^^Aiheellista pohdintaa. Ei sitä kuskattavaa ole edes joka viikko, ettei se siitä ole kiinni. Pakettiauto kuitenkin juuri siksi, ettei tarvitse kärryn kanssa pulata, on se vaan niin epäkäytännöllinen vehjes. Sain joskus aikoinaan faijan kanssa puuhommissa ym. touhutessa peräkärrystä kuormien tekemisineen, sitomisineen ym. tarpeeksi koko loppuelämäkseni. Ehkäpä myös kahden auton pitämisessä on se mun juttu, oli se sitten järkevää tahi ei.
Mitä Hiaceen tulee, niin samaa mieltä siellä ylempänä olevan kirjoituksen kanssa, maantiellä ihan leppoisa ajettava, varsinkin painavampana nelivetona ja pitkänä versiona. Lyhkäisistä mulla ei olekaan kokemusta. Jos ei ole mihinkään kiire ja malttaa pitää nopeuden kohtuullisena (max.105 km/h mittarinopeus motarilla) ettei melutaso nouse liiaksi, taittaa Hiacellakin pitkää matkaa ihan ok. Sen verran monta pelireissua poikien kanssa tuli kolmella Haisulla ajettua, että kehtaa sanoa. Penkki ei sovi kaikille, mutta ainakaan minulla ei ollut mitään ongelmaa ajoasennon kanssa. Mun viimeisin oli -08, 4wd ja 117-hepan koneella. Suurin ero Jumpperiin on melutasossa, etenkin moottorin äänen kantautumisessa sisälle, sekä siinä, miten poikittaisurat ja muut kuopat tulevat läpi jousituksesta. Hiace haistoi jokaisen, aivan jokaisen kuopan ja railon ja tuloksena oli enemmän tai vähemmän railakas peltinen paukahdus, Jumpperi menee nätisti yli ilman että niitä edes huomaa. Siinä on valtaisa ero. Allekirjoitan kyllä sen, että auton sisämelu rasittaa kuskia yllättävän paljon. Tämä tekee Hiacesta monen varsinkin satunnaisen kuskin mielestä ehkä karumman auton kuin se varsinaisten ajo-ominaisuuksiensa suhteen onkaan. Toki, varsinkin takavetona, auto on talvikelillä, yksityiskäytössä ilman peruskuormaa, suorastaan vaarallinen, ainakin normikuskille, jolla ei ole takavedosta kokemusta. Aika äkkinäinen on perä liikkeissään, minä kun opettelin ajamaan -76 Corollalla jossa lehtijouset takana, niin tuokaan ei hätkäytä. Se vasta äkkinäinen oli
Kun Jumpperin kabiinissa katselee ympärilleen huomaa, ettei paljasta peltipintaa juuri ole, ovet ja väliseinä on vuorattu pehmeällä ääntä eristävällä materiaalilla, kun samassa paikassa Hiacessa on joko paljasta peltiä tai kovaa muovia. Vuosimallista -09 eteenpäin sitä muovia on enemmän, sitä vanhemmissa löytyy pääosin paljasta peltiä...
Jaa, nyt lähtee ihan analyysit lapasesta, ihmetellään joskus lisää, ellen tule katumapäälle ja osta hyvää polkupyörää ja sade-asua, sikäli kun autoilun verotuksellinen ym. kuppaaminen menee sille perseilyn asteelle, mitä ennustellaan.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634