Raidetangon ulompi pää? Rengas ilmaan ja renkaasta otteet klo 9 ja 15 nykimistä ja retkutustabalanced kirjoitti:Mikäs olisi suositeltu etenemisjärjestys tällaisessa tilanteessa:
Eteen alatukivarret, kummatkin puslat, pallonivelet ja kallistuksenvakaajan puslat vaihdettu kummallekin puolelle. Edelleen kolahtelee vasen etupuoli kuopissa ja nypylöissä, sekä esim. peruutuksen jälkeen eteenpäin lähtiessä tai kääntyessäkin joskus. Pienessä vauhdissa siis, kun on enemmän vauhtia niin eipä noita juuri kuulu. Kuulostaa että väljyyttä on jonkin verran, ei ole mitenkään terävä ääni. Saattaa kolaus tuntua vähän myös ratissa.
?
Etupään kolina 9-5 Aero
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Tätä koitettiin retuuttamalla raidetangon päästä sekä renkaasta, sekä raidetankoa sorkkaraudan tapaisella hieman leipoen/kammeten. Ei tullu havaittavaa tulosta ainakaan.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Apurungon puslat?
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Iskarilautanen täynnä kiviä----->jäävät jousen väliiin ja paukkuu??
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Sitäpä tuossa justiin mietin että miten arpoa kummasta lähtee liikkeelle, apurungon puslista vai kurkkaus iskarin yläpäihin (laakerit?). Tai summassa jotain muuta. Ääntely on sellaista lonksahtelua tai kolketta, jossa tuntuu väljää olevan jonkin verran. Ei tullut kiviä poisteltua muuta kuin apurungon välistä, mutta epäilen että jossain pitäisi olla väljää ihan selvästi että tuollaista ääntä pitää.
Oliko jotain keinoa noiden apurungon puslien väljyyden toteamiseen, ennen kuin niitä alkaa summassa vaihdattamaan? Tai iskarien ja niiden yläpäiden ongelmien toteamiseen? Kahden miehen voimin ei ainakaan keula ääntänyt ravisteltaessa.
Oliko jotain keinoa noiden apurungon puslien väljyyden toteamiseen, ennen kuin niitä alkaa summassa vaihdattamaan? Tai iskarien ja niiden yläpäiden ongelmien toteamiseen? Kahden miehen voimin ei ainakaan keula ääntänyt ravisteltaessa.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Itelläkin pienissä pompuissa kolissut toista vuotta. Kallistuksenvakaajan tangot ja apurungon puslat uusittu ja väljää ei löydy. Ominaisuus taitaa olla
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Usein vakaajan runkokumitkin aiheuttaa kolinaa, onko niitä tarkistettu?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
-
- "Turbo"
- Viestit: 212
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
- Paikkakunta: AKAA
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Veikkaan apurungon kumeja, omat oli 160000km kohdalla täysin lopussa. Apurungon tuottama äänimaailma oli kolina kuopissa jommallakummalla puolella vaihtelevasti. Uretaanit pistettiin tässä tapauksessa kaikkiin kuuteen reikään, kiva tunne kun motti ja muu auto tuntuu yhdeltä puulta. Pelkässä siviiliautossa riittää uretaanit takimmaisiin reikiin.
Mikko Parikka
#1057#
#1057#
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Kallistuksenvakaajan puslat on vaihdettu niinkun tuossa tuli todettua, samalla kun etualatukivarret ja niiden puslat + pallonivelet. Oikean puolen kolinat lähti enimmäkseen sillä. Kyllä sitten varmaan apurungon puslaa pitäis miettiä vaihtoon. Puolimoottori on vaihdettu n. 100tkm sitten, eikä tietoa onko jotain muuta silloin laitettu moottorin ympäristöstä, tai mitä kaikkea tuo vaihto nyt ylipäätään on sisältänyt.
Mitenkäs, nousiko melutaso tai tärinät miten paljon kun kaikki apurungon puslat vaihtui uretaanisiin? Jurraa aika paljon tuo oma automaatti valoissa vaihde päällä ihan noilla perinteisilläkin tyhjäkäynnillä. Muuten kyllä hiljanen, mitä nyt laatikon ykkönen viheltää. Ja meinasitko siis että ainoastaan takimmaisten vaihto riittää (eli uretaanisiin), vai että samalla kaikki vaihtoon ja etummaisiin vakiot?
Kiitos näkemyksistä!
Mitenkäs, nousiko melutaso tai tärinät miten paljon kun kaikki apurungon puslat vaihtui uretaanisiin? Jurraa aika paljon tuo oma automaatti valoissa vaihde päällä ihan noilla perinteisilläkin tyhjäkäynnillä. Muuten kyllä hiljanen, mitä nyt laatikon ykkönen viheltää. Ja meinasitko siis että ainoastaan takimmaisten vaihto riittää (eli uretaanisiin), vai että samalla kaikki vaihtoon ja etummaisiin vakiot?
Kiitos näkemyksistä!
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Vastasin siis j0nelle, joka puhui vaihdetuista apurungon puslista ja kolinakepeistä...
Foorumin vanhat idioottimaiset lainaussäännöt jääny mieleen...
Itse en ole huomannut merkittävää tärinän voimistumista apurungon pu puslien kera. Takimmainen pari yleensä riittää korjaamaan kolinan ja vetelyn.
Helppo vaihtaa ilman apurungon irroittamistakin.
Foorumin vanhat idioottimaiset lainaussäännöt jääny mieleen...
Itse en ole huomannut merkittävää tärinän voimistumista apurungon pu puslien kera. Takimmainen pari yleensä riittää korjaamaan kolinan ja vetelyn.
Helppo vaihtaa ilman apurungon irroittamistakin.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Aivan! Nyt tajusin, omat ajatukset oli vaan omissa murheissa.. Veikkaisin että itelläkin tosiaan toisen puolen osalta juuri vakaimen puslan vaihto poisti yhden kolinan. Vanha pusla oli jo toisesta päästä aivan soirona ja varmaan metalli kalkkas toista vasten. Ihme jumppa oli vaan pikku puslissa kun kummaltakin puolelta katkesi toinen pultti. Ei mikään kauheen iso paikka askarrella se oikeenpuolen taaimmainen. Vastakappaleet väkivalloin irti ja uudet kiinnitystarpeet oli ratkaisu kun ei muu auttanu. Merkkari möi myös jostain syystä pokkana väärän pituiset ja eri kantaiset pultit tuohon paikkaan. Niillä kun ei mitään tehnyt niin ottivat kiltisti ihmetellen takaisinkin.
Elikäs alan suunnittelemaan apurungon taaimmaisten puslien vaihtoa, kiitos vinkistä. Jos tulee mieleen missä kannattaa teetättää pk-seudulla, vaikka itsekin avustaen, niin saa mielellään vinkata. Kaverin tallilla tuskin saa konetta kovin helposti mihinkään kiinnitettyä ja nostomahdollisuuttakaan ei ole. Kai sitä runkoa pitää vähän raottaa kuitenkin?
Elikäs alan suunnittelemaan apurungon taaimmaisten puslien vaihtoa, kiitos vinkistä. Jos tulee mieleen missä kannattaa teetättää pk-seudulla, vaikka itsekin avustaen, niin saa mielellään vinkata. Kaverin tallilla tuskin saa konetta kovin helposti mihinkään kiinnitettyä ja nostomahdollisuuttakaan ei ole. Kai sitä runkoa pitää vähän raottaa kuitenkin?
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Kolinaa kolinaa ja kaikki etupään puslat ja koiran luut vaihdettiin, mutta kolina jatku. Edes katsastusmies löytänyt vikaa vaikka kuinka yllytin....Vaihdoin tolpat, jouset, sekä tolppien laakerit, joilla kolina loppui, mutta alkoi uudelleen noin vuosi rempan jälkeen. Loppui taasen kun nostin muutaman kiepin jousen kannatinta ylemmäs.
Holmperin Tomppa vantaalla, joka saabeja työkseen korjailee. Saabisti itsekkin ja auliisti kertoo saabien sielunelämästä.
Holmperin Tomppa vantaalla, joka saabeja työkseen korjailee. Saabisti itsekkin ja auliisti kertoo saabien sielunelämästä.
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Kolinoita on etupäästä kuunneltu jo jonnin aikaa mutta eipä nuo ole kuuntelemalla vähentyneet. Huomasin tuossa sellaisen jutun että moottorin jäähdytin on tosiaan yläpäistä kiinni jousivoimalla toimivilla (alas päin painavilla) kiinnikkeillä ja alhaalta lepää kummassakin päässä hahloissaan. Kun jäähdytintä nostaa ylöspäin niin aika kevyesti kohoaa jousivoimasta huolimatta. Ja kun tipahtaa takaisin paikalleen niin kolaushan siitä lähtee, ei tunnu olevan mitään kovin pehmeää vastassa. Olisko jouset kuoleentuneet ja alareunassa pehmikkeet menneet koppuraksi? Jotain vaimentavaa kai siellä varmaan olisi tarkoitus olla vastassa?
Ilmeisesti 9-3 malleihin on ainakin jossain vaiheessa nuo jousivoimalla toimivat kiinnikkeet korvattu kumisilla, mutta mites 9-5:ssa, voiko tuonne jotain uusia?
Edit: Itse itselleni vastaten, voi uusia alapuoliset kumiholkit jäähdyttimen kiinnitykseen. PCS toimittaa, katotaan vaikuttaako mitenkään. Yläpuoliset jousikiinnikkeet eivät kuulemma ole muuttuneet mitenkään että tokkopa niitä kannattaa vaihdellakaan. Ehkä pitää köyttää syyläri kiinni ja käydä ajelulla että selviää onko se kolinan lähde..
Edit2, syyläri kiinnitelty vanhoin kumiholkein mutta tukevammin niin ettei pääse hyppimään. Kolinat tuntuu taas vähän hiljentyneen, mutta vielä jäi selviteltävää..
Ilmeisesti 9-3 malleihin on ainakin jossain vaiheessa nuo jousivoimalla toimivat kiinnikkeet korvattu kumisilla, mutta mites 9-5:ssa, voiko tuonne jotain uusia?
Edit: Itse itselleni vastaten, voi uusia alapuoliset kumiholkit jäähdyttimen kiinnitykseen. PCS toimittaa, katotaan vaikuttaako mitenkään. Yläpuoliset jousikiinnikkeet eivät kuulemma ole muuttuneet mitenkään että tokkopa niitä kannattaa vaihdellakaan. Ehkä pitää köyttää syyläri kiinni ja käydä ajelulla että selviää onko se kolinan lähde..
Edit2, syyläri kiinnitelty vanhoin kumiholkein mutta tukevammin niin ettei pääse hyppimään. Kolinat tuntuu taas vähän hiljentyneen, mutta vielä jäi selviteltävää..
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Vaihdoin juuri apurungon taimmaiset puslat siinä toivossa että kolahtelut isoimissa töyssyissä loppuisi, mutta ei. Orig puslat oli aika loppu niin ei turhaa työtä, ohjaus tuntuma parani ja moottorin värähtelyt tyhjäkäynnillä väheni.
Ennen hiljainen, kallistusvakaimen runkopuslat vaihtoon -> pientä kolahtelua, apurungonpuslat vaihtoon -> enemmän kolahtelua. Mikä olisi väljä että äänet vaan voimistuu sen mukaan mitä enemmän vaihtelee? Katsastuksesta läpi ennen apurungon puslien vaihtoa.
EDIT: Millaset momentit apurungon pulteissa pitäisi olla, hampaat irveessä metrin varrella?
Ennen hiljainen, kallistusvakaimen runkopuslat vaihtoon -> pientä kolahtelua, apurungonpuslat vaihtoon -> enemmän kolahtelua. Mikä olisi väljä että äänet vaan voimistuu sen mukaan mitä enemmän vaihtelee? Katsastuksesta läpi ennen apurungon puslien vaihtoa.
EDIT: Millaset momentit apurungon pulteissa pitäisi olla, hampaat irveessä metrin varrella?
Saab 9-3 1.8t SS man -04
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Aattelin ite vaihdella seuraavaksi kokeeksi koiranluut kun korjaamon mukaan omat kolinat kuulostaa sille. Edelleen siis apurungon puslat vaihtamatta. Osat on ainakin halvat ja aika virtaviivainen vaihtoprosessi. Vaihdettu jo siis alatukivarret pallonivelineen ja puslineen + kallistuksenvakaajan korihelat. Koiranluiden väljyys ei kai välttämättä tunnu jos on ratti linkussa tai vaan toinen puoli ylhäällä. Tämä vois selittää kun voimakkaammin kääntyessä ei tuota kolinaa niin itellä kuulu.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I