Lämmitin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Lämmitin

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Miten toimii vanhempi (olikose DCC tjs). bensalammitimen ohjauksessa.
Jossakin luki jotta siihen voi ohjelmoida, jotta lämmin auto esim. klo 07.00.
ottaako ulkolämmön huomioon yms. Siis tietääkö riittääkö 1/2 vai koko tunti. Ja toinen juttu pystyisikö ton nykyisen (s ja jotain) vaihtaan helpolla tollaseen vanhempaan. (En tarvitse etäisyyttä kohteeseen yms. tietoja) ne näkyy navigaattorista tarkemmin. Kiinnostaisi vaan saada tuo lämmittimen kello pois.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Lämmitin

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kurko kirjoitti:Miten toimii vanhempi (olikose DCC tjs). bensalammitimen ohjauksessa.
Jossakin luki jotta siihen voi ohjelmoida, jotta lämmin auto esim. klo 07.00.
ottaako ulkolämmön huomioon yms. Siis tietääkö riittääkö 1/2 vai koko tunti. Ja toinen juttu pystyisikö ton nykyisen (s ja jotain) vaihtaan helpolla tollaseen vanhempaan. (En tarvitse etäisyyttä kohteeseen yms. tietoja) ne näkyy navigaattorista tarkemmin. Kiinnostaisi vaan saada tuo lämmittimen kello pois.

Vastaus kysymyksiisi on KYLLÄ. Itse olen asentanut SCC:n tilalle DCC:n molempiin 9000:iin vm 95 ja 97. Olen kirjoittanut aiheesta aikaisemminkin...

Taitaisi löytyä vielä yksi DCC:kin...
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kiva tietää jotta käy.
Pitää katsella nuo aikaisemmat jutut.
Paljonkos haluaisit tosta DCC:stä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kytkin omassani DCC:n viimein ohjaamaan lämmitystä muutama viikko sitten. Bensalämppäriä ei ole, lohko- ja sisätilalämmitin vaan.

DCC sopii säännölliselle ihmiselle. Lämmitys lakkaa kun ohjelmoitu lähtöaika täyttyy. Jos menee aamutoimet pitkäksi, lämmitys on jo sammunut kun viimein pääset autolle. Puolen tunnin myöhästyminen tarkoittaa että auto ei ole sisältä enää kovin lämmin. Toisaalta lämmitys alkaa hyvissä ajoin (tarkkaa tietoa toiminnasta ei vielä ole), joten kellonajan voinee ohjelmoida jonkin verran todennäköisen lähtöajan jälkeen. Näin lämmitys pysyy lähtöön asti päällä maanantai-aamuisinkin, ja silti auto lämpenee tarpeeksi.

Toinen kiusallinen ominaisuus DCC:ssä on, että lämmityksen käsiohjaus välittömästi päälle on kankeahkoa - virrat päälle, odottelet että DCC:n näyttö herää, painat lämmitysnapista vehkeen oikeaan moodiin, ja sitten painat samanaikaisesti kahta nappia neljän sekunnin ajan, niin johan alkaa lämmittää. Selitäpä näitä sitten vaimolle...

Hyvin tuo DCC-pohjainen lämmityksenohjaus toimii jos muistaa ajastaa etukäteen ja lähtee liikkeelle arvioidussa aikataulussa.

Ehkä tämä on vielä tottumattoman käyttäjän valitusta, kun takana on alle kymmenen DCC:n ohjaamaa aamulähtöä. Kirjoitinpa kuitenkin.

Voi olla, että DCC jää käyttämättä kun kohta taas on alle kymmenen asteen pakkasia, ja riittää että käy laittamassa johdon kiinni heräämisen jälkeen, ja auto lämpenee aamutoimien ajan - aika näyttää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ai sekös se alarmi on, luulin että herätyskello :D Itse asiassa käytin sitä herätyskellona kun pari vuotta sitten nukuin tonnarissa Saksanreissulla 8)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Ai sekös se alarmi on, luulin että herätyskello :D Itse asiassa käytin sitä herätyskellona kun pari vuotta sitten nukuin tonnarissa Saksanreissulla 8)
On siinä herätyskellokin, se on eri toiminto kuin tämä lämmityksen ohjaus.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

jus kirjoitti:
Toinen kiusallinen ominaisuus DCC:ssä on, että lämmityksen käsiohjaus välittömästi päälle on kankeahkoa - virrat päälle, odottelet että DCC:n näyttö herää, painat lämmitysnapista vehkeen oikeaan moodiin, ja sitten painat samanaikaisesti kahta nappia neljän sekunnin ajan, niin johan alkaa lämmittää. Selitäpä näitä sitten vaimolle...
Varmaankin DCC jäi pois nimenomaan hankalien kombinaatioiden takia, mutta mitenkäs muuten saat paljon toimintoja parin napin taakse. Oletko huomannut ettei virtoja tarvitse välttämättä laittaa päälle. Saman asian ajaa, kun painat INFO:a, silloin tosin joudut pitämään kolmea nappia pohjassa ohjelmoidaksesi lämmityksen päälle :lol:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Oliko DCC saatavana vielä vuonna -94 vai jäikö se pois tuotannosta? Meinaan että olisin voinut motkottaa tonnarin edelliselle omistajalle piheydestä jos senkin on jättänyt ruksaamatta lisävarustelistasta :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

ng900aero kirjoitti:Oliko DCC saatavana vielä vuonna -94 vai jäikö se pois tuotannosta? Meinaan että olisin voinut motkottaa tonnarin edelliselle omistajalle piheydestä jos senkin on jättänyt ruksaamatta lisävarustelistasta :D


:lol: :lol: :lol:
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

pevi kirjoitti:
jus kirjoitti:Toinen kiusallinen ominaisuus DCC:ssä on, että lämmityksen käsiohjaus välittömästi päälle on kankeahkoa - virrat päälle, odottelet että DCC:n näyttö herää, painat lämmitysnapista vehkeen oikeaan moodiin, ja sitten painat samanaikaisesti kahta nappia neljän sekunnin ajan
Oletko huomannut ettei virtoja tarvitse välttämättä laittaa päälle. Saman asian ajaa, kun painat INFO:a, silloin tosin joudut pitämään kolmea nappia pohjassa ohjelmoidaksesi lämmityksen päälle
Tämähän oli hyvä vinkki. Osasin kyllä katsoa kellonajan INFO-nappulalla ilman virtojen päällekytkemistä, mutta tuo ei tullut mieleen, eikä tainnut olla ohjeessakaan mainittuna. Kiitos, pevi!
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin