Turbo vai venttiilinvarren kumit
Turbo vai venttiilinvarren kumit
Niin piti tämän kesän alkaa mukavasti, että sen kun ajelee vaan. On 3" DP:tä, 2.5" pakoputkea, uretaanipuslaa, isompaa cooleria ja uutta jakopäätä...
No, eilen motarilla huomasin, että kovan kiihdytyksen jälkeisessä moottorijarrutuksessa Saappi teki taakseen melkoisen savuverhon. Tänään näytti taas samoja elkeitä. Tyhjäkäynnillä ei savuttele, mutta vedoissa en ole päässyt kunnolla katsomaan, kun pitäisi ajella itse perässä, että näkisi.
Jakopään rempan yhteydessä en laiskuuttani käyttänyt kantta irrallaan, joten kumit ovat vielä alkuperäiset 300tkm ajetut. DP:n vaihdon jälkeen alkoi konehuoneesta kuulua hiljainen ujellus pienillä ahdoilla, mutta arvelin tämän vaan johtuneen jostain ilmavuodosta, tai muuten vaan nyt avarammalla putkella kuuluvan paremmin läpi.
Mutta mutta. Onkos jotain tapaa erotella porsivan ahtimen aiheuttamat pölläyttelyt venttilin kumien aiheuttamasta? Edelleen laiskana tekisi mieli tehdä hommaa vaan yksi kerrallaan.
Ja toisena kysymyksenä tuumin, että mitähän turboa sinne lykkäisi tilalle? Saabin kamppis TD04:stä houkuttelisi, mutta onkos jossain tyrkyllä viriturboja kohtuulliseen hintaan?
Nimim. joko tää olis se kohta kun kannattais luovuttaa ja antaa isolle kouralle
No, eilen motarilla huomasin, että kovan kiihdytyksen jälkeisessä moottorijarrutuksessa Saappi teki taakseen melkoisen savuverhon. Tänään näytti taas samoja elkeitä. Tyhjäkäynnillä ei savuttele, mutta vedoissa en ole päässyt kunnolla katsomaan, kun pitäisi ajella itse perässä, että näkisi.
Jakopään rempan yhteydessä en laiskuuttani käyttänyt kantta irrallaan, joten kumit ovat vielä alkuperäiset 300tkm ajetut. DP:n vaihdon jälkeen alkoi konehuoneesta kuulua hiljainen ujellus pienillä ahdoilla, mutta arvelin tämän vaan johtuneen jostain ilmavuodosta, tai muuten vaan nyt avarammalla putkella kuuluvan paremmin läpi.
Mutta mutta. Onkos jotain tapaa erotella porsivan ahtimen aiheuttamat pölläyttelyt venttilin kumien aiheuttamasta? Edelleen laiskana tekisi mieli tehdä hommaa vaan yksi kerrallaan.
Ja toisena kysymyksenä tuumin, että mitähän turboa sinne lykkäisi tilalle? Saabin kamppis TD04:stä houkuttelisi, mutta onkos jossain tyrkyllä viriturboja kohtuulliseen hintaan?
Nimim. joko tää olis se kohta kun kannattais luovuttaa ja antaa isolle kouralle
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Turbo vai venttiilinvarren kumit
Ääni tälle .niko_s kirjoitti:Nimim. joko tää olis se kohta kun kannattais luovuttaa ja antaa isolle kouralle
Nykäise joskus kylmällä koneella tulpat irti ja katso mitä löytyy; öljyläikät mukin päällä viitannee venavarren kumeihin. Suurempaa pölläyttämisen aiheuttajaa voisi hakea vähän alempaa, liekö siellä männänrenkaat tattis. Paljonko menee öljyä?
Samassa jumpassahan ne sitten menisi, aiheuttaa vaan aikamoisen askartelun.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Turbo vai venttiilinvarren kumit
On tuohon joutunut öljyä lisäämään, ehkä litran vaihtovälillä. Nyt en ole näitten pölläytysten ilmennyttyä katsonut, kuin että öljyä on koneessa. Pitää tarkkailla.
Maalipinnaltaan tuo on sen verran rujo (puskurit ja konepelti huonossa maalissa), ettei siitä autona säilytettäväksi ole, siksi tässä vähän olen alkanut tuumia myös sitä järkevämpää vaihtoehtoa
Maalipinnaltaan tuo on sen verran rujo (puskurit ja konepelti huonossa maalissa), ettei siitä autona säilytettäväksi ole, siksi tässä vähän olen alkanut tuumia myös sitä järkevämpää vaihtoehtoa
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Re: Turbo vai venttiilinvarren kumit
Laiskana kokeilisin ensimmäisenä turbosta pituusvälyksen. Kyllä se 300tkm voi mitsussakin jo tuntua ja ujellus sopii samaan kuvaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Turbo vai venttiilinvarren kumit
Kyllähän siellä päittäisvälys tuntuu, tosin hyvin pieni. Pitäiskö sen oll ihan tiukka? Poikittaisvälystä tuntuu sitten olevan enemmän, mutta ei sitäkään mielestäni mitenkään horona.Tätä ilmeisesti saakin jonkin verran olla?
Heittokellolla en päässyt mittaamaan, kun en saanut sitä oikein soviteltua paikalleen. Harmillista, kun ei ole näppituntumaa noihin väljyyksiin...
Lähden vielä heittämään koeajolenkin tarkkailijoiden kanssa, niin katsotaan, kuinka savuttelee kiihdytyksissä, moottorijarrutuksissa jne.
Heittokellolla en päässyt mittaamaan, kun en saanut sitä oikein soviteltua paikalleen. Harmillista, kun ei ole näppituntumaa noihin väljyyksiin...
Lähden vielä heittämään koeajolenkin tarkkailijoiden kanssa, niin katsotaan, kuinka savuttelee kiihdytyksissä, moottorijarrutuksissa jne.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Re: Turbo vai venttiilinvarren kumit
Pituusvälystä ei saa olla käytännössä ollenkaan, en muista WIS:in määritelmää, mutta taitaa olla sadasosa luokkaa. Siis ei yhtään.
Poikittaisvälystä sitten taas pitääkin olla, että öljyäkin mahtuu mukaan.
Siis jopa täysin uudessa ahtimessa pitää olla sormiin tuntuva poikittaisvälys.
Poikittaisvälystä sitten taas pitääkin olla, että öljyäkin mahtuu mukaan.
Siis jopa täysin uudessa ahtimessa pitää olla sormiin tuntuva poikittaisvälys.
9-3 2.0T SE -98
Re: Turbo vai venttiilinvarren kumit
Olin WISistä katsovinani, että päittäisvälys saisi maksimssaan olla 0.084mm ja poikittaisvälys 0.127mm.
Koeajolenkin tulos oli, että kovan kiihdytyksen jälkeisessä moottorijarrutuksessa tulee pölähdys, mutta ei jää savuttamaan koko jarrutuksen ajaksi. Oikein kovalla polkemisella saa aikaan savut, jotka näkyvät peileistäkin, mutta muuten nuo ovat sellaisia vain takana ajavalle näkyviä.
Eilen tutkaillessa huomasin, että huohottimen pikkuletkun (kaasuläppäkotelolle menevä) takaisku on rikki, eli sieltä paistaa päivä läpi. Tuo ei varmaan tätä oireilua selitä, mutta pitääpä sekin laittaa kuntoon.
Koeajolenkin tulos oli, että kovan kiihdytyksen jälkeisessä moottorijarrutuksessa tulee pölähdys, mutta ei jää savuttamaan koko jarrutuksen ajaksi. Oikein kovalla polkemisella saa aikaan savut, jotka näkyvät peileistäkin, mutta muuten nuo ovat sellaisia vain takana ajavalle näkyviä.
Eilen tutkaillessa huomasin, että huohottimen pikkuletkun (kaasuläppäkotelolle menevä) takaisku on rikki, eli sieltä paistaa päivä läpi. Tuo ei varmaan tätä oireilua selitä, mutta pitääpä sekin laittaa kuntoon.
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Re: Turbo vai venttiilinvarren kumit
Oliskohan syyllinen sittenkin ollut tuo huohottimen takaisku. Vaihtelin tänään sen, eikä ensimmäisillä koeajolenkeillä enää pölläyttelyitä näkynyt. Voi tietysti olla, että kovempaa polkemalla savuverho taas ilmestyy. Jos tällä selvisi, niin saa iso koura odottaa
Lauantaina olisi tarkoitus poiketa Lappeenrannassa ajamassa suoraan. Eiköhän siellä pölläytykset näy, jos on näkyäkseen...
Lauantaina olisi tarkoitus poiketa Lappeenrannassa ajamassa suoraan. Eiköhän siellä pölläytykset näy, jos on näkyäkseen...
// Harrastekäyttöautoileva nörtti
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
# OG 9-3 Aero -00 & "seittemä väärämmerkkistä"
Re: Turbo vai venttiilinvarren kumit
Takaisku venttiilit pitää olla ehyet koska turbon ahtaessa paineistus menee auki jääneen takaiskun kautta myös kampikammioon. Tästä voi olla seurauksena muutakin kuin vain kampiakselin stefojen vuotoa ulospäin...
-Arska-
-Arska-