ng900 kytkinvaijerin kulkureitti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

ng900 kytkinvaijerin kulkureitti

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

MItes tollasessa ilmastoinnilla varustetussa -96 turbosatkussa tuon kytkinvaijerin pitäis mennä? Itsellä katkes vanha vaijeri ja oli ns löysänä koko vaijeri konehuoneen puolella, eli onko rintapellin jälkeen vaijeri tarkotus vaan laittaa siihen lokasuojan lähellä olevaan avonaiseen pidikkeeseen ja siitä ilmastoinnin putkien alta suorinta tietä kytkinhaarukkaan, vai pitääkö se vaijerin kesivaiheilla oleva mötti ns kiinnittää johonkin? yleensä autoissa tuo on ollu jossain keskivaiheilla kiinni mutta en nyt ihan heti sellasta paikkaa löytänyt, vai onko multa siitä laatikon päältä joku pidike tipahtanut tienvarteen samalla kun surullisenkuuluisa polkimenpään muoviholkki sanoi naps.

Hätäsillään laitoin uuden kytkinvaijerin vaan tolleen kiinni mutta tosiaan nyt parin päivän päästä huomaa että selvästi joku asennusmoka iteltä koska koko ajan vaan huononee ja huononee kytkimen toiminta ja etenkin se alue millä kytkin irrottaa tai ottaa kiinni

edittiä vielä, että siis aikasemminkin paikallaan oli manuaalisäätönen vaijeri ja semmoisen sinne laitoin nyt, tosiaan toimi parisataa kilsaa hyvin ja tosi paljon kevyemmin kun aiemmin, mut nyt polkimen liikerata missä ottaa kiinni/irrottaa on hyvin minimaalinen. mitä tein väärin :D
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: ng900 kytkinvaijerin kulkureitti

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

Vastaan omaan viestiin kun pääsin näkemään ngsatkun konepellin alle ja nyt vaijeri oikeessa reitissä: tämmönen juttu kuitenkin, että kytkinvaijerin vaihdon jälkeen poljintuntuma hyvin kevyt verrattuna vanhaan, mutta nykyään jos hiukankin luistattaa ylämäkilähdössä niin tärisyttää niin helvetisti, hyvä ettei ykkönen tipu silmästä pois. Tällästä ei ollu vanhalla vaijerilla. Kytkimen ei pitäs olla loppu ja ei muutenkaan tosiaan luista ollenkaan tai oirehdi paitsi tuo äsken kuvailtu. Hätäseen kun kytkimen nostaa ja pitää kierroksia isommalla niin toimii hyvin, mutta melko vaikeeta esim ylämäkiliikennevaloissa. Mitähän tapahtui tai mikä meni vikaan tos vaihdossa. Ei oikeen voi vetarikaan olla ja laatikon ja koneen kumityynyt näyttäs olevan ehjät, niitä ekaks epäilin kun ajoin kytkinvaijeri poikki muutaman sata kilsaa kotiin ja jouduin pari kertaa käynnistää vaihde päällä suoraan.

Ja kiitokset muuten sille en nyt muista nikkii, mutta joka laittanu tänne joskus 10v sitten ohjeet kytkinvaijerin vaihtoon näihin vehkeisiin, on todella hyvä ohje, muuten olis ollut melko ärsyttävä homma.
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: ng900 kytkinvaijerin kulkureitti

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

No joo, tämäkin selvisi, en ollut laittanut vaijeria laatikon päällä olevaan kiinnikehahloon tarpeeksi pitkälle että se lukittuu sellasen kumihuulen avulla siihen. Loppui ravistus ja nyt toimii kuten pitääkin. On tuo vaijerin kiinnike/stoppari niin vittumaisessa paikassa ilmastoinnilla varustetussa satkussa, että sinne ei nää mistään suunnasta kunnolla, joutuu aika käsikopelolla arpomaan.
Onko muuten automaattisäätöisessä vaijerissa se polkimenpään kiinnitys samanlainen muoviholkki? Helvetin typerä systeemi, en usko että vaijeri näissä ikinä katkee vaan aina just tuo muoviholkki hajoaa tai irtoaa vaijerista.
karihai
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: ng900 kytkinvaijerin kulkureitti

Viesti Kirjoittaja karihai »

Sellainen suunnittelususi niissä vaijereissa tosiaan on, se polkimen puoleisessa päässä oleva muoviosa niistä yleensä ensimmäisenä hajoaa, vaijeri itsessään kestäisi varmaan hyvinkin pitkään.
Vastaa Viestiin