Satkun taka-akselissa murtuma vai mikälie?
Satkun taka-akselissa murtuma vai mikälie?
Moro
Osaisiko joku sanoa että mitä helwettiä on tapahtunut tuossa taka-akselissa, hitsatahan tuo varmaan kannattaa vaan eipä ole katsastusmieskään tuota huomannut?!?!?
https://onedrive.live.com/?id=FDF0FA16C ... 16C12FA7FD
Osaisiko joku sanoa että mitä helwettiä on tapahtunut tuossa taka-akselissa, hitsatahan tuo varmaan kannattaa vaan eipä ole katsastusmieskään tuota huomannut?!?!?
https://onedrive.live.com/?id=FDF0FA16C ... 16C12FA7FD
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
-
- "Hirsch"
- Viestit: 903
- Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
- Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä
Re: Satkun taka-akselissa murtuma vai mikälie?
Akselin ja pannan välissä ruoste on paisuttanut panna parit pistehitsit auki. Putsausta niin hyvin kuin vain voi ja hitsiä saumaan.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Re: Satkun taka-akselissa murtuma vai mikälie?
Sama käynyt mun ysikybäsessä. Vissiin tyyppivika pienissä määrin. En kyllä pahemmin ole kuullut että olisi taka-akseli murtunut vanhoissa Saabeissa. Tai siis tuo panta tarkemmin sanottuna. Tuossa oikein kuva omasta akselista viikko ennen lopullista katkeamista http://imgur.com/sqDj0Nv
Ex 9000 Aero '96 Stg5, Ex 90 -87, EX 900c -89
Re: Satkun taka-akselissa murtuma vai mikälie?
OK...ruostetta tuolta välistä tulikin aikalailla kun vasaralla paukutteli, uskaltaakohan tuohon puikkoa tarjota vai onnistuisko tuo korjaus valovirta migillä ja 0,5mm langalla?
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Satkun taka-akselissa murtuma vai mikälie?
Hitsaa sillä puikolla,ja jos jollain on isompi mig niin sillä sitten,tai itse hitsaat sillä puikolla.
Vähä mopo sillä 0.5 langalla valovirta mig.
Vähä mopo sillä 0.5 langalla valovirta mig.
Ari 1622
Re: Satkun taka-akselissa murtuma vai mikälie?
Ei tuolla puikolla oikein sovi hitsaamaan, migilläkin tiukkaa tekee. kunnon virralla vaan täyttelee. alkuperäiset hitsit ei ole kuin pari pinnallista pätkää. Tärkeää on tarkistaa, että tukivarret ovat linjassa toisiinsa.
samalla kannattaa toinenkin puoli vahvistaa.
samalla kannattaa toinenkin puoli vahvistaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Satkun taka-akselissa murtuma vai mikälie?
Tyyppivika. Mulla samanlailla ollu 7 vuotta Hitsataan kun joudetaan
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: Satkun taka-akselissa murtuma vai mikälie?
Kyllä se pettääkin voi, kannattaa korjata. Periaatteessa kai akselin hitsaaminen on kielletty, mutta käytännössähän hitsattu tuo on alunperinkin. Vasen puoli taitaa mennä melkein aina ensin. Olisi luullut ainakin loppupään autoihin löytyvän vankempaa rakennetta, kun nyt kuitenkin lähes samanlaista autoa tehtiin neljännes vuosisataa.
Re: Satkun taka-akselissa murtuma vai mikälie?
Periaatteessa kannattaa hitsata vain tuo akselin suuntainen vaakasauma kiinni. Isolla virralla tietenkin, että pitää sitten kanssa.
Olen usein ujuttanut jonkun sopivan rautatapin "palon" pohjalle täytteeksi, jottei hitsaus osu periaatteessa akseliin ollenkaan. Poikittaiset hitsit voivat kuulemma heikentää akselia.
Tectyl ML -käsittely sitten putsausten ja hitsausten jälkeen, pantojen edelleenruostumisen hidastamiseksi.
https://picasaweb.google.com/1002517674 ... 6651746770
ja 2 seuraavaa kuvaa teksteineen kiteyttävät omat kokemukseni vastaavasta hommasta. Vänkärin puoli se vasta onkin hauska korjattava...
Tiedän ainakin kaksi totaalisesti pettänyttä satkun taka-akselia. Toisen näin livenä, edellä ajaneessa satkussa putosi kuskin puolen pyörä lokasuojan sisään. '
terv. jt, (7 satkua + 4 ysikymppiä kokemuspohjana)
Olen usein ujuttanut jonkun sopivan rautatapin "palon" pohjalle täytteeksi, jottei hitsaus osu periaatteessa akseliin ollenkaan. Poikittaiset hitsit voivat kuulemma heikentää akselia.
Tectyl ML -käsittely sitten putsausten ja hitsausten jälkeen, pantojen edelleenruostumisen hidastamiseksi.
https://picasaweb.google.com/1002517674 ... 6651746770
ja 2 seuraavaa kuvaa teksteineen kiteyttävät omat kokemukseni vastaavasta hommasta. Vänkärin puoli se vasta onkin hauska korjattava...
Tiedän ainakin kaksi totaalisesti pettänyttä satkun taka-akselia. Toisen näin livenä, edellä ajaneessa satkussa putosi kuskin puolen pyörä lokasuojan sisään. '
terv. jt, (7 satkua + 4 ysikymppiä kokemuspohjana)
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Satkun taka-akselissa murtuma vai mikälie?
sitten ku akseli menee huonoon kuntoon laitetaan hyllystä uusi paikoilleen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Satkun taka-akselissa murtuma vai mikälie?
Tuo panta mulla ajossa (onneksi kävelyvauhtissa) pettäneenä suosittelen korjaamista heti kun havaitsee. Ei nimittäin ässä liikkunu kuin hinausautolla pettämisen jälkeen, tippuu rojut maata vasten ja pyörä kotelon pohjassa juntturassa kiinni niin miettikää miten motarivauhdissa käy.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Satkun taka-akselissa murtuma vai mikälie?
Täällä kävi myös samalla lailla omalle ässälle, hitsaus petti kun ajoin työpaikkani pihalle korkean rampin yli. Onneksi lähin korjaamo parin sadan metrin päässä, joten raahauduin sinne kävelyvauhtia ja molemmat puolet vahvike hitsattiin. Yleensä kuljettajan puoli pettää ensiksi, onkohan vähemmän tavaraa jo alun perin.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Satkun taka-akselissa murtuma vai mikälie?
Näistä taka-akselin pannan korjausmenetelmistä, omasta yhdestä satkusta oli korjattu taka-akselin panta (kuskin puoleinen) laittamalla kaareva teräspala näiden pantojen (raon) päälle ja hitsattu pantoihin (ei akseliin) luonnollisesti ruoste poistettu ensiksi. Sitä en osaa sanoa onko vahvempi korjaustapa kun hitsata pantojen "rako" yhteen ja hitsaaminen suoraan pantaan (eli ilman vahvistuspalaa siihen päälle) ? Tähän asti pysynyt ainakin paikallaan tuo vahvistuspala.
Re: Satkun taka-akselissa murtuma vai mikä lie?
Tuo panan hitsi repeää ensimmäisenä, koska siihen vaikuttaa suurempi ruostumisen aiheuttama paisuttava suhteellinen liike/ voima. Myös akselin ja pannan välisissä hitseissä ollaan silloin varmaan repeämisen rajoilla , ehkä osa onkin jo revennyt, mutta eivät helposti näy. eli pannan hitsien lisäksi varmistelisin myös akselin/ pannan välisiä. ensin kuitenkin pannan hitsi, koska se pikkasen kiristää pakettia.
Noita jälkimmäisiä hitsaisin symmetrisesti akselin molemmille puolille, ettei hitsit pahemmin vetele akselia. vanhojen hitsien päälle vetämisen ei ainakaan luulisi enää pahemmin vetelevän varsinaista akseliputkea. päälle hitsaaminen elvyttää = laukaisee hitsin jännityksiä.
Pannan hitsihän ei varsinaisesti akseliputken/ pannan välisiä voimia siirrä, siksipä siihen niin pienet hitsit on lykätty ( tosin umpinainen kehä on kokonaisuutta ajatellen vahvempi kuin erilliset puoliskot).
Jostain syystä kuskin puolen hitsit näyttävät yleensä olevan systemaattisesti pienempiä, vissiin ollut hätäsempi hitsari/ tiukempi keikka sillä puolella.
Noita jälkimmäisiä hitsaisin symmetrisesti akselin molemmille puolille, ettei hitsit pahemmin vetele akselia. vanhojen hitsien päälle vetämisen ei ainakaan luulisi enää pahemmin vetelevän varsinaista akseliputkea. päälle hitsaaminen elvyttää = laukaisee hitsin jännityksiä.
Pannan hitsihän ei varsinaisesti akseliputken/ pannan välisiä voimia siirrä, siksipä siihen niin pienet hitsit on lykätty ( tosin umpinainen kehä on kokonaisuutta ajatellen vahvempi kuin erilliset puoliskot).
Jostain syystä kuskin puolen hitsit näyttävät yleensä olevan systemaattisesti pienempiä, vissiin ollut hätäsempi hitsari/ tiukempi keikka sillä puolella.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Satkun taka-akselissa murtuma vai mikälie?
Moro!
Nyt on rako ummessa, ei ole hieno hitsijälki mut luulis pysyvän ja ruostesuojaukset päälle nii hyvä o
https://onedrive.live.com/?id=FDF0FA16C ... 16C12FA7FD
Nyt on rako ummessa, ei ole hieno hitsijälki mut luulis pysyvän ja ruostesuojaukset päälle nii hyvä o
https://onedrive.live.com/?id=FDF0FA16C ... 16C12FA7FD
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92