AZP kirjoitti:Saisi sillä kylmimpään aikaan sisätilat lämpimämmäksi.
Viime talvena kylmimpään aikaan (25-30 pakkasta), laitoin takaikkunan välistä jatkojohdon vaahtomuovi tiivisteenä ja taakse sisälämppärin puhaltamaan hattuhyllyn päälle yön ajaksi.
Eberin laitoin aamuksi lämmittämään pelkkää konetta 30 min, eli sisälämmitys pois päältä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm) Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm) Insignia
Pakko tulla sivusta huutelemaan, kun kukaan ei ole tätä vielä muuten keksinyt. Näihin dieseleihin on nimittäin täysin mahdollista asentaa myös se sähköllä toimiva sisätilanlämmitin eberin kaveriksi! Muutenkin kuin vetämällä piuhan ikkunan raosta.
On muuten hyvä peli. Voi pöhisyttää rauhassa muutaman tunnin ilman pelkoa akun väsymisestä.
(Öljypohjan säteilylämmittimen kehumisen säästän seuraavaan kertaan.)
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Mitä jos Eberistä luopuu kokonaan, vaikka särkymisen takia. Saisiko sisätilanlämmittimen korvattua sähköisessä lämmityksessä? Ajattelin jotain tälläistä, TT-thermo + akkulaturi + ohjaamon puhalluksen käynnistys (miten se onnistuisi). TT-thermo kierrättää sen nesteen lämmityskennon kautta.
Kyllähän se sisätilalämmitin jo ihan asiallisesti asennettuna pöhisee mutta emännän työpaikalla sitä ei saa käyttää ja siellä akat kyttää toistensa autoja että onko jollaki lasit sulana ja jos on niin sitten sanotaan NO NIIN....
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Numba kirjoitti:Mitä jos Eberistä luopuu kokonaan, vaikka särkymisen takia. Saisiko sisätilanlämmittimen korvattua sähköisessä lämmityksessä? Ajattelin jotain tälläistä, TT-thermo + akkulaturi + ohjaamon puhalluksen käynnistys (miten se onnistuisi). TT-thermo kierrättää sen nesteen lämmityskennon kautta.
Releohjatuissa järjestelmissä ei eberin ajastus tiedä mikä sen lämmön antaa. Sisätilan puhallus käynnistyy parin minuutin kuluttua vaikkei eberi ole paikoillaan.
Minulla on alkanut -08 femmassa eberi ulisemaan. Toimii kyllä hyvin mutta satunnaisen ajan jälkeen käynnistymisestään alkaa ikäänkuin resonoimaan äänekkäästi. Saattaa kuulemma rikkoa ohjainyksikön jossei vaihda ajoissa.
Paloilmapuhallin vaihtoon, itsellä sama edessä. Ulospäin ei pidä pahaa meteliä mutta sisällä lähes sietämätön mekkala. Eberi käteen, ohjainyksikkö neljällä torxilla irti ja paloilmapuhallin taitaa olla neljällä myös. Uusilla tiivisteillä kannattaa myös varautua ja samalla on hyvä tarkistaa palopesän karstaisuus ja puhdistaa se samalla. Vanhasta puhaltimesta hehku ja liekkivahti on myös siirrettävä uuteen.
Oma eberi oli takuu huollossa suunnattoman savutuksen vuoksi! Sihti oli kuulemma aivan tukossa/karstainen ja lämmitin täynnä palamatonta polttoainetta. Ihmetyttää miten laite voi mennä tuohon kuntoon alle 2 vuodessa!
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
ex.2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Jos eber käy paljon lyhyitä pätkiä eikä ehdi kunnolla lämpiämään niin se menee tukkoon. Sen pitäis joka kerta olla varmaan 20 min päällä että ehtii polttamaan kunnolla. Onko paljon pätkäajoa?
Cruor kirjoitti:Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Allekirjoituksen 9-5:ssa ei ole eberi omana aikanani toiminut kunnolla. Viime talvena vaihdoin hehkun ja liekkivahdin, samalla putsasin eberin, ei auttanut. Äsken vaihdoin vesipumpun joka oli selkeästi viallinen.
Kun eberin laittaa päälle, tapahtuu seuraavaa: eberi käynnistyy normaalisti, lähtee täyteen pöhinään, mutta noin 4min jälkeen tapahtuu jotain ja lämmitin sammuu, jää normaalisti jäähdyttelemään itsensä. Auto sammuksissa ja auto käynnissä identtinen tapahtumien kulku.
ACC antaa vikakoodin 22, ACC Software. Voiko olla kytköksiä ongelmaan? Entäs tuo kuuluisa sihti, sitä kun ei ole vaihdettu...
Edit: Uudelleen kalibroitaessa ACC:ta vikakoodia ei enää tullut.
Tilannepäivitys: Eberi toimii nykyään auton ollessa käynnissä hienosti, ACC ei anna vikakoodeja. Auton ollessa sammuksissa edellä mainittu ongelma jatkuu, muutaman minuutin käy ja sammuttaa itsensä.