9-5 2.3t vm 98 lämmönsäädin rikki

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jussi Mäkinen
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: La Maalis 24, 2007 18:36
Paikkakunta: Liminka

Saab 9-5:n lämmönsäätöongelmat

Viesti Kirjoittaja Jussi Mäkinen »

Moi, itse ostin 9-5 2.3t SE vm.-99:n syksyllä 2005 ja vika oli juuri tuollainen. Kuskin puolen lämmönsäätöläpän akseli oli katkennut, joten sille puolen tuli vain raakaa ulkoilmaa, vänkärillä oli taas kuuma. Merkkikorjaamo purki kaikki osat takapenkin ja rintapellin väliltä, että pystyi vaihtamaan koko ison muovisen ohjausyksikön, joka sijaitsee kojelaudan sisällä. Normityöaika on 4-5 pv. ja kustannus 350 € osa + 100 € jäähdytinaine + työt 64 €/tunti => 2500 €!!! Onneksi sain (riitelyn jälkeen) myyjäliikkeen maksamaan lystin, koska kaupasta oli kulunut vasta muutama viikko. Isompi näyttöpaneli oli rikki ja sekin 500 € meni myyjän piikkiin, mutta 180 000 km:n kohdalla hajonnut turbo jäi itselle maksettavaksi, kustannus 1.000 €. Tämä on muuten 11. Saabini 33 vuoden aikana, liekö nämä niitä GM:n mukanaan tuomia "vahvuuksia"?
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Oisko metallista työstetystä rajottimesta ainesta klubikaupan tavaraksi? Luulisi että moisen osan pystyisi jyrsimään kotomaassa edullisemmin kuin liki 200 euron hintaan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onkohan kuski jalkatilan rajoittunut puhallus kanssa joku akselivika? Tossa talvella tuntui, ettei kuskin jalat saa puhallusta. Ei kylmää eikä liiemmin kuumaakaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Mertmi kirjoitti:Onkohan kuski jalkatilan rajoittunut puhallus kanssa joku akselivika? Tossa talvella tuntui, ettei kuskin jalat saa puhallusta. Ei kylmää eikä liiemmin kuumaakaan...
Ilmanjaossa voi olla häikkää, sen akseli tuntuu olevan myös heikkoa tavaraa. Kai olet kalibroinut ACC:n vikakoodien varalta?
BMW 320dA Coupe LCI
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

AC kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Onkohan kuski jalkatilan rajoittunut puhallus kanssa joku akselivika? Tossa talvella tuntui, ettei kuskin jalat saa puhallusta. Ei kylmää eikä liiemmin kuumaakaan...
Ilmanjaossa voi olla häikkää, sen akseli tuntuu olevan myös heikkoa tavaraa. Kai olet kalibroinut ACC:n vikakoodien varalta?
Pitäiskin muutes tehdä taas vaihteeksi tuo temppu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SaabiSeppo
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Touko 18, 2016 09:24

Re: 9-5 2.3t vm 98 lämmönsäädin rikki

Viesti Kirjoittaja SaabiSeppo »

Aloittajalle. Tuskin ovat puolta autoa purkaneet. Tuo on niin yleinen vika että korjaamossa se kyllä tunnetaan.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 813
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: 9-5 2.3t vm 98 lämmönsäädin rikki

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Kyllä ovat purkaneet puoli autoa että saa lämmityslaitteen vaihdettua johon läppäakseli kiinteästi sisältyy. Tälle operaatiolle vaihtoehtoinen korjaus on ilmestynyt viimevuosina ja sai ainakin syksyllä vielä netistä tilattua noin 120e:n hintaan, joka kuulostaa suolaiselta pienestä billet -alumiinikalikasta mutta kun ottaa huomioon sen toisen virallisen vaihtoehdon, siis kojetaulun mukaanlukien muu sisusta purkamisen ulos autosta ja koko lämmityslaitepaketin vaihto, en tuon alumiinikorjauskappaleen valmistajana niitä ainakaan yhtään halvemmalla möisikään.
karihai
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 2.3t vm 98 lämmönsäädin rikki

Viesti Kirjoittaja karihai »

Kuulostaa kyllä vahvasti asiakkaan kusetukselta tuollainen korjaustapa mikä aloitusviestissä kerrottiin. :evil:
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 813
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: 9-5 2.3t vm 98 lämmönsäädin rikki

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

korjaustapa on aivan oikea, tahti vain ollut lienee välillä aikaansaamaton. Mitään merkitystähän sillä ajalla ei ole vain lopullisella hinnalla joka asiakkaan maksettavaksi kertyy, mikä tässä tapauksessa taisi olla 0e. Ihan hyvä lopputulema minun mielestä.
Vastaa Viestiin