ehjä :oops:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kerrottakoon että ainakin tuo omani 14.0 lucas toimii hyvin "normaalillakin" lambdalla..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

mikkoimp kirjoitti:kerrottakoon että ainakin tuo omani 14.0 lucas toimii hyvin "normaalillakin" lambdalla..
kerrotaan jos toimii mullakin 8)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

onko millasia tietoja johtojen väreistä ja tarkotuksista ?

saabin orkkis johdot on

musta, punanen ja valkonen.

musta menee normi apikoon ja punanen ja valkonen plugiin.

epäilisin että musta on signaali ?

ja lämmitysjohtoja noi muut. lämmitysjohdoilla ei vissiin oo niin väliä kumin päin laittaa vai onko ? m :oops: :lol:

täytyy kohta ettiä ohjeet ja tarkastella.
Vastaa Viestiin