Subin kytkentä
Subin kytkentä
Mistä olisi helpoin ottaa input tulo ulkoiselle subille Auto on siis MY 05 Aero wagon AS 2 navilla. Siis ilman tehtaan subia. Ostin eilen Hertzin sub + vahvistin boxin ja virtapiuhat vedin kynnyskoteloita pitkin akulle, mutta mistä otan sisääntulon subin vahvistimelle ja missä alkuperäinen vahvistin sijaitsee
9-5 AERO -05
Re: Subin kytkentä
Edit. Koitin etsiä foorumilta aihetta, mutta en löytänyt. Oliko vanhemmissa MY 02-04 vahvistin etupenkin alla , mutta tässä ei ainakaan ole.petriky kirjoitti:Mistä olisi helpoin ottaa input tulo ulkoiselle subille Auto on siis MY 05 Aero wagon AS 2 navilla. Siis ilman tehtaan subia. Ostin eilen Hertzin sub + vahvistin boxin ja virtapiuhat vedin kynnyskoteloita pitkin akulle, mutta mistä otan sisääntulon subin vahvistimelle ja missä alkuperäinen vahvistin sijaitsee
9-5 AERO -05
Re: Subin kytkentä
Vänkärin jalkatilan verhoilun takana, renkaan puolella pitäisi vahvistimen sijaita.
9-3 SS 2.0t BioPower Aero '09
9-3 Cab 2.0t '99
9-3 Cab 2.0t '99
Re: Subin kytkentä
Ok kiitos. Eli sieltä sitten sivu verhoilua irti, mutta mitenköhän otan sen signaalin subille
Otanko "varastimella" jostain piuhoista kiinni, ja mistä niistä Käsittääkseni taajuksia on suodatettu orggis vahvistimella eri kaiuttimille ja nyt tietenkin pitäisi saada signaali, mistä alataajuuksia ei ole suodatettu.
Otanko "varastimella" jostain piuhoista kiinni, ja mistä niistä Käsittääkseni taajuksia on suodatettu orggis vahvistimella eri kaiuttimille ja nyt tietenkin pitäisi saada signaali, mistä alataajuuksia ei ole suodatettu.
9-5 AERO -05
Re: Subin kytkentä
Soittimen ja orig. vahvistimen välillä kulkee ainoastaan kaksi linjatasoista (balansoitua) signaalia, etukaiuttimet (etuovet ja kojelauta), sekä takaovet (ja subbari(t) AS3 vehkeissä).
Järkevä tapa lisätä vahvistin ja subbari on ryöstää signaali soittimen ja orkkisvahvarin takakaiutinlinjoista:
Vaihtoehto 1. Katkomalla linjatasoiset signaalijohdot ja kytkemällä pelkästään plussat RCA - jatkojohtoon lisävahvistimelle. Tällöin takakaiuttimet mykistyvät. RCA - jatkojohdon vaipat kannattaa maadoittaa orig. vahvistimen suojapellin kiinnityspultteihin häiriöiden eliminoimiseksi.
Vaihtoehto 2. Rosvoamalla pelkästään plussasignaalit RCA - jatkojohtoon, tällöin takakajarit säilyvät toiminnassa, mutta silloin lisävahvarin sisääntulosignaalin taso on heikompi. Toimivuus riippu lisävahvarin ominaisuuksista, eli joutuuko gainia säätämään niin, että subbari toistaa kaikki mahdolliset häiriötkin.
Ykkösmetodilla olen onnistuneesti kytkenyt lisävahvistimet tuon vanhemman femman AS2 radio/CD/kasettisysteemiin ja Aeron Prestige 200 navisysteemin perään.
Johtojen värit vaihtuvat vuosimalleittain, joten niitä en ala arvailemaan, kun nyt justiinsa ei ole WISsiä saatavilla.
Tekipä kytkennät kummalla tavalla tahansa, niin oleellista on, ettei soittimelta lähteviä "miinuslinjoja" kytketä lisävahvistimen RCA - johtoon. Balansoidussa systeemissä niissä kulkee myös signaali (vastakkaisvaiheisena plussaan nähden), eli niitä ei ole maadoitettu.
Sähkömiehet voi täsmentää, ajatus takkuaa näin aamukolmelta
Järkevä tapa lisätä vahvistin ja subbari on ryöstää signaali soittimen ja orkkisvahvarin takakaiutinlinjoista:
Vaihtoehto 1. Katkomalla linjatasoiset signaalijohdot ja kytkemällä pelkästään plussat RCA - jatkojohtoon lisävahvistimelle. Tällöin takakaiuttimet mykistyvät. RCA - jatkojohdon vaipat kannattaa maadoittaa orig. vahvistimen suojapellin kiinnityspultteihin häiriöiden eliminoimiseksi.
Vaihtoehto 2. Rosvoamalla pelkästään plussasignaalit RCA - jatkojohtoon, tällöin takakajarit säilyvät toiminnassa, mutta silloin lisävahvarin sisääntulosignaalin taso on heikompi. Toimivuus riippu lisävahvarin ominaisuuksista, eli joutuuko gainia säätämään niin, että subbari toistaa kaikki mahdolliset häiriötkin.
Ykkösmetodilla olen onnistuneesti kytkenyt lisävahvistimet tuon vanhemman femman AS2 radio/CD/kasettisysteemiin ja Aeron Prestige 200 navisysteemin perään.
Johtojen värit vaihtuvat vuosimalleittain, joten niitä en ala arvailemaan, kun nyt justiinsa ei ole WISsiä saatavilla.
Tekipä kytkennät kummalla tavalla tahansa, niin oleellista on, ettei soittimelta lähteviä "miinuslinjoja" kytketä lisävahvistimen RCA - johtoon. Balansoidussa systeemissä niissä kulkee myös signaali (vastakkaisvaiheisena plussaan nähden), eli niitä ei ole maadoitettu.
Sähkömiehet voi täsmentää, ajatus takkuaa näin aamukolmelta
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Subin kytkentä
Jos käyttää sitä vaihtoehtoa 1 , niin onkohan takakajarit vielä mahdollista saada toimimaan jotenkin järkevästi Lisävahvarissa on RCA ulosotto, voikohan sitä käyttää takakajareille, vai soiko ne sitten järjettömän kovaaTermos kirjoitti:Soittimen ja orig. vahvistimen välillä kulkee ainoastaan kaksi linjatasoista (balansoitua) signaalia, etukaiuttimet (etuovet ja kojelauta), sekä takaovet (ja subbari(t) AS3 vehkeissä).
Järkevä tapa lisätä vahvistin ja subbari on ryöstää signaali soittimen ja orkkisvahvarin takakaiutinlinjoista:
Vaihtoehto 1. Katkomalla linjatasoiset signaalijohdot ja kytkemällä pelkästään plussat RCA - jatkojohtoon lisävahvistimelle. Tällöin takakaiuttimet mykistyvät. RCA - jatkojohdon vaipat kannattaa maadoittaa orig. vahvistimen suojapellin kiinnityspultteihin häiriöiden eliminoimiseksi.
Vaihtoehto 2. Rosvoamalla pelkästään plussasignaalit RCA - jatkojohtoon, tällöin takakajarit säilyvät toiminnassa, mutta silloin lisävahvarin sisääntulosignaalin taso on heikompi. Toimivuus riippu lisävahvarin ominaisuuksista, eli joutuuko gainia säätämään niin, että subbari toistaa kaikki mahdolliset häiriötkin.
Ykkösmetodilla olen onnistuneesti kytkenyt lisävahvistimet tuon vanhemman femman AS2 radio/CD/kasettisysteemiin ja Aeron Prestige 200 navisysteemin perään.
Johtojen värit vaihtuvat vuosimalleittain, joten niitä en ala arvailemaan, kun nyt justiinsa ei ole WISsiä saatavilla.
Tekipä kytkennät kummalla tavalla tahansa, niin oleellista on, ettei soittimelta lähteviä "miinuslinjoja" kytketä lisävahvistimen RCA - johtoon. Balansoidussa systeemissä niissä kulkee myös signaali (vastakkaisvaiheisena plussaan nähden), eli niitä ei ole maadoitettu.
Sähkömiehet voi täsmentää, ajatus takkuaa näin aamukolmelta
9-5 AERO -05
Re: Subin kytkentä
Asia riippuu lisävahvarin ominaisuuksista. Jos sen RCA-ulosoton lähtötasoa voi säätää, niin hyvä, ongelmaksi voi kuitenkin muodostua mahdolliset häiriöt.
Lisävahvarin RCA-ulosoton voi kytkeä normaalisti orkkisvahvarin katkottuihin sisäänmenopiuhoihin (balansointi menetetään, mutta kytkennän pitäisi toimia normaalisti), eli tinaat keskikarvat ja maat esim. RCA-naarasliittimiin:
http://www.hifitalo.fi/rca-liitin-naaras-punainen
Suosittelen käyttämään laadukkaita liittimiä ja kaapelia, jos tuohon kytkentään päädyt.
Aerossa alkuperäinen vahvari soittaa ainoastaan kojelaudan kaiuttimia. Lisävahvari soittaa subbaria ja etuovien midbassoja. Voit kuvitella nuo midbassot sun auton takakajareiksi, kun kerron säädöistä:
Vahvistimessa (Hertz HDP5) on subbarille oma tasonsäätö. Denson navisoittimesta voi säätää faderilla kojelaudan/etuovien soinnin balanssiin, subi sitten sillä säädöllä sopivaksi.
Jos välttämättä haluat takaovista ääntä, suosittelisin kuitenkin kokeilemaan rosvoliittimien napsauttamista soittimelta tuleviin plussakarvoihin => lisävahvarin RCA:n plussat.
Jos ei toimi, niin mitään alkuperäistä johdotusta et ole vielä turmellut
Lisävahvarin RCA-ulosoton voi kytkeä normaalisti orkkisvahvarin katkottuihin sisäänmenopiuhoihin (balansointi menetetään, mutta kytkennän pitäisi toimia normaalisti), eli tinaat keskikarvat ja maat esim. RCA-naarasliittimiin:
http://www.hifitalo.fi/rca-liitin-naaras-punainen
Suosittelen käyttämään laadukkaita liittimiä ja kaapelia, jos tuohon kytkentään päädyt.
Aerossa alkuperäinen vahvari soittaa ainoastaan kojelaudan kaiuttimia. Lisävahvari soittaa subbaria ja etuovien midbassoja. Voit kuvitella nuo midbassot sun auton takakajareiksi, kun kerron säädöistä:
Vahvistimessa (Hertz HDP5) on subbarille oma tasonsäätö. Denson navisoittimesta voi säätää faderilla kojelaudan/etuovien soinnin balanssiin, subi sitten sillä säädöllä sopivaksi.
Jos välttämättä haluat takaovista ääntä, suosittelisin kuitenkin kokeilemaan rosvoliittimien napsauttamista soittimelta tuleviin plussakarvoihin => lisävahvarin RCA:n plussat.
Jos ei toimi, niin mitään alkuperäistä johdotusta et ole vielä turmellut
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Subin kytkentä
Saisko vähän tarkennusta tuosta maadoituksesta ja kytkennästä.Termos kirjoitti:Soittimen ja orig. vahvistimen välillä kulkee ainoastaan kaksi linjatasoista (balansoitua) signaalia, etukaiuttimet (etuovet ja kojelauta), sekä takaovet (ja subbari(t) AS3 vehkeissä).
Järkevä tapa lisätä vahvistin ja subbari on ryöstää signaali soittimen ja orkkisvahvarin takakaiutinlinjoista:
Vaihtoehto 1. Katkomalla linjatasoiset signaalijohdot ja kytkemällä pelkästään plussat RCA - jatkojohtoon lisävahvistimelle. Tällöin takakaiuttimet mykistyvät. RCA - jatkojohdon vaipat kannattaa maadoittaa orig. vahvistimen suojapellin kiinnityspultteihin häiriöiden eliminoimiseksi.
Ykkösmetodilla olen onnistuneesti kytkenyt lisävahvistimet tuon vanhemman femman AS2 radio/CD/kasettisysteemiin ja Aeron Prestige 200 navisysteemin perään.
Kokeilin soittimen takaa kytkeä pelkät + signaalit ja tuloksena aivan järjettömät häiriöt vaikka soitin ei edes ole päällä. Plus komea paukonen kun vahvistin sammuu.
Soittimelta lähteviä - johtoja ei ole kytketty mihinkään, ja soittimen takaa lähtee rca-kaapelit jälkiasennus vahvistimelle.
Mihin väliin tuo maadoitus kannattaisi ottaa? Tuosta naaras rca:sta soittimen takaa?
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Subin kytkentä
Balansoitu tarkoittaa että molemmat sisäjohdot tarvitaan ja vaippa on auton kuoressa. Varmasti paukkuu jos vain toinen "kuumakarva" kytketään, silloin koko signaaliväylä roikkuu ilmassa. Balansoitu kytkentä balansoimattomaan vaatii aina komponentin väliin tekemään sovituksen. Mitähän Termos on käyttänyt?
RCA on balansoimaton liitin.
Tienpäältä Samsung XCover3 By TapaTalk.
RCA on balansoimaton liitin.
Tienpäältä Samsung XCover3 By TapaTalk.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Re: Subin kytkentä
Onko sulla nyt paikoillaan orkkisrammari, vai se jälkiasennussoitin, jonka mainitsit toisessa viestiketjussa?Pee kirjoitti: Mihin väliin tuo maadoitus kannattaisi ottaa? Tuosta naaras rca:sta soittimen takaa?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Subin kytkentä
Hyvin tuntuu toimivan ilman mitään lisäpalikoita.Griffin99 kirjoitti:Varmasti paukkuu jos vain toinen "kuumakarva" kytketään, silloin koko signaaliväylä roikkuu ilmassa. Balansoitu kytkentä balansoimattomaan vaatii aina komponentin väliin tekemään sovituksen. Mitähän Termos on käyttänyt?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Subin kytkentä
Orkkismankkaa yritin kytkeä, hieman huonolla toteutuksella
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Subin kytkentä
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Subin kytkentä
Ok. Olen itse katkaissut originaalisoittimien linjatasoiset johdot alkuperäisen vahvistimen läheltä, vänkärin ovenpielestä.Pee kirjoitti:Orkkismankkaa yritin kytkeä, hieman huonolla toteutuksella
Soittimelta tulevat takakanavien plussakarvat liitin laadukkaan RCA-jatkopiuhan keskinastaan, soittimen samat miinuskarvat kuumensin kutistesukalla eristykseen.
RCA - jatkopiuhan rungot olen maadoittanut originaalivahvarin suojaraudan kiinnityspultteihin, kontissa sijaitsevaan Hertz HDP5 - vahvistimeen kytkin RCA - jatkopiuhan ihan normaalisti.
Tämä "ranetus" toimii ilman häiriöitä -98 femman AS2 - systeemissä, kuin myös -06 femman Prestige 200 navisoittimen kanssa.
Vanha testipätkä:
https://www.youtube.com/watch?v=h8i_EqLzpYA
Vielä vanhempi:
https://www.youtube.com/watch?v=RVNev_U ... e=youtu.be
Tarttiskohan vielä nauhoittaa äänet, kun soitin laitetaan päälle ja lisävahvari kytkee signaalin subiin ja etuovien midbassoihin Ei meinaan pauku, eikä pörise
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Subin kytkentä
Kiitos selvennyksestä, pitää kokeilla.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726