Hiilten vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Nahjus
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 08:50
Paikkakunta: Helsinki

Hiilten vaihto

Viesti Kirjoittaja Nahjus »

Kaipaisin apuja tonnarin hiilten vaihtoon. Kyseessä on siis CC 2.0i vm. 88.

ps. Etin haulla enkä löytäny jos on tästä samanlainen aihe niin poistakaa tämä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Latauksensäätimen, jossa hiilet on kiinni saa vaihdettua parhaiten kun menet auton alle makaamaan ja tarjoat käsiä pakoputken, väliakselin ja ohjaustehostimen vierestä ylöspäin kohti laturia. Säädin on kiinni laturin päädyssä kahdella ruuvilla. Kannattanee siis laittaa uusi säädin, eikä vaan vaihtaa hiiliä siihen vanhaan säätimeen.

Jos liukureinkaissa tuntuu kovin syvät urat, ei voi odottaa pääsevänsä kovin pitkälle uudella säätimellä, mutta kyllä se hetkekesi auttaa.

Säätimen saa ruuvattua myös yläkautta moottoriöljyn mittatikun vierestä, imusarjan ja irrotettavan tulipellin välistä, mutta siihen tarvitaan pitkät, hoikat mutta vahvat kädet ja sopiva ruuvari :-)

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6847#96847
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4156
Viimeksi muokannut jus, Ke Helmi 16, 2005 22:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Jos kuten epäilen kyseessä on laturi. Paska homma, korjaa koko laturi samalla laakerit liukurenkaat ja säätäjä (suosittelen alkuperäistä lämpökompensoitua). 5:egen hiilten takia hommaa ei kannata ruveta tekemään. Siis irroita akku, irroita oikea eturengas ja sisälokasuoja, (vähintään takaosa) irroita hihna ja sen kiristinpyörä telineineen, irroita laturi ja sen kaapelit. Ja korjaa laturi. Ja kasaus.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

jus kirjoitti:
Säätimen saa ruuvattua myös yläkautta moottoriöljyn mittatikun vierestä, imusarjan ja irrotettavan tulipellin välistä, mutta siihen tarvitaan pitkät, hoikat mutta vahvat kädet ja sopiva ruuvari :-)
Sulla Jus on aika hyvät kädet.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kurko kirjoitti:Sulla Jus on aika hyvät kädet.
No eikös olekin :-)

Ahdasta kyllä oli, hoikemmat olisi saanut olla :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

öljynsuodatin pois eestä,helpottaa tilan puutetta huomattavasti!!!
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

En tiedä kuinka paljon 2,3T moottori eroaa aiheesta, mutta itse tein juuri
kyseisen operaation. Polvilleen koneen päälle, polvet DI boksille :lol:
ja kumarrus koneen yli. Öljyntäyttö suppilon kampesin pois sijoiltaan.
Pienellä "tumppi" ristipää meisselillä n. 15min työ oli vaihtaa jännitteensäädin
hiili yhdistelmä. Siis nimenomaan yläkautta, eikä ollut paha homma.
Tarvitaan vain kädet jotka osaa toimia vaikkei silmä aina näe. 8)

Haynes käskee tosiaan irroittamaan yhtä sun toista, mutta
tuo tuntui hieman helpommalta tavalta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Marko A kirjoitti:En tiedä kuinka paljon 2,3T moottori eroaa aiheesta, mutta itse tein juuri
kyseisen operaation. Polvilleen koneen päälle, polvet DI boksille :lol:
ja kumarrus koneen yli. Öljyntäyttö suppilon kampesin pois sijoiltaan.
Pienellä "tumppi" ristipää meisselillä n. 15min työ oli vaihtaa jännitteensäädin
hiili yhdistelmä. Siis nimenomaan yläkautta, eikä ollut paha homma.
Tarvitaan vain kädet jotka osaa toimia vaikkei silmä aina näe. 8)
Vahvistetaan tämä. Saksanmaalla vieraillessani paikallinen Saab-velho vaihtoi purkamatta mitään ylimääräistä 2,3T:n laturiin hiilet yläkautta, minä seurasin asiantuntevasti toimitusta sivussa :D
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

V.J.S kirjoitti:
Marko A kirjoitti:En tiedä kuinka paljon 2,3T moottori eroaa aiheesta, mutta itse tein juuri
kyseisen operaation. Polvilleen koneen päälle, polvet DI boksille :lol:
ja kumarrus koneen yli. Öljyntäyttö suppilon kampesin pois sijoiltaan.
Pienellä "tumppi" ristipää meisselillä n. 15min työ oli vaihtaa jännitteensäädin
hiili yhdistelmä. Siis nimenomaan yläkautta, eikä ollut paha homma.
Tarvitaan vain kädet jotka osaa toimia vaikkei silmä aina näe. 8)
Vahvistetaan tämä. Saksanmaalla vieraillessani paikallinen Saab-velho vaihtoi purkamatta mitään ylimääräistä 2,3T:n laturiin hiilet yläkautta, minä seurasin asiantuntevasti toimitusta sivussa :D
Niin minäkin vaihdoin yläkautta purkamatta mitään pois tieltä.
Siis säätimen vaihdoin.
Ja pata on B234.
Ei se minusta niin paha rasti ollut ( 15min ).
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Uudempi matalanmallinen imusarja ei vaadi niin pitkiä käsiä kuin vanha korkeammanmallinen :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Juu, yläkautta vaihdoin minäkin säätimen omaan aeroon kuukausi sitten. Helppo nakki.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Vastaa Viestiin