Cd soitin pimeänä

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Reetu

Cd soitin pimeänä

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Mulla soittimena autossa Sony cd rds eon , näyttö meni pimeäksi ja on kuulemma lamput palanut , onko kukaan vaihtanut noita koskaan onko millainen homma?
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Sonyn etupaneelia en ole ikinä purkanut, mutta ei varmaankaan kovin hankala ole. Onhan se siis irroitettavalla paneelilla?
Pioneerin etupaneeli oli ainakin joskus muinoin helppo purkaa. Takapuolelta vai ruuvit auki ja varovasti vääntäen etupaneeli "halki". Siinä vaiheessa pöydälle yleensä rapisee iso kasa näppäimiä, mutta kyllä ne yleensä takaisin sopii :D
Elektroniikkaliikkeistä saa vastaavia polttimioita ja jonkin kelmun esim. värillisen muovikassin palasella saa näppäimien valaistuksen värin muutettua :wink:
Joissain Blaukkarin soittimissa on vain yksi polttimo, mutta Sonysta en osaa sanoa, että montako pitää juottaa/vaihtaa.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Vaikka maksaakin ehkä hieman enemmän, kannattaa ostaa merkin/mallin perusteella merkkihuollosta oikeanlaiset polttimot.. niitä on meinaan monen jännitteisiä ja virtaisia. (olen törmännyt vuosien saatossa ainakin 6V, 7.2V, 12V ja 14V polttimoihin.. ja usealla eri virtamäärällä)


Ja jos juotoskokemuksesi on vähäistä/juottimesi mallia "hiilikoukku, 80W" niin suosittelen jättämään väliin...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

no sillähän siitä pääsee ku kattoo jännitteen ja tehon,mutta miten ne voi olla palanu kaikki?? ja eiks niissä muka oo diodeja (samoja ku kännyköissä) ei kai ne nyt polttimoita ole :?: :idea:
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No niin etupaneli on aukaistu ja kaksi kirkasta lamppuahan siellä näyttää olevan tosi on aika ahtaat paikat ja ku suurennuslasilla katsoo niin näyttäs olevan langat poikki , tarttee hakea tuollaiset lamput ja pieni kolvi kokeilla josko onnistuis :D
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

eltzi kirjoitti:no sillähän siitä pääsee ku kattoo jännitteen ja tehon,mutta miten ne voi olla palanu kaikki?? ja eiks niissä muka oo diodeja (samoja ku kännyköissä) ei kai ne nyt polttimoita ole :?: :idea:
Monissakin laitteissa, joissa ei ole etupanelin värin vaihtoa jostain valikosta, on ihan tavalliset lasikuoriset hehkulankapolttimot. Ja mistäs katsot jännitteen ja tehon, kun niissä miniatyyrilampuissa ei ole mitään merkintöjä... aika turhaa on jännitettä ryhtyä polttimon juotospisteistä mittaamaankaan kun ovat usein vastuksen takana ja mittari näyttää akkujännitettä koska kuormaa ei ole.


Edit: Ja jos tällä suunnalla suomea on joku kyseisen ongelman kourissa eikä juotostaito riitä, niin käy hakemassa lamput jostain ja ilmoittele itsestäsi.. mulla riittää juotoskokemus niiden vaihtoon, mut ei kertakaikkiaan huvita ryhtyä postittelemaan/lähettelemään/toimia yleisenä huoltajana(eli ilmoita olevasi saabisti heti aluksi, niin ei tule luuria korvaan).
Viimeksi muokannut Myrkky, Ma Helmi 07, 2005 23:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Juu näin on täytyy kokeilla ensi 6v sit isontaa pikkuhiljaa varmaankin.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Reetu kirjoitti:Juu näin on täytyy kokeilla ensi 6v sit isontaa pikkuhiljaa varmaankin.
Kokeile ennemmin 12v ensiksi.. niin et sulata/käräytä liian kuumana käyvillä/liian suurella virralla toimivilla lampuilla mitään oleellista..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kiitti vinkistä :D näin teen.
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

Myrkky kirjoitti:
eltzi kirjoitti:no sillähän siitä pääsee ku kattoo jännitteen ja tehon,mutta miten ne voi olla palanu kaikki?? ja eiks niissä muka oo diodeja (samoja ku kännyköissä) ei kai ne nyt polttimoita ole :?: :idea:
Monissakin laitteissa, joissa ei ole etupanelin värin vaihtoa jostain valikosta, on ihan tavalliset lasikuoriset hehkulankapolttimot. Ja mistäs katsot jännitteen ja tehon, kun niissä miniatyyrilampuissa ei ole mitään merkintöjä...
ooke..
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Nyt 12v lamput vaihdettu ja TOIMII , kiitos Myrkky neuvoista :D
Taas kelpaa pimeässäkin kassella
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No mutta hitto päivän valossa ei näy mitään ,purin koko paskan ja uudet lampu tilalle nyt 14v , ja sama juttu illalla ihan kiva mut päivällä ei näy mitään mikä neuvoksi?
Janza
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Useimmissa Sonyn malleissa joissa on "tavalliset" hehkulankapolttimot ne alkuperäiset on jännitteeltään jotain 5 voltin luokkaa, monesti 6 voltin polttimotkin palaa liian himmeinä päiväkäyttöä ajatellen. Ja luonnollisesti ne alkuperäiset Sonyn polttimot on aivan älyttömän kalliita.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No niinpä tietenkin.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ja kun noita 12v ja 14v on molempia ainakin 20mA sekä 40mA versioina...
pistäs laitteen merkki/malli kokonaisuudessaan tänne, niin kyselen tutulta kaverilta merkkihuollosta josko muistaisi ulkoa..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin